دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان ها در بخش کشاورزی؛

کشاورزی دقیق بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی ممکن می‌شود

کشاورزی دقیق بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی ممکن می‌شود
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، امنیت غذایی ایران از تاسیس دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده خبر داد و گفت: در صدد هستیم از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل در همه مراحل از کاشت، داشت، برداشت و زنجیره تامین ارزش استفاده کنیم.
کد خبر : 934237

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محسن مردی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی که امروز صبح در پژوهشگاه بیوتکنولوژی برگزار شد، گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ موسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارا بودن قریب به ۲ هزار عضو هیئت علمی و ۸ هزار محقق و پشتیبان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان است که قدمت برخی موسسات آن به بیش از یک قرن می‌رسد.

رئیس رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی افزود: در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است که ۳۵۰ درصد این افزایش به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات و کشاورزان و معاونت‌های اجرایی در وزارت جهادکشاورزی بوده که مهمترین دلیل آن رسوخ دانش و افزایش بهره وری بوده است.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم الگو‌های آب و هوایی و به دنبال آن الگو‌های تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم ضروری است که الگو‌های تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم غذای کافی، سالم و قابل دسترس را برای کشور تامین کنیم.

وی یادآورشد: آن چیزی که امروز بسیار به نیاز آن احساس می‌شود تحلیل و نظریه پردازی برای پدیده‌هایی است که در آینده اتفاق میفتد.

وی گفت: برای انجام این کار نیاز به داده‌های دقیق و تحلیل دقیق داده‌ها و اطلاعات داریم. ما با تحلیل گذشته میتوانیم آینده را خلق کنیم.

مردی افزود: ما مجبور هستیم به زودی کشاورزی دقیق را عملیاتی کنیم و ضروری است از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی برای تهیه داده‌های دقیق با استفاده از ماهواره‌ها و حسگر‌ها و همینطور استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل در همه مراحل از کاشت، داشت، برداشت و زنجیره تامین ارزش استفاده کنیم.

وی خاطرنشان گرد: اکنون در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر موسسات سازمان تات توجه ویژه به این موضوع داریم؛ در پژوهشگاه در حال تاسیس دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده هستیم، اما روش متفاوتی را دنبال می‌کنیم.

 وی عنوان کرد: یک شعاری داریم و میگوییم به جای تمایل به گل زدن خیلی علاقمندیم در شادی پس از گل شرکت‌های خصوصی مشارکت کنیم بنابراین امروز بیش از ۵۰ شرکت با پژوهشگاه همکاری می‌کنند. به زودی مرکز نوآوری افتتاح می‌شود و ۴ شرکت لنگر اینجا مستقر می‌شوند.

 در این رویداد تلاش میکنیم با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستند و داری تولید و ایده هستند آشنا شویم و از ظرفیت‌های آنها برای ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: اگر لازم باشد در بخش‌های سیاستگزاری یا اجرا تغییراتی انجام شود آنها را پیگیری کنیم. البته ملاحظات آن را هم توجه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب