دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استقامت در برابر دمای ۱۳۰۰ درجه‌ای؛

قدرتمندترین و نازک‌ترین پارچه ضد آتش و عایق ساخته شد

قدرتمندترین و نازک‌ترین پارچه ضد آتش و عایق ساخته شد
یک شرکت ژاپنی پارچه نبافته مقاوم در برابر آتشی ساخته است که ایمنی باتری خودرو‌های الکتریکی (EV) را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد.
کد خبر : 933177

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازIE، شرکت فناوری «آساهی کاسئی» «Asahi Kasei»، این پارچه را که «لَستَن» «Lastan» نام دارد، جایگزین عالی برای مواد رایج به منظور محافظت در برابر حرارت معرفی کرده است.

این ماده می‌تواند در برابر شعله‌های آتش تا دمای ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت کرده و دمای پشت آن کمتر از ۴۰۰ درجه سانتیگراد حفظ شود. به گفته این شرکت، این نوآوری همچنین دارای شاخص محدود کننده اکسیژن (LOI) ۵۰+ و رتبه بندی UL۹۴، ۵VA است، در نتیجه مقاومت عالی در برابر آتش بدون آسیب ساختاری را ارائه می‌دهد.

پارچه نبافته مقاوم در برابر آتش را می‌توان در روکش‌های پوششی بسته باتری EV، روکش‌های محافظ شینه و سایر کاربرد‌ها استفاده کرد.

در حالی که خودرو‌های الکتریکی محبوبیت جهانی پیدا می‌کنند، اما نگرانی‌ها در مورد ایمنی باتری همچنان مانع مهمی برای بسیاری از خریداران بالقوه محسوب می‌شود.

آخرین نظرسنجی مصرف کنندگان خودرو آساهی کاسئی نشان می‌دهد که ۳۴ درصد از مالکان خودرو‌های غیربرقی در چین، ایمنی را به عنوان عامل کلیدی موثر بر تصمیم شان برای خرید یک خودروی الکتریکی در اولویت قرار می‌دهند. در پاسخ، خودروسازان در سراسر جهان سرمایه گذاری هنگفتی را برای بهبود ایمنی باتری خودرو‌های برقی انجام می‌دهند.

یکی از مسائل مهم، فرار حرارتی است؛ یک واکنش زنجیره‌ای خطرناک که در آن باتری بیش از حد گرم می‌شود و منجر به آتش سوزی یا انفجار احتمالی می‌شود. با افزایش تقاضا برای خودرو‌های برقی، انتظار می‌رود بازار مواد محافظ حرارتی از سال ۲۰۲۴ سالانه ۱۵ درصد رشد کند.

بر اساس اعلام این شرکت ژاپنی، این روند نیاز فوری به موادی با مقاومت استثنایی در برابر شعله و عایق الکتریکی برای استفاده در محفظه‌های باتری EV را برجسته می‌کند.

در حال حاضر، بیشتر راه حل‌های حفاظت حرارتی بر مواد معدنی مانند میکا یا سرامیک متکی است که اگرچه موثرند، اما معایب چشمگیری نیز دارند.

این مواد اغلب شکننده، سنگین، سفت و سخت هستند که کاربرد آنها را در طرح‌های پیچیده باتری محدود می‌کند. عدم انعطاف پذیری آنها باعث ایجاد چالش‌هایی در طول فرآیند تولید، کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه‌ها برای خودروسازان می‌شود.

با توجه به گسترش بازار خودرو‌های برقی، ساخت مواد نوآورانه که استحکام، انعطاف پذیری و حفاظت حرارتی با عملکرد بالا را ترکیب می‌کنند به اولویت اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به عنوان یک راه حل بالقوه برای آن، لستن دمای کمتر از ۴۰۰ درجه سانتیگراد در پشت خود حتی زمانی که در معرض شعله ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد، حفظ می‌کند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد لستن دارای LOI ۵۰ یا بالاتر است- بسیار فراتر از رقم ۲۷ که استاندارد کاهش شعله معمولی تلقی می‌شود- این بدان معناست که نسبت به سایر مواد در برابر آتش گرفتن بسیار مقاوم‌تر است.

در آزمایش شعله UL۹۴، این ماده بالاترین امتیاز ممکن یعنی ۵VA را دریافت کرد و حتی پس از قرار گرفتن در معرض شعله برای یک دقیقه کامل، هیچ سوراخی در آن ایجاد نشد.

این پارچه علاوه بر مقاومت در برابر آتش، می‌تواند ضربه‌های پرفشار ناشی از ذراتی با اندازه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میکرون را نیز تحمل کند. همچنین عایق الکتریکی عالی را ارائه می‌دهد و تا ۳.۵ کیلو ولت برق را با ضخامت تنها ۱ میلی متر تحمل می‌کند و از خرابی‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند.

با وجود استحکام، پارچه انعطاف پذیری خود را حفظ می‌کند و می‌توان آن را به ورقه‌های بسیار نازک (تا ۰.۸ میلی‌متر) پردازش کرد که کار و ساخت آن را با استفاده از ابزار‌های معمولی آسان و فرآیند تولید را ساده می‌کند.

آساهی کاسئی نسخه جدید Lastan خود را در نمایشگاه باتری آمریکای شمالی در دیترویت، که برای اکتبر ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است، به نمایش خواهد گذاشت.

این شرکت می‌گوید به منظور حضور جهانی و تعهد به پایداری، در حال بررسی توسعه تولید فراتر از مرز‌های ژاپن در حمایت از بازار رو به رشد خودرو‌های برقی است. این با هدف آساهی کاسئی برای کمک به جامعه‌ای بدون کربن تا سال ۲۰۵۰ نیز مطابقت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب