دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
موحدی صفت در گفت‌‌وگو با آنا مطرح کرد؛

جایگاه نامناسب ایران در حوزه پذیرش هوش مصنوعی/ تقویت بخش آموزش در سند ملی هوش مصنوعی

جایگاه نامناسب ایران در حوزه پذیرش هوش مصنوعی  تقویت بخش آموزش در سند ملی هوش مصنوعی
محمدرضا موحدی صفت عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: متاسفانه درک ضعیف از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش باعث شده که تعریف درستی از آموزش و پرورش هوشمند در کشور نداشته باشیم.
کد خبر : 932892

به گزاش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با پررنگ شدن نقش فناوری در زندگی و استفاده بیش از پیش هوش مصنوعی در صنایع مختلف شاهد این هستیم که تا چند سال آینده این فناوری جایگزین بسیاری از فعالیت‌های انسانی شود از این رو برای عقب نماندن از این قافله لازم است مهارت‌های لازم برای افراد در نظر گرفته شود، تا بتوانیم هرچه سریع‌تر و همگام با دنیا در این مسیر پیشرفت کنیم. بنابراین آموزش و گنجاندن هوش مصنوعی و یادگیری مهارت‌ها باید در دستور کار و اولویت‌های آموزش و پرورش قرار بگیرد تا کودکان و نوجوانان به عنوان آیندگان کشور بتوانند توسعه دهندگان فناوری باشند. آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان دو رکن اساسی این موضوع را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار دهند. اما تا چه میزان زیرساخت‌ها و شرایط موجود می‌تواند پذیرش فناوری را داشته باشد سوالی است که مطرح می شود.

محمدرضا موحدی صفت دانشیار و عضو هیئت علمی و رئیس گروه فضای سایبر دانشگاه عالی دفاع ملی درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش گفت: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری قدرت آفرین بر همه مولفه‌های ملی کشور از جمله آموزش و پژوهش تاثیر شگرفی دارد. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود در شهریور امسال به لایه‌های عمیق هوش مصنوعی اشاره داشتند و فرمودند که در حوزه هوش مصنوعی بهره بردار بودن مهم نیست و باید بر این فناوری مسلط شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به مساله علم و فناوری با تمرکز بر هوش مصنوعی پرداخت و تاکید کرد که هوش مصنوعی به صورت جدی در برنامه‌های درسی جانمایی گردد.

جایگاه نامناسب ایران در حوزه پذیرش هوش مصنوعی

رئیس گروه فضای سایبر دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: آماری که اخیراً توسط موسسات معتبر دنیا منتشر شده نشان می‌دهد متاسفانه کشور دارای جایگاه خوبی در حوزه پذیرش هوش مصنوعی نیست و شاید یکی از دلایل مهم آن نپرداختن به این علم جدید در حوزه آموزش و پرورش است که مورد تاکید وزیر ارتباطات قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: درک ماهیت هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن در همه مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظایر آن از جمله مسائل مهم کشور است که در این راستا باید سازمان‌های متولی آموزش کشور نظیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و بهداشت همت خود را در قراردادن سرفصل‌های آموزشی در دروس دانش آموزان و دانشجویان افزایش دهند تا نسل جدید با این فناوری و کاربرد‌های آن آشنا شوند و در بخش‌های مختلف کشور به کار بندند.

موحدی صفت ادامه داد: متاسفانه درک ضعیف از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش باعث شده که تعریف درستی از آموزش و پرورش هوشمند در کشور نداشته باشیم و استعاره‌هایی نظیر مدرسه هوشمند، کلاس هوشمند و نظایر آن صرفا در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس‌های درس و ارائه محتویات آموزشی بر روی تخته‌های هوشمند خلاصه شود. این ضعف را می توان در سند ملی هوش مصنوعی نیز مشاهده نمود که باید این نقایص برطرف گردند.

چطور هوش مصنوعی می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند؟

وی در ادامه گفت: هوش مصنوعی با استفاده از تجزیه و تحلیل کلان داده‌های حوزه آموزش و پرورش توسط سامانه‌های خبره و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی می‌تواند به عنوان موثرترین فناوری به کمک آموزش و پرورش آید که در ادامه به برخی از کاربرد‌های آن اشاره می‌‎شود: برنامه ریزی آموزشی یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در کشور است که هوش مصنوعی از طریق تحلیل داده‌ها و اطلاعات می‌تواند قابلیت پیش بینی و تصمیم سازی را برای مدیران آموزش و پرورش در حوزه نوع و کیفیت آموزش‌های مورد نیاز مهیا نماید تا بتوان محتویات درسی را به بهترین شکل ممکن ارتقاء داد. 

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی  ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی، تطابق الگو‌ها و یادگیری ماشینی در هوش مصنوعی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان یکی از موارد مهم است که با استفاده از سامانه‌های خبره هوشمند بتوان بر اساس داده‌های کشور و توانمندی‌ها و قابلیت‌های هر دانش آموز نسبت به تعیین گرایش ها برای مقاطع تحصیلی بالاتر و بازار کار برنامه ریزی لازم را انجام داد. 

وی افزود: استفاده از ظرفیت خوب پژوهش سرا‌های دانش آموزی از دیگر محور‌های مهم در حوزه آموزش و پژوهش هوش مصنوعی است که بتوان دانش آموزان و معلمان را با قابلیت‌ها و کارکرد‌های هوش مصنوعی آشنا ساخت و از طریق برگزاری کارگاه های مهارت آموزی اقدامات لازم را در جهت بکارگیری این ظرفیت‌ها توسط دانش آموزان و معلمان بکار بست که آثار آن در بخش تولید تجهیزات و ابزارها، سامانه‌ها و خدمات و همچنین شرکت در همایش‌ها و مسابقات بین المللی هوش مصنوعی می‌تواند بکار گرفته شود. در پایان یادآور می‌شوم که جای آن وجود دارد که بخش آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی بسیار پررنگ تر دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب