دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس جدیدترین آمار آموزش عالی ایران؛

تحصیل حدود ۳۶ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی/ سهم دانشگاه‌های دیگر در پذیرش دانشجو چقدر است؟

تحصیل حدود ۳۶ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی  سهم دانشگاه‌های دیگر در پذیرش دانشجو چقدر است؟
در جدیدترین کتاب آمار آموزش عالی ایران توزیع دانشجویان به تفکیک جنسیت، شیوه آموزش، نوع تحصیل، دوره تحصیلی، مقطع تحصیلی و گروه تحصیلی اعلام شده است. 
کد خبر : 933356

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در جدید‌ترین کتاب آمار آموزش عالی ایران، توزیع دانشجویان موسسات علمی به تفکیک شیوه آموزش، نوع تحصیل، وابستگی مرکز و جنسیت ارائه شده است. 

بر این اساس؛ تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور ۳ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ نفر است که ۴۹.۸ درصد از آنها زن و ۵۰.۲ درصد مرد هستند. همچنین از تعداد کل دانشجویان کشور ۵۶.۲ درصد در بخش دولتی و ۴۳.۸ درصد در بخش غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. 

تحصیل حضوری ۸۷ درصد از دانشجویان کشور/ ۹۳ درصد روزانه هستند 

از تعداد کل جمعیت دانشجویی کشور، ۸۶.۸ درصد به شیوه حضوری، ۱۲.۲ درصد به شیوه نیمه حضوری و ۱.۰ درصد به شیوه غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند. همچنین، ۹۳.۵۰ درصد به صورت روزانه، ۴.۱۲ درصد شبانه، ۰.۷۳ درصد پردیس، ۰.۶۴ درصد فراگیر، ۱.۰۰ درصد الکترونیکی، ۰.۰۱ درصد نیمه حضوری و ۰.۰۰۲ درصد مشترک، هستند. 

بیشتر دانشجویان در شیوه‌های آموزش حضوری و نیمه حضوری در دوره کارشناسی به ترتیب با ۱۷۰۶۶۲۸ نفر و ۳۶۰۷۴۱ نفر و در شیوه آموزش غیر حضوری با ۲۴۶۰۴ نفر در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. 

سهم کم پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حرفه‌ای

۱۲.۶ درصد از دانشجویان در دوره تحصیلی کاردانی، ۶۳.۹ درصد کارشناسی، ۱۶.۲ درصد در دوره کارشناسی ارشد، ۳.۱ درصد در دوره دکتری حرفه‌ای و ۴.۲ درصد در دوره دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. بیشترین تعداد دانشجو در همه شیوه‌های آموزش (حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری) در گروه علوم انسانی است. 

از میان دانشجویان کشوری، ۵۲.۲ درصد در گروه علوم انسانی، ۶.۴ درصد علوم پایه، ۸.۷ درصد علوم پزشکی، ۲۲.۴ درصد فنی و مهندسی، ۳.۵ درصد کشاورزی و دامپزشکی و ۶.۹ درصد در گروه هنر مشغول به تحصیل هستند. 

بیشتر دانشجویان کشور در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، اما کمترین تعداد دانشجویان گروه‌های تحصیلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر در دوره دکتری تخصصی و در گروه‌های علوم پایه، علوم پزشکی و کشاورزی و دامپزشکی در دوره کاردانی است. 

کارشناسی‌ها؛ صدر نشین پذیرش دانشجو

دوره کارشناسی، دارای بیشترین تعداد دانشجو در همه گروه‌های تحصیلی است. همچنین، بیشترین درصد دانشجویان کارشناسی ارشد در گروه کشاورزی و دامپزشکی است و پس از آن گروه علوم انسانی دارای بیشترین درصد دانشجویان کارشناسی ارشد است. 

به استثنای دوره دکتری حرفه‌ای که بیشترین درصد دانشجویان آنها در گروه علوم پزشکی با ۸۹.۹ درصد است، در دیگر دوره‌های تحصیلی بیشترین درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی هستند، به صورتی که دانشجویان کاردانی ۴۴.۲ درصد، کارشناسی ۵۶.۱ درصد، کارشناسی ارشد ۵۶.۱ درصد و دکتری تخصصی ۳۹.۹ درصد در گروه علوم انسانی تحصیل می‌کنند. 

کمترین درصد دانشجویان دوره کاردانی در رشته‌های تحصیلی

گروه علوم پایه (۰.۱ درصد)، دوره کارشناسی در گروه کشاورزی و دامپزشکی (۲.۸ درصد)، دوره کارشناسی ارشد در گروه کشاورزی و دامپزشکی (۴.۳ درصد) و در دوره دکتری تخصصی در گروه هنر (۲.۵ درصد) کمترین درصد دانشجویان دوره کاردانی را داراست. 

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم با ۶۸۳۶۶۹ نفر بیشترین و سایر دستگاه‌های اجرایی با ۲۳۶۵۵ نفر کمترین تعداد دانشجویان را دارا هستند. 

تحصیل بیش از 35 درصد دانشجویانی ایران در دانشگاه‌ آزاد

در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۱.۰ درصد، دانشگاه پیام نور ۱۲.۴ درصد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۶.۷ درصد، دانشگاه فرهنگیان ۲.۹ درصد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۶.۰ درصد، دستگاه‌های اجرایی ۰.۷ درصد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶.۵ درصد، دانشگاه آزاد اسلامی ۳۵.۸ درصد و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی_ غیر انتفاعی با ۸.۱ درصد از دانشجویان مشغول به تحصیل هستند.

کهگیلویه و بویر احمد؛ کمترین استان در جذب دانشجو 

۲۰.۷ درصد از دانشجویان در تهران، ۷.۳ درصد در اصفهان بیشترین و ۰.۹۸ درصد در ایلام، ۰.۹۹ درصد در خراسان شمالی و ۱.۰۴ درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب