دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحقیقات علمی روی تاثیر داروی دیابت بر روند پیری

تحقیقات علمی روی تاثیر داروی دیابت بر روند پیری
محققان طی یک تحقیق ۴۰ ماهه متوجه شدند داروی ارزان قیمت دیابت به نام متفورمین فرایند سالمندی را کندتر می‌کند و به خصوص روی پیری مغز تاثیرگذار است.
کد خبر : 931765

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ انجینرینگ، در این تحقیق نشانه‌های کند شدن روند سالمندی درمیمون‌های دریافت کننده متفورمین در مقایسه با گروه کنترل قابل مشاهده بود.

علاوه برآن، فعالیت عصبی آنها شبیه میمون‌هایی بود که حدود شش سال جوان‌تر بودند (معادل حدود ۱۸ سال انسان)، و این حیوانات قدرت شناخت و عملکرد کبد را حفظ کردند.

تحقیق مذکور در نشریه Cell منتشر شده و طبق آن متفورمین سرعت پیری را در بافت‌های میمون‌های مذکر معکوس می‌کند. این دارو به مدت بیش از ۶۰ سال برایکاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به کار می‌رفت. همچنین این دارو تاثیری فراتر از درمان دیابت دارد و محققان معتقدند با شرایطی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و سالمندی مقابله می‌کند.

داده‌های تحقیق روی کرم ها، خزندگان، مگس‌ها و انسان‌های دریافت کننده داروی دیابت حاکی از تاثیرات ضد پیری آن است. با این وجود داروی روی میمون‌ها آزمایش نشده بود و مشخص نبود تاثیرات ضدپیری احتمالی آن در نتیجه کاهش قند خون به دست می‌آید یا از طریق مکانیسم جداگانه‌ای حاصل می‌شود.

محققان آکادمی علوم چین این تحقیق را روی ۱۲ میمون مذکر انجام دادند. گروه کنترل آزمایش نیز ۱۶ میلوین مذکر سالمند و ۱۸ حیوان جوان یا میان سال بود.

هر روز دوز مشخصی از متفورمین به میمون‌ها داده شد. این روند ۴۰ ماه ادامه یافت که معادل مصرف ۱۳ سال دارو توسط انسان‌ها است.

محققان نمونه بافت و ارگان‌های ۷۹ میمون را بررسی و از مغز حیوانات عکاسی کردند. همچنین آزمایش‌های روتین را انجام دادند.

پژوهشگران با تحلیل فعالیت سلولی نمونه‌ها یک مدل رایانشی برای تعیین سن زیست شناختی بافت‌ها ابداع کردند که احتمالا با سن واقعی حیوانات یکسان نبود.

به گفته محققان دارو فرایند پیری زیست شناختی بافت‌های مختلف مانند ریه، کلیه، کبد، پوست و لوب جلویی مغز را کاهش داد. آنها همچنین متوجه شدند این دارو التهاب مزمن که نشانگر سالمندی است را نیز کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب