دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی رئیس‌جمهور:

زمین‌های خالی استان ها در اختیار نخبگان قرار بگیرد/ضرورت حمایت رئیس‌جمهور

زمین‌های خالی استان ها در اختیار نخبگان قرار بگیرد ضرورت حمایت رئیس‌جمهور
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور درباره دغدغه مسکن نخبگان گفت: از استاندار و شهرداران استان‌ها تقاضا دارم زمین‌های خالی و اضافی را برای مسکن در اختیار نخبگان قرار دهند.
کد خبر : 934111

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امروز در چهاردهمین همایش ملی نخبگان که با حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سران برگزار شد، عنوان کرد: اگر نخبه احساس امنیت مالی نکند نمی‌تواند در خدمت توسعه کشور باشد.

وی با اشاره به موضوع مسکن نخبگان گفت: بنده با وام بنیاد ملی نخبگان خانه دار شدم؛ وامی که ۸۰ درصد مبلغ یک خانه بود با سود و دوره بازپرداخت طولانی.من یک صوم دریافتی ام را صرف بازپرداخت این وام میکردم. اما اکنون وام مسکن نخبگان با سود ۲۰ درصد است و نخبه باید ماهیانه ۴۰ میلیون از دریافتی خود را صرف این وام کند؛ مبلغی که بنده در حال حاضر در جایگاه معاون علمی نمی‌توانم آنرا بپردازم.

افشین گفت: از استانداران و شهرداران درخواست دارم تا زمین‌های خالی و اضافی استان ها را در اختیار نخبگان قرار دهند.

وی گفت: اکنون در تهران و اصفهان و تعداد کمی از زمین های قم در حال واگذاری به نخبگان است. این موضوع حمایت رئیس‌جمهور را می طلبد‌. امیدواریم در تمامی سفرها رئیس‌جمهور به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

معاون علمی فناوری اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دهم مهرماه در تقویم به «نخبگان» تعلق گرفته است، گفت: این روز به دلیل تولد شهید چمران به عنوان نخبه علمی،ادبی، هنری و مدیریت جهادی است.

به گفته وی، بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی استعدادهای برتر در سراسر ایران به خصوص در مناطق محروم با اتکا به سخنان رهبری شکل گرفت. کشف استعدادهای برتر شروع نخبگی است و باید این مسیر ادامه دارر باشد؛ وقتی یک ورزشکار به مدال می‌رسد دوره قهرمانی آن بالاخره روزی به پایان خواهد رسید اما وقتی یک نخبه کشف می‌شود مسیر پیشرفتی را باید بپیماید.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنیاد باید برای شروع مسیر نخبگی برنامه داشته باشد که این برنامه از مدرسه از کودکی شروع می‌شود استعدادهای برتر شناسایی می‌شود اگر دانش آموز نخبه مسیر روشنی نداشته باشد استعدادهای آن بالقوه می‌ماند. 

وی با بیان اینکه در رشته پزشکی، کسب دانش همراه با کسب تجربه است، گفت: اما در مهندسی، علوم انسانی، هنر و ... اینگونه نیست.

هزینه ایده تا محصول بر عهده دولت است

افشین با بیان اینکه باید اجازه بدهیم هزینه تبدیل ایده به محصول توسط دولت خرج شود، گفت: طرح های حمایتی باید طوری طراحی شوند که نخبگان را در مسیر نخبگی قرار دهند و در این راستا باید دولت پشتیبان مالی و معیشیتی نخبگان شود.

به دنبال ساخت جامعه ای مبتنی بر علم و فناوری هستیم

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ما به دنبال جامعه مبتنی بر علم و فناوری هستیم؛ امروز کشورها با منابع طبیعی پیشرفت نمی‌کنند اما اگر بخواهیم با قدرت پیش برویم باید مسیر نخبگی درستی تعریف کنیم.

داشته باشیم باید مسیر نخبگی را به درستی تعریف کنیم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای این مسیر برنامه‌ریزی می‌کنند. 

تبدیل ایران به قطب علمی با تلاش مضاعف

وی افزود: ما می‌توانیم نیروهای لازم برای اداره و حکمرانی کشور تربیت کنیم. فناوری درست بدون حمایت مالی به نتیجه نخواهد رسید؛ ما مسئولیم این مسیر را هدایت و نیازهای نخبگان را طراحی کنیم تا ایران به قطب علمی تبدیل شود.

افشین تاکید کرد:‌ما با تمام  انرژی در این مسیر گام بر میداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب