دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختاپوس الهام‌بخش وصله چسبنده به پوست شد

اختاپوس الهام‌بخش وصله چسبنده به پوست شد
حسگر‌هایی مانند الکترود‌های EEG به نجات جان فرد کمک می‌کنند، اما وصله‌های چسبنده‌ای آنها را به بدن متصل می‌کنند به پوست فرد آسیب می‌رسانند. درهمین راستا یک وصله پزشکی جدید با الهام از مکنده‌های روی بازو‌های اختاپوس ابداع شده است.
کد خبر : 932084

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازنیواطلس، محققان دانشگاه KAUST درعربستان سعودی برای ابداع این وصله اختاپوس را رصد کردند. به طور دقیق‌تر آنها مکنده‌هایی که در امتداد زیر شاخک‌های اختاپوس را بررسی کردند. این مکنده‌ها نه تنها بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی به طور مداوم به سطوح می‌چسبیدند، بلکه همین کار را زیر آب نیز انجام می‌دادند.

محققان برای ساخت وصله‌های مذکور که AMOS نام گرفته اند از یک قالب استفاده کردند. آنها همچنین از یک تکنیک چاپ سه بعدی به نام استریولیتوگرافی کمک گرفتند که طی آن اجسام با تابش لیزر فرابنفش به ظرفی از رزین با پوشش نورپز ساخته می‌شدند.

قالب به دست آمده شامل طیفی از برجستگی‌های کوچک با شبکه‌ای از خطوط خمیده بود.

در مرحله بعد یک پلیمز زیستی به نام PDMS به شکل مایع در قالب به کار گرفته شد و پس از پحته شدن و تبدیل آن به حالت ارتجاعی جامد، از قالب جدا شد. در وصله به دست آمده برجستگی‌ها نوعی مکنده‌های کوچک ایجاد شد و همچنین کانال‌های ریزی تولید شد که در لبه‌های وصله به کار می‌رفتند.

هنگامیکه وصله AMOS تکمیل و به پوست انسان فشرده شد، این مکنده‌ها با ایجاد خلا به سطح مورد نظر چسبند. از سوی دیگر PDMS نیز یک ریز ساختار چسبنده دارد که سبب شد وصله به مکان خود بچسبد و بدون درد از آن جدا شود

درتست‌های انجام شده وصله AMOS به الکترود‌های EEG مجهز شد و سپس به پوست یک مرد داوطلب چسبید. او پس از آن دوچرخه سواری کرد. وصله حتی به پوست خیس یا مملو از مو نیز چسبید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اختاپوس پوست
ارسال نظر
قالیشویی ادیب