دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تامین نیاز کشور به «کتتر تشخیصی» برای آنژیوگرافی قلب توسط یک شرکت دانش بنیان

تامین نیاز کشور به «کتتر تشخیصی» برای آنژیوگرافی قلب توسط یک شرکت دانش بنیان
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایران موفق به تولید Catheter تشخیصی برای آنژیوگرافی قلب شده اند؛ Catheter لوله نازک، بلند و قابل انعطاف است که کاربرد گسترده‌ای در دانش پزشکی و حوزه بهداشت و درمان دارد. این شرکت میتواند نیاز کشور به کتتر تشخیصی را رفع کند.
کد خبر : 932546

مظفر اقبال، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: این شرکت برای اولین بار در ایران توانسته است دانش فنی ساخت Catheter آنزِیوگرافی و تشخیصی را بومی سازی و تولید کند.

وی افزود: صفر تا صد دانش این محصول که بیشتر در حوزه آنژیوگرافی قلب برای مشاهده گرفتگی عروق استفاده می‌شود اکنون در ایران بومی سازی شده است. تمامی قطعات آن نیز در داخل تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این محصول، محصولات دیگری تشخیصی در حوزه آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی (شیوه‌ای درمانی برای رفع تنگی رگ‌های خونی) مانند شیت ها، شریان بند‌ها و. تولید کرده ایم که تمامی این محصولات پیش از این وارداتی بودند.

مدیر این شرکت اظهارکرد:سالانه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ کتتر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعمال تحریم‌ها باعث شده اند بیمارستان‌ها در تامین این تجهیزات کمبود داشته باشند. اکنون این محصول می‌تواند صد در صد نیاز مراکز درمانی برطرف کند و سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: به گفته متخصصان کیفیت این محصول بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی است. ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز از نظر قیمیت ارزان‌تر از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی است.

اقبال به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مسئله بازپرداخت بیمارستان هاست. روند بیمارستان‌ها برای بازپرداخت بسیار طولانی مدت است این امر باعث می‌شود ما در تامین منابع اولیه مان دچار مشکل شویم بنابراین چاره‌ای جز تعدیل نیرو و صرفه جویی نداشته باشیم.

وی افزود: راهکار اصلی برون رفت از مشکلات این مجموعه ورود به صادرات است. اگر اجازه صادارت به شرکت مان دهند تا بتوانیم بخشی از کالایمان را صادر و ارزآوری داشته باشیم، می‌توانیم هزینه هایمان را تامین کنیم.

این پژوهشگرعنوان کرد: بنابر سیاست‌های سازمان غذا و دارو، دارو در اولویت پرداخت مالی بیمارستان‌ها قرار دارد. اگر در کنار این سیاست تولید کننده‌ها را نیز حمایت کنند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. حتی اگر اجازه صادرات این محصول را نیز بدهند بخشی از مشکلات این مجموعه از بین می‌رود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: هرچند در حال حاضر نیاز کشور به این کالا زیاد است و درخواست‌های زیادی هم برای صادارت این محصول از کشور‌های دیگر داشته ایم، اما فعلا اداره تجهیزات با احتیاط عمی کند و هنوز اجازه صادارت این محصول را نداده است. تنها خواسته ما از مسئولان تسهیل گری فرایند صادرات محصول مان است.

وی بیان کرد: این محصول تاییدیه CE و تمامی مجوز‌های لازم را اخذ کرده است. صادرات آن نیز منوط به اداره تجهیزات دارد. همچنین در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار ایران دست برند‌های آمریکایی، ژاپنی و چینی است. ما با ظرفیت تولیدمان می‌توانیم در سال اول حدود ۳۰ درصد بازار را پوشش دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب