دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

اطلس صنایع خلاق تدوین شد/جریان اندازی تامین نقدینگی کسب و کار‌های صنایع خلاق

اطلس صنایع خلاق تدوین شد جریان اندازی تامین نقدینگی کسب و کار‌های صنایع خلاق
دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تدوین اطلس صنایع خلاق خبر داد و گفت: طبق آمار مرکز ملی آمارسبد مصرف مردم در صنایع خلاق در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ اعلام شده است. اگر این موضوع خوب مدیریت شود می‌تواند به جریان تامین نقدینگی کسب و کار‌های صنایع خلاق کمک بسزایی کند.
کد خبر : 933844

مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: به صورت کلی برای تصمیم گیری و سیاست گذاری هایی که منتج به مدیریت بهتر یک فرایند، ایجاد یک کسب و کار، خدمات و محصول شود نیاز است به اطلاعات، آن حوزه اشراف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اطلس‌ها در کشور یک سطحی از این اطلاعات را در قالب  آمایش سرزمینی یا آمایش منطقه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد، گفت: اطلس صنایع خلاق هم  یک آمایش سرزمینی تخصصی در حوزه صنایع خلاق به شمار می رود که باید در این حوزه تکمیل شود؛ لازم است که این اطلس توسط مجموعه‌های دیگر قوام پیدا کند و زمینه ساز  تصمیمات درست‌تر و زمینه ساز شکل دهی به کسب و کار ها شود.

حسنلو در خصوص ارزیابی اطلس ها ادامه داد: مسائل مختلفی در  این فضا است که در روش شناسی که این اطلس‌ها می توان استفاده کرد که شامل به روز بودن دیتاها و سطح شفافیت دیتاها از مواردی است که برای ارزیابی این اطلس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: به صورت کلی  در حوزه دیتا و اطلاعات صنایع خلاق در کشور با ضعف روبرو هستیم. به همین دلیل بعضاً ما دیتاهای شفاف و درستی نداریم ولی تمام مواردی که ذکر کردیم می تواند در معیارهای ارزیابی اطلس ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما در ستاد متولی حوزه صنایع خلاق در کشور محسوب می شویم و از این جهت اطلس در دستور کار قرار گرفته و مسئله اصلی ما اطلس نیست بلکه موضوع اصلی ما اطلس صنایع خلاق و  زیرساخت آماری صنایع خلاق است.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: ما ظرفیت صنایع خلاقمان در کشور به 2 دلیل  بالاست. یکی از دلایل این است که هزینه های زیرساختی قابل رقابت با بقیه کشورها را دارد و دلیل دوم هم وجود نیروی انسانی متخصص است.

وی افزود: ما در حوزه صنایع خلاق با مسئله مهارت نیروی انسانی بیشتر از زیرساخت‌ها سروکار داریم و جنس این آمایش با آمایش‌های طبیعی و جغرافیایی متفاوت است.

حسنلو ادامه داد: 2 مسئله صنایع خلاق و مهارت افزایی مهم هستند؛ به دنبال این موضوع، زیرساخت‌های فرهنگی آن بوم و منطقه و جریان دانشگاهی نیز مهم میشوند.

حسنلو تاکید کرد: صنایع خلاق مبتنی بر خلاقیت است از این رو نمیتوانیم بگوییم الزاماً به صورت کلی آموزش پذیر نیست بلکه بسیاری از صنایع خلاق ناظر بر هنر، خلاقیت و مهارت های فردی هستند، به همین جهت روال آن متفاوت است و به شاخص های ذهنی کسی که  در این حوزه کار می کند بستگی دارد.

دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره افزایش کیفیت صنایع خلاق ادامه داد: صنایع خلاق یک وجه خلاقیت و نوآوری های افراد و شرکت‌ها به شمار می رود و هر چقدر زیست بوم نوآوری ما گسترده‌تر باشد، رشد شرکت ها هم بیشتر می شود.

حسنلو با بیان اینکه 2عامل در رشد شرکت‌های خلاق و زیست بوم صنایع خلاق می‌تواند موثر باشد، افزود: یکی از این دلایل تغییر نگاه این شرکت ها از بازار داخلی به بازار بین الملل است چراکه  حوزه صنایع خلاق با صرف نگاه به بازار داخل توان توسعه ندارد و حتما باید یک نگاه بین‌المللی در این کشورها جاری باشد تا بتوانند صادرات انجام دهند. مورد دوم اینکه باید زیرساخت مالی این اکوسیستم تقویت شود و حاکمیت یک مواجه فعال تری داشته باشند تا منابع مالی، بانکی، تسهیلاتی، مجموعه ها، موسسات و صندوق های پژوهش و فناوری را توسعه دهد.

وی گفت: طبق آمار مرکز ملی آمارسبد مصرف مردم در صنایع خلاق در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال 1401 اعلام شده است. اگر این موضوع خوب مدیریت شود می تواند به جریان تامین نقدینگی کسب و کارهای صنایع خلاق کمک بسزایی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،  اطلس کسب و کار خلاق توسط ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تدوین و رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب