دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت؛

اکوسیستم فناوری با هم همسویی ندارند

اکوسیستم فناوری با هم همسویی ندارند
رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در قالب یادداشتی به جزئیات رفع ناترازی فناورانه در کشور اشاره  کرد و گفت: در یک ساختار فناورانه باید بازیگران اکوسیستم فناوری با یکدیگر هم‌جهت کار کنند که این همسویی را شاهد نیستیم.
کد خبر : 933618

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ ولی الله روشن* طی یادداشتی به اهمیت کار فناوری و مورد نیاز بودن آن برای کشور اشاره کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«اولین چیزی که برای توسعه فناوری لازم است، میزان نیاز به آن فناوری برای کشور است. برای مثال ما در کشورمان ناترازی داریم و می‌گوییم ناترازی انرژی در کشور وجود دارد.

حال این ناترازی در حوزه بنزین، برق و سوخت هم وجود دارد، وقتی این چالش‌ها در حوزه‌های مختلف شناسایی می‌شود، ما متوجه می‌شویم که کشور ما در این بحث‌ها مشکل دارد، حال این نیاز‌ها را چه کسی پاسخ می‌دهد؟

در همه جای دنیا بر طبق اولویت نیاز‌ها را دسته بندی می‌کنند و برای اینکه بخواهند به توسعه برسند باید بر روی چند اولویت کار کنند.

همچنین اولویت‌ها براساس نیاز‌های بازار، سرمایه و توانمندی که وجود دارد ساخته می‌شود و بحث توانمندی تکنولوژیک را هم هر کشوری دارد.

اگر بخواهیم یک ساختار فناورانه را ایجاد کنیم در نگاه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری باید این باشد تا ساختار فناورانه را براساس نیاز کشور و توانمندی‌های تکنولوژیک کشور برسیم.

در یک ساختار فناورانه باید بازیگران اکوسیستم فناوری با یکدیگر هم‌جهت کار کنند که این همسویی را شاهد نیستیم.، به جهاددانشگاهی به عنوان یک فناوری باید نقش داده شود، اما تاکنون هیچ نقشی به جهاددانشگاهی ندادند و خودمان به دنبال نقش فناورانه در کشور هستیم.

 شهید رئیسی می‌‌گفت که دستگاه‌های اجرایی باید ماموریتشان بازآفرینی شود و و ماموریت‌های آنها بر اساس ساختارشان به وجود آید.

باید در زیست بوم فناوری، تمام ذی‌نفعان با یکدیگر همکاری کنند؛ وزارت نفت، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سایر معاونت‌ها کمک کنند تا این ساختار‌ها شکل بگیرد و چند  مشکل کلیدی کشور را به این ساختار‌ها دهیم تا در یک یا چند برنامه چند ساله بر مسئله کار کنند تا مشکلات ذکر شده حل شوند.

 در پارس جنوبی کمبود فشار داریم یا فشار افزایی نمی‌کنیم و از چاه‌ها با  قطر ۵ برابر برداشت می‌کند، همچنین با آزادگان عراق چند برابر دارند از نفت ما برداشت می‌کنند، تمامی این مسائل یک تکنولوژی و یک سرمایه است،   پس اگر می‌خواهیم یک ساختار فناورانه شکل بگیرد، اولاً باید با هم یک راه را پیش برویم و یک نقشه راه داشته باشیم.»

رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه علم و صنعت*

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب