تئاتر مستند در ایران به اجراهای سطحی تقلیل مییابد
به گزارش خبرگزاری آنا، دهمین قسمت از برنامه رادیویی «رادیو دراماتیک» با موضوع «تئاتر و تاریخ: تئاتر مستند»به مناسبت اجرای نمایش «ادبیات» نوشته مهام میقانی و کارگردانی محمود امین در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد به صورت زنده پخش شد.
علی جعفری فوتمی به عنوان کارشناس-مجری، امید طاهری به عنوان کارشناس و مهمانان برنامه شامل مهام میقانی (نویسنده و مدرس تئاتر) و محمود امین (کارگردان تئاتر) حضور داشتند. تهیهکنندگی برنامه را میثم عبدی بر عهده داشت.
علی جعفری فوتمی برنامه را با اشاره به اهمیت و جاذبه تاریخ آغاز کرد و گفت: تاریخ پدیدهای پیچیده و شگفتانگیز است که همه را به خود جذب میکند. ما با تاریخ زندگی میکنیم و هویتمان با آن در هم تنیده شده است. او به نقل از تولستوی ادامه داد: تاریخ روسیه میتواند مانند یک رمان باشد، درست همانطور که زندگی روزمره یک کارگر روسی نیز میتواند روایت شود.
طاهری در ادامه به اهمیت تاریخ برای هر جامعه اشاره کرد و تأکید کرد: هیچ جامعهای نمیتواند از تاریخ خود جدا شود. تاریخ همواره در جریان زندگی ما حضور دارد و غفلت از آن میتواند به تکرار اشتباهات گذشته منجر شود. تاریخ، آینهای برای درک بهتر مشکلات کنونی و آینده جوامع است.
سپس علی جعفری فوتمی از محمود امین درخواست کرد که درباره روند تولید نمایش «ادبیات» توضیح دهد. امین دراین باره گفت: این نمایش از یک کارگاه تئاتر مستند شکل گرفت و پس از تمرینات جدی از بهار ۱۴۰۲، از ۱۸ شهریور در سالن شهرزاد اجرا شده و هر شب ساعت ۹:۳۰ روی صحنه میرود.
وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این نمایش با استقبال مخاطبان ادامه یابد.
جعفری فوتمی سپس به تفاوت بین تئاتر و سینما پرداخت و گفت: در حالی که سینما با مستندات آغاز شده است، تئاتر بهطور سنتی بیشتر بر تخیل نویسنده تکیه دارد. اما در تئاتر مستند، این واقعیتها و تاریخ هستند که با شیوهای متفاوت به صحنه آورده میشوند.
مهام میقانی با بیان تاریخچه تئاتر مستند توضیح داد که این سبک در دهه ۳۰ میلادی در انگلستان و ایالات متحده شکل گرفت.
وی به رواج دوباره این سبک در ایران از دهه ۸۰ اشاره کرد و گفت که پس از قطع ارتباط با تئاتر مستند در ایران بهدلیل انقلاب فرهنگی، این ژانر در دهههای اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته است.
طاهری در ادامه به چالشهای مرتبط با بازنمایی تاریخ در تئاتر مستند ایران پرداخت و گفت: در ایران، تاریخ بیشتر به عنوان ابزاری برای فهم مسائل روز استفاده میشود و با نوعی سانسور تاریخی همراه است که بازنمایی دقیق تاریخ را دشوار میکند. تاریخ ایران به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم شده و این دوگانگی مانع از بررسی بیطرفانه و جامع تاریخ میشود.
وی همچنین نقدی به رویکردهای اجرایی جدید در تئاتر مستند ایران داشت و گفت: این رویکردها اغلب به ظاهر و سطح بیرونی مسائل محدود شدهاند، بدون درک عمیق.
در ادامه، جعفری فوتمی به تجربه شخصی خود از اجرای نمایش «احساس آبی مرگ» اشاره کرد و گفت: در این نمایش بچههایی که واقعا مرتکب قتل شده حضور داشتند و این تأثیر عمیقی بر تماشاچیان گذاشت، بهطوریکه در برخی موارد حتی سرنوشت این کودکان تغییر کرد. وی این نمایش را نمونهای از تأثیر مستقیم اجتماعی تئاتر مستند دانست.
در بخش پایانی، امید طاهری و مهام میقانی به این نکته اشاره کردند که تاریخ ایران پر از ناشناختهها است و تئاتر مستند میتواند نقشی در کشف و بازگویی آن ایفا کند.
برنامه تخصصی تئاتر «رادیو دراماتیک» هر هفته، شنبهها، ساعت ۲۰ از صفحه ایران دراماتیک در اینستاگرام به صورت زنده پخش میشود وعلاقمندان میتوانند مشروح هر برنامه را با جستجوی عبارت " رادیو دراماتیک" در تمام پخش کنندههای پادکست بشنوند
انتهای پیام/