دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف کاهش هزینه‌ها؛

نخستین ربات زیردریایی خودکار جهان در نیروگاه بادی فراساحلی راه اندازی شد

نخستین ربات زیردریایی خودکار جهان در نیروگاه بادی فراساحلی راه اندازی شد
یک شرکت دانش بنیان انگلیسی فناوری ابداع کرده که نخستین ربات زیردریایی خودمختار با هوش مصنوعی (AUV) در جهان تلقی می‌شود.
کد خبر : 933051

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، این وسیله نقلیه می‌تواند به طور مستقل و خودکار بازرسی‌های پیچیده زیر آبی را انجام دهد که به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های نظارت در زیر آب مربوط به تاسیسات انرژی بادی فراساحلی کمک می‌کند.

بر اساس اعلام شرکت «بیم» «Beam» این فناوری پیشتر با موفقیت برای بازرسی سازه‌های جکتی در نیروگاه بادی «سی گرین» «Seagreen»، بزرگترین سایت فراساحلی اسکاتلند، استفاده شده است.

«برایان آلن» «Brian Allen» مدیرعامل Beam در بیانیه‌ای گفت: «اتوماسیون می‌تواند نحوه انجام بازرسی و نگهداری نیروگاه‌های بادی فراساحلی را متحول و به کاهش هزینه‌ها و زمان بندی کمک کند. این شرکت بر توسعه فناوری مورد نیاز برای پیشبرد اقتصاد باد دریایی از طریق روباتیک خودکار خدمات بادی دریایی تمرکز دارد.»

بازرسی از سایت‌های بادی فراساحلی معمولا روش‌های دستی و پر زحمتی هستند. در مقابل، AUV مجهز به هوش مصنوعی Beam راه حلی کاملا خودکار ارائه می‌کند که امکان ارسال سریع داده‌ها به ساحل را فراهم می‌آورد.

این فناوری که مدت زمان بازرسی‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد به کارگران ساحلی اجازه می‌دهد بر وظایف پیچیده تری تمرکز کنند؛ دستاوردی که به طور قابل توجهی هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

این شرکت می‌گوید این فناوری نه تنها بهره وری را افزایش می‌دهد، بلکه کیفیت داده‌های بازرسی را نیز بهبود بخشیده و امکان ایجاد بازسازی‌های سه بعدی از دارایی‌ها را علاوه بر داده‌های بصری فراهم می‌کند.

نیروگاه بادی سی گرین واقع در دریای شمال در سواحل اسکاتلند، عمیق‌ترین نیروگاه بادی فراساحلی با کف ثابت در سطح جهان است. کار شرکت بیم در سی گرین اطلاعات جدید مهمی در مورد امکانات فناوری خودمختار برای ابرسازه‌های عظیم باد فراساحلی ارائه کرده است.

بر اساس اعلام این شرکت، اطلاعات به دست آمده توسط وسیله نقلیه مجهز به هوش مصنوعی بیم با ارائه جزئیات مهمی در مواردی مانند فرسایش احتمالی در پایه‌ها و گسترش دریایی، به حفظ قابلیت اطمینان عملیاتی سایت در آینده کمک خواهد کرد.

«متیو هندرسون» «Matthew Henderson» از مجریان این طرح گفت: «فناوری Beam نشان می‌دهد، انجام بازرسی‌های مستقل و خودکار می‌تواند اعزام نیروی انسانی برای بازرسی‌های برنامه ریزی شده فراساحلی را کاهش داده و در عین حال سرعت کار‌های طرح ریزی شده و جمع آوری داده‌های مهم برای انجام برنامه ریزی‌های یکپارچگی دارایی‌ها را افزایش دهد.»

بیم راه حل‌های مستقل مبتنی بر داده، از جمله فناوری‌های بررسی و بازرسی از راه دور و بدون خدمه را ارائه می‌دهد. این راه حل ها، شناور‌ها را قادر می‌سازد تا ضمن اجرای عملیات‌های مستقل تر، به سرعت مجموعه داده‌های داده غنی تری را نیز جمع آوری کنند.

به گفته این شرکت، این راه حل‌های مستقل و خودکار، تصمیم گیری را از طریق بهینه سازی و همگام سازی داده‌ها افزایش داده و تاخیر بین دریافت و تفسیر داده‌ها را به حداقل می‌رسانند.

راه حل‌های دقیق ربات زیردریایی خودمختار Beam، کنترل دقیقی را در شرایط چالش برانگیز فراهم می‌کند، کنترل‌های ROV را برای تهیه داده‌های ویدیویی، روان‌تر کرده، حفظ فاصله ثابت را بهبود می‌بخشد و داده‌های با کیفیت بالاتری را تهیه می‌کند. این ربات امکان اجرای عملیات نزدیک به سازه‌ها بدون تاثیر خستگی انسان بر عملکرد را فراهم آورده و ایمنی را افزایش می‌دهد.

بیم قصد دارد فناوری نوآورانه بازرسی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ در ناوگانش به کار گیرد. هدف این ابتکار تحول عملیات‌های نیروگاه‌های بادی فراساحلی از طریق افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها و کمک به گذار انرژی جهانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب