دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تبدیل دی اکسید کربن به یک ترکیب قدرتمند ضد سرطان

تبدیل دی اکسید کربن به یک ترکیب قدرتمند ضد سرطان
دانشمندان چینی فناوری نوینی بر پایه باکتری توسعه داده اند که نه تنها می‌تواند به مبارزه با تغییرات اقلیم کمک کند بلکه یک آنتی اکسیدان ارزشمند تولید می‌کند.
کد خبر : 932962

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازIE، پژوهشگران دانشگاه کشاورزی چینگدائو این راه حل فناورانه را با هدف جذب دی اکسید کربن و استفاده از آن برای تولید لیکوپن ابداع کرده اند. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و عامل رنگ قرمز گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل است.

«فناوری زیست شناسی مصنوعی» جدید در مقایسه با روش‌های سنتی، رویکرد پایدارتری را ارائه می‌دهد و محققان چینی به سرپرستی «یانگ جیانمینگ» «Yang Jianming» این شیوه را روشی کم هزینه و آسان برای تولید لیکوپن توصیف می‌کنند.

آنها از قدرت میکروارگانیسم‌ها برای جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به لیکوپن استفاده کردند. این فرآیند ابتکاری که به عنوان تثبیت کربن شناخته می‌شود، از فرآیند طبیعی که گیاهان برای ایجاد ترکیبات آلی استفاده می‌کنند، تقلید می‌کند.

این فناوری بر میکروارگانیسم‌هایی تکیه دارد که به عنوان بیوراکتور عمل می‌کنند. این روش می‌تواند محصولات مختلفی (مانند مواد یا داروها) تولید کند و در عین حال انتشار کربن را کاهش دهد.

این دانشمندان بطور خاص تولید لیکوپن را با استفاده از یک باکتری طبیعی به نام «Rhodopseudomonas palustris» مطالعه کرده است. این باکتری را می‌توان در محیط‌های طبیعی مختلفی مانند رسوبات دریایی و آب برکه‌ها یافت.

آنها از طریق روش‌های پیشرفته مهندسی ژنتیک، توانایی این میکروارگانیسم را در جذب کربن افزایش داده اند. این فرآیند به تولید محصولات زیستی ارزشمند کمک می‌کند. 

روش‌های تولید فعلی که لیکوپن را از گیاهان استخراج می‌کنند، محدودیت‌های مختلفی دارند. گفته می‌شود این روش‌های سنتی، ناکارآمد، نیازمند منابع قابل توجه و تولید کننده محصولات ناخالص هستند. سنتز شیمیایی گزینه دیگری است، اما فرآیندی پیچیده و سخت است.

اکنون دانشمندان چینی جایگزین پایدارتری ارائه داده اند. 

کاربرد‌های بالقوه لیکوپن بسیار گسترده و فراتر از استفاده به عنوان یک رنگدانه طبیعی است. خواص آنتی اکسیدانی اش، آن را به یک ترکیب ارزشمند در صنایع مختلف از جمله داروسازی و آرایشی تبدیل کرده است.

همچنین، تصور می‌شود لیکوپن دارای خواص محافظتی در برابر بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت است. همچنین ممکن است از سلامت استخوان نیز پشتیبانی کند.

محققان دانشگاه پزشکی چینی پکن طی مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰، از علاقه روزافزون به لیکوپن به دلیل کاربرد‌های بالقوه اش در درمان بیماری‌های مختلف انسانی خبر دادند.

گفتنی است قیمت لیکوپن می‌تواند تا حدود ۷۱۰ هزار دلار آمریکا در هر تن باشد. 

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، حق اختراع دانشگاه کشاورزی چینگدائو برای این فناوری، به یک شرکت سرمایه گذاری محلی به قیمت یک میلیون یوان فروخته شده است. جالب آنکه این قرارداد ثبت اختراع رکورد جدیدی را برای بالاترین قیمت پرداخت شده برای یک ثبت اختراع در استان شاندونگ ایجاد کرد.

دراین گزارش آمده است: «این شرکت سرمایه گذار و دانشگاه قصد دارند در پروژه‌های آینده از جمله فناوری تولید زیستی سبز، برای کمک به دستیابی به اهداف کاهش کربن جهانی همکاری کنند.»

شرکت‌های مختلف راه‌هایی را برای جذب و حذف دی اکسید کربن جو که مسبب گرمایش سیاره هستند ارائه می‌کنند. یکی از رویکرد‌های نوآورانه‌ای که توسط استارت آپ‌ها در هنگ کنگ بررسی می‌شود، کشت جلبک است.

این شرکت‌های دانش بنیان بیش از میلیون‌ها جلبک کوچک در محیط‌های کنترل شده کشت می‌دهند. جلبک‌ها موجودات فتوسنتزی هستند که هنگام رشد، دی اکسید کربن هوا را جذب می‌کنند.

با پیشرفت تحقیق و توسعه، این فناوری می‌تواند نقش مهمی در کاهش تغییرات اقلیم و ارتقای آینده‌ای پایدار‌تر داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب