دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران:

فیلترشکن‌ها موجب آلودگی شبکه ملی اطلاعات شده است

فیلترشکن‌ها موجب آلودگی شبکه ملی اطلاعات شده است
سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نتیجه نهایی جلسه شورای عالی فضای مجازی پیرامون فیلترینگ خبر داد و گفت: مطالبه جمعی در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است که قرار است این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.
کد خبر : 934653

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سیدستارهاشمی، در حاشیه افتتاحیه هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور دادند وضعیت موجود ارزیابی و گزارش شود.

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور در این جلسه در بحث ارزیابی وضعیت موجود و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، از لحاظ کیفیت ارتباطات تاکیداتی داشتند، ولی شاید در رسانه‌ها کم‌تر منتشر شد. رئیس جمهور دستور داد که وضعیت موجود فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود، ولی مطالبه جمعی نیز در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است. از این رو هم وضعیت موجود گزارش می‌شود و هم این آلودگی‌ها پایش می‌شود که بخش زیادی از این آلودگی‌ها مربوط به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شود که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی و داده‌ها 

هاشمی درباره تکلیف این وزارتخانه مبنی بر «داده‌ها» و هوش مصنوعی گفت: تکلیف وزارت ارتباطات در این خصوص قانون اطلاعات داده‌های ملی است که دستگاه‌ها را مکلف کرده تا داده‌های خود را برای شکل‌گیری دولت هوشمند و دولت الکترونیک در اختیار دستگاه مربوطه قرار دهند؛ این اتفاق رخ داده اما به دلایل مختلف با کندی مواجه شده است، اکنون برنامه سرعت گرفتن این فرایند مهم را در وزارت ارتباطات در دستور کار داریم و این داده‌ها مربوط به مردم است و با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی آنها باید برای تسهیل و تسریع امور در اختیار خودشان قرار گیرد.

وی ادامه داد: حقیقت ماجرا این است که به دلایل مختلف ما در اجرای این قانون شاهد کندی هستیم که در وزارت ارتباطات این موضوع را در دستور کار داریم، چرا که باور ما بر این است که این داده‌ها مربوط به مردم است و داده‌های مردمی با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی آنها بایستی در اختیار مردم برای تسهیل امور قرار گیرد.

وزیر ارتباطات افزود: از سوی دیگر اگر داده‌هایی را در سامانه‌ها و سکو‌های حاکمیتی و چه در سایت‌های بخش خصوصی داریم، باید حریم خصوصی مردم نیز مورد حمایت قرار گیرد و پیش‌نویس این موضوع نیز در وزارت ارتباطات با همکاری دستگاه‌های مختلف تهیه شده و در صحن دولت در حال بررسی نهایی است.

هاشمی با اشاره به مباحث اقتصادی، فرهنگی و … در فضای مجازی، مطرح و به نوعی فضای زندگی در آن حاکم است، گفت: بنابراین از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم شود و بعد با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و در شورای عالی فضای مجازی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

۲۰میلیون پوشش فیبرنوری به معنی اتصال نیست

هاشمی در خصوص دسترسی خانواده‌ها به فیبر نوری تا پایان سال، گفت: در زمینه فیبر نوری دو مفهوم مجزا در حوزه‌های پوشش و اقتصاد داریم که در برخی اوقات این دو مفهوم با یکدیگر خلط می‌شود. از این رو ما یک تکلیف و برنامه داریم که ۲۰ میلیون پوشش برای خانوار‌ها را تا پایان سال ایجاد کنیم و این امر به معنای اتصال خانوار‌ها به فیبر نوری نیست، چون باید درخواست‌ها از سمت خانوار‌ها باشد و آنها متقاضی استفاده از آن باشند.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: صبح امروز قبل از آنکه در این نشست حاضر شویم، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب