دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با خلاقیت یک مبتکر ایرانی؛

امکان خرید مستقیم سبزیجات کاملا تازه از مزارع سوپرمارکتی فراهم شد

امکان خرید مستقیم سبزیجات کاملا تازه از مزارع سوپرمارکتی فراهم شد
یک شرکت دانش بنیان سوئدی در حال ساخت مزارع در سوپرمارکت‌ها به عنوان راه حلی سازگار با محیط زیست برای پرورش میوه و سبزیجات است.
کد خبر : 932624

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورو نیوز، ایده شرکت SweGreen که در سوئد و آلمان شعبه دارد، راهی برای پاسخ به کمبود آب، کمبود زمین کشاورزی و وابستگی به ژئوپلیتیک جهانی است.

پرورش سبزیجات به صورت محلی باعث کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در حمل و نقل، ماندگاری طولانی‌تر و حفظ طعم آنها می‌شود.

این راه حل کشاورزی در فروشگاه، از روش هیدروپونیک استفاده می‌کند، جایی که گیاهان در شاخه‌های پشم سنگ در آب بدون خاک رشد می‌کنند. هر سکوی کشت می‌تواند مقدار غذای معادل تا سه هکتار زمین کشاورزی را پرورش دهد. مشتریان می‌توانند سبزی‌هایی را خریداری کنند که جلو چشمشان رشد می‌کند و برداشت می‌شود.

«سپهر موسوی» مدیر ارشد نوآوری و رئیس SweGreen می‌گوید: «به عنوان مثال، سوپرمارکت‌ها نانوایی دارند. اما اکنون به جای پختن غذا، مواد غذایی کشت می‌کنند.»

در حال حاضر، SweGreen می‌تواند تا ۱۰۰ گونه مختلف محصول را پرورش دهد که شامل کاهو، شوید، نعناع و جعفری می‌شود.

موسوی افزود: «در حال اضافه کردن ریزسبزی‌ها به سبد خود، آزمایش گیاهان میوه دار و بررسی توت فرنگی هستیم.» 

وی ادامه داد: «برخی از گرایش‌های مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص است. در جشنواره‌های تابستانی، تنها چیزی که در سوئد به فروش می‌رود شوید است و در جشنواره نیمه تابستان، بازار نعناع شلوغ می‌شود.»

با این حال، زمان رشد گیاهان، فصلی بودن و ترجیحات مصرف کنندگان چالش‌هایی ایجاد می‌کند، بنابراین این شرکت برای کمک به فرآیند تصمیم گیری از هوش مصنوعی بهره‌مند شده است. این یکی از موارد استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی است.

این مبتکر ایرانی اظهارکرد: «ما یک ابزار هوش مصنوعی داریم که دستور رشد را به تولیدکنندگانمان می‌دهد از این رو افرادی که در سوپرمارکت کار می‌کنند فهرستی از کار‌هایی که محصولات روزانه به آنها نیاز دارند، دریافت می‌کنند».

بسته به اندازه سوپرمارکت و نیاز‌های آن، مشتریان SweGreen همچنین می‌توانند یک سکوی کشت ۴۵ متر مربعی که ظرفیت ۳۰۰ محصول در روز را دارد، یا یک سکوی کوچکتر که می‌تواند تا ۱۲ متر مربع افزایش یابد و حداکثر ۱۱۶ محصول در روز تولید کنند، را انتخاب کنند.

سوپر مارکت‌ها تنها کسانی نیستند که به صورت محلی به دنبال راه حلی سازگار با محیط زیست هستند - رستوران ها، دانشگاه ها، هتل‌ها و صاحبان املاک نیز می‌خواهند وارد بازی شوند.

 یکی از این علاقمندان، موزه معاصر عکاسی، هنر و فرهنگ «Fotografiska» استکهلم است که این راه حل را برای صرف غذا در رستوران خود اتخاذ کرده است تا منو فصلی و پایدار بماند.

موسوی می‌گوید: «با این گروه و سرآشپز‌های شان، بررسی کردیم که چه نوع گیاهانی می‌توانند برای تزیین، پر کردن، تغذیه، طعم دادن به غذا، کوکتل و افزودنی‌ها داشته باشند. همچنین به دنبال غذای کاربردی بودیم که مغذی و طعم دار باشد و بتوان از آن به عنوان غذای اصلی بشقاب‌ها استفاده کرد.»

شرکت SweGreen چندین بار برای راه حل تولید غذای پایدار جایزه دریافت کرده است. در سال ۲۰۲۳، این شرکت برنده جایزه پایداری IKANO و برای سومین سال متوالی نامزد FoodTech ۵۰۰ شد، فهرستی جهانی که تاثیرگذارترین دانش بنیان‌ها و مقیاس آپ‌های جهان را برای آینده غذا، فناوری و پایداری معرفی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب