دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کبد و کلیه زودتر از پوست پیر می‌شوند

کبد و کلیه زودتر از پوست پیر می‌شوند
تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد فرایند سالمندی در بدن انسان به طور یکسان اتفاق نمی‌افتد و برخی اعضا از جمله کبد و کلیه زودتر ازبقیه پیر می‌شوند.
کد خبر : 932238

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تحقیقی جدید نشان می‌دهد فرایند سالمندی در بدن انسان به طور یکسان اتفاق نمی افتد و برخی اعضا از جمله کبد و کلیه زودتر ازبقیه پیر می شوند.

به نوشته فیز،  تجمیع جهش‌های دی ان ای بیشتر اوقات به عنوان توضیحی برای سالمندی ذکر می شود. اما بسیاری از کارشناسنان آن را همچنان فقط یک فرضیه می دانند.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه ژنو با همکاری Insespital، بیمارستان دانشگان و دانشگاه برن مکانیسم  زودتر پیر شدن اعضایی مانند کبد را کشف کرده اند.

این مکانیسم نشان می دهد آسیب ها به دی ان ای بدون کد که بیشتر اوقات مخفی است، در بافت هایی که دیرتر تکثیر می شوند مانند کبد و کلیه ، زودتر تجمیع می شود.  

برخلاف اعضای بدن با بافت هایی که به طور مرتب احیا می شوند، آسیب های گفته شده برای مدتی طولانی باقی می ماند و از تکثیر سلولی جلوگیری می کند.
 این  نتایج در نشریه Cell منتشر شده است.

 تمام اعضای بدن و بافت ها با سرعتی یکسان پیر نمی شوند. به طورکلی سالمندی با افزایش سلول های پیری مشخص می شود که نمی توانند تکثیر شوند و کارآمدی خود را از دست داده اند. این امر روی کبد و کلیه سریع تر از پوست یا دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.

 هرچند کارشناسان زیاد قبول کرده اند  آسیب به ماده ژنتیکی(دی ان ای) که همراه با پیری تجمیع می شود، ریشه سالمند شدن است، رابطه بین این دو پدیده همچنان نامشخص است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: سلول کبد کلیه علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب