چالشهای آتی تئاتر دیجیتال در ایران
به گزارش خبرنگار آنا، نمایش «خروس لاری» به نویسندگی مهدی زندیه و بازنویسی و کارگردانی حسین دیردار که از دوم مهر ماه ساعت ۲۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه میرود، دارای بازیگرانی چون محمد ولی فروتن، مرضیه صدرایی، مریم مشهور، فاطمه رحمانی، بی تا طایی، علیرضا گیلوری، علیرضا سعادتی و یعقوب صباحی بازیگران نمایش خروس لاری است.
داستان از این قرار است که دختر یک خانواده پس از تحصیلش در تهران، به شهر خود باز میگردد. او ۳ سال قبل شیرینی خورده یکی از اهالی محل بوده است. این در حالی است که اکنون او دلباخته یکی از اساتید خود شده است. این موضوع باعث درگیری برادر کوچک دختر با برادر نامزدش میشود که مرگ برادر نامزدش را به همراه دارد.
مریم مشهور بازیگر نقش «سودابه» در گفتوگو با آنا گفت: من نقش خواهر دختری را در این نمایش دارم که به اجبار میخواهند او را به ازدواج در بیاورند. از نظر من سودابه نماینده دخترانی هست که توسط جامعه مردسالار سرکوب شده و در پی راه نجات خواهر کوچکتر خودش است.
وی در ادامه افزود: مهمترین و بارزترین ویژگی این نمایش پیام مهمی است که من به عنوان یک دختر دهه شصتی به شدت با آن چالش دارم، آن هم ارجحیت جنس مذکر در جامعه است. وجود حسین دیردار کارگردان و یک گروه همدل خیلی زود ما را یک خانواده کرد ، بنابراین ما هر شب یک ساعت از زندگی خانوادگیمان را در صحنه با هم زندگی میکنیم.
مشهور با تأکید براینکه مهمترین مشکل تئاتر امروز خالی ماندن صحنه از نخبگان تئاتر است، گفت: علی رفیعی، حمید پورآذری، علی شمس، همایون غنیزاده و ... کسانی هستند که باید در تئاتر حضور داشته باشند، من دنبال کننده کارهای آنها هستم، منتها هجمه بیش از اندازه تئاتر گیشه و حضور افراد نالایق بر صحنه وضعیت را به این منوال کرده است.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد من به رفقایم که قصد ورود به تئاتر را دارند این است که صبور باشند و با عشق ادامه بدهند. پس از حضور در کلاسهای آموزشی و بازیگر اگر عشق به این کار باشد کم کم حفرههای درونی با عشق به تئاتر پر میشود، ولی اگر این اتفاق برایتان نیافتاد ، کار را در جایی غیر از هنر دنبال کنید.من هر روزی که به تئاتر شهر میآیم خدا را شکر میکنم که پس از ده سال به من اجازه ورود و هنرنمایی روی این صحنه داد.
مشهور اظهار داشت: تئاتر امروز ضعفهای زیادی دارد، پس رفتهای چشمگیری کرده و در این اتمسفر حال حاضر و لغو مجوز کار کارگردانهای متبحر و خلاق ، به نظر آینده برای تئاتر مهیا نیست. تئاترآینده ما مبتنی بر فنون دیجیتال است اما فعلا ما با این وضعیتی که داریم آیندهمان خیلی محتمل و موفق نشان نمیدهد. باید این چالشها ر رفع کنیم تا شرایط برای تئاتر در عصر فناوری و به روز مهیا شود.
انتهای پیام/