دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت اختصاصی؛

رشد علم و پیشرفت فناوری در گروی ارتباط صنعت و دانشگاه است

رشد علم و پیشرفت فناوری در گروی ارتباط صنعت و دانشگاه است
یک کارشناس حوزه فناوری در قالب یادداشتی رشد علم و پیشرفت فناوری، رفع نیاز صنایع و کاهش نرخ بیکاری جوانان را در گروی مهارت آموزی دانشجویان، کاربردی شدن پایان نامه‌های دانشجویان و برقراری ارتباط موثر میان دانشگاه، صنعت و جامعه دانست.
کد خبر : 931592

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید آرمان حسینی* طی یادداشتی به اهمیت رشد علم و پیشرفت فناوری در گروی ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد.

متن یادداشت به شرح زیر است؛

«دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت عتف برنامه‌های متفاوتی برای ارتباط دانشگاه و صنعت در حال اجرا دارد. بخشی از برنامه‌های این دفتر به قرارداد‌های پژوهشی و بخش دیگر به دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان و اساتید، مراکز هدایت شغلی، ماموریت گرایی دانشگاه‌ها مربوط است.

آخرین اقدامی که این دفتر انجام داده است، مربوط به بحث هدایت شغلی دانشگاه هاست. برای تحقق این مهم حدود ۷۵ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. این مراکز مباحثی مربوط به مهارت آموزی، کارآموزی و بازدید‌های علمی دانشجویان را متناسب با بحث‌های هدایت شغلی و تست‌های استعدادیابی پیگیری می‌کنند تا این زنجیره هدفمند را پیش ببرند.

 همچنین روی سامانه کارآمدی که برای این مراکز در نظر گرفته شده، بحث مشوق‌های خدمتی، مشوق‌های حوزه‌های مهارت خدمت سربازی دانشجویان فارغ التحصیل را اجرا می‌کند. در این بحث دانشجوویان متناسب با مهارت‌هایی که در طول تحصیل شان کسب کرده اند مشمول یک ماه کسر خدمت سربازی می‌شوند.

اغلب کارشناسان آمار بیکاری که هرساله منتشر می‌شود را در ارتباط با ناکارآمدی دروس دانشگاهی می‌دانند. معمولا دانشجویان مهارت‌های لازم برای جذب نیروی شاغل ندارند. بخش عمده کار دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و زارت عتف این است که صنعت را ترغیب کنیم تا به سمت دانشگاه برای اجرای طرح های فناورانه برود. دانشجویان نیز در طول تحصیل شان از صنعت بازدیدی داشته باشند. استادان دانشگاه‌ها نیز بتوانند با صنعت قرارداد‌ها و پروژه‌های مختلف فناورانه اجرا کنند.

 بدیهی است، متناسب با درگیر شدن دانشجویان با این پروژه‌ها سطح مهارت هایشان افزایش پیدا می‌کند. در نهایت اگر ارتباط میان شرکت‌ها و سازمان‌ها با دانشگاه‌ها تقویت شود، نیرو‌های متخصص تری به این بخش‌ها تحویل داده می‌شوند یعنی متناسب با نیاز صنعت، دانشگاه دوره‌های آموزشی برگزار و پروژه‌های مختلفی فناورانه را پیش می‌برد. در نهایت خروجی این کار تبدیل به نیروی‌های کارآمد به بخش صنعت و پیشبرد پروژه‌ها می‌شود.

جدا از این مباحث دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت عتف، بحث دیگری به نامه پایان نامه‌های تقاضا محور را نیز پیگیری و پشتیبانی می‌کند. در این بحث سازمان ها، شرکت‌ها و مراکزی فعال در حوزه پژوهشی از پایان نامه‌های مرتبط با کارشان حمایت می‌کنند. با حمایت‌های معنوی این مراکز از پایان نامه‌های دانشجویان و در اختیار قرار دادن امکانات به آنها باعث کاربردی شدن پایان نامه‌ها می‌شود.

همچنین دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت عتف در اکثر نمایشگاه‌ها شرکت می‌یابد و شرکت‌ها و بخش‌هایی که می‌توانند به دانشجویان کمک کنند را شناسایی می‌کند بدین طریق ارتباط واقعی میان صنعت و دانشگاه به وجود می‌آید. این دفتر برای تحقق این مهم امکاناتش را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا هنگامی که می‌خواهند با دانشگاه‌ها همکاری داشته باشند، مسیرشان تسهیل پیدا کند. 

در حال حاضر اقدامات خوبی در دانشگاه‌ها پیرامون حوزه کارآموزی، کارورزی و حوزه‌های مهارتی انجام می‌شود، اما هنوز به معنای واقعی شاهد پیاده سازی مهارت محوری در دانشگاه‌ها نیستیم یعنی هنوز نتوانسته ایم از علومی که در کتاب‌ها هستند گذر کنیم و علوم کاربردی را پیاده سازیم.

 سرعت رشد علم و فناوری در دنیا بسیار زیاد است به طوری که بعضی از مشاغل ۵ سال پیش ممکن بود از کارایی و درآمدزایی بالایی برخوردارد بودند، اما اکنون به حاشیه کشیده شده اند و مشاغل جدیدی به وجود آمده اند. همگام با این سرعت رشد علم و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیاز با چابکی دارد. همچنین باید امکاناتی در اختیار این وزارتخانه قرار داده شود تا مهارت دانشجو متناسب با نیاز صنعت رشد پیدا کند. مسوولان باید دست این وزارتخانه را از نظر بودجه، قدرت حاکمیتی و... باز بگذارند.»

 کارشناس ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری*

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب