دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید و توسعه تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته طیف سنجی

تولید و توسعه تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته طیف سنجی
محققان یک شرکت دانش‌بنیان با تولید طیف سنج ایستا چند کاره علاوه بر تشخیص و اندازه‎ گیری غلظت آلاینده‌ها و پارامتر‌های مختلف آب، موفق به توسعه بازار تجهیزات پیشرفته طیف سنجی شدند.
کد خبر : 931355

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم زارع، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، طیف سنج نوری مینیاتوری، طیف سنج ایستا، بازرسی رنگ چند منظوره و تکفام ساز را از مهمترین محصولات شرکت خواند و افزود: این محصولات به صورت کاملا سفارشی و مطابق با نظر و نیاز مشتری طراحی و ساخته می‌شود؛ خط مشی مجموعه فیزتک ارائه راهکار‌های فناورانه برای حل چالش‌های مراکز علمی-تحقیقاتی و صنعتی براساس آخرین دانش‌های روز دنیا است.

وی طیف سنج نوری را ابزاری جهت بررسی برهمکنش نور با محیط مادی (اتم‌ها و ملکول ها) خواند و اظهار کرد:طیف سنج نوری مینیاتوری فیزتک ابزاری کوچک و قابل حمل است که به همراه فیبر نوری می‌تواند در اندازه گیری‌های UV , Vis, NIR در محدوده ۱۹۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر به کار گرفته شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: طیف سنج نوری مینیاتوری (UV-vis-NIR)، به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ قسمت متحرکی ندارد و از آشکارساز آرایه‌ای ۳۶۴۸ پیکسل استفاده می‌کند.

زارع، آنالیز منابع مختلف تابش (لیزر، LED، نمایشگر‌ها و...)، آنالیز مواد (جذب، عبور، بازتابش، فوتولومینسانس و فسفرسانس)، آنالیز رنگ، آنالیز مواد غذایی، گوهر شناسی، آنالیز نیمه رساناها، مواد پلاسمونیک و لایه‌های نازک را از جمله کاربرد‌های این دستگاه برشمرد.

وی ضمن اشاره به بدنه آلمینیومی سبک و محکم دستگاه، بیان کرد: نرم افزار طیف سنج (UV-vis-NIR)، توسط متخصصین فیزتک نوشته شده است و نرم افزاری کاربردی و کاربر پسند است که قابلیت نصب بر روی انواع سیستم عامل ویندوز را دارد.

به گفته او، محدوده کاربردی دستگاه طیف سنج، طبق درخواست مشتری قابل تنظیم است.

وی ضمن اشاره به اینکه، تا به امروز، بیش از ۵۰ دستگاه طیف سنج نوری مینیاتوری (UV-vis-NIR) به مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی فروخته شده است؛ افزود: شرکت در آبان ماه ۱۳۹۹ توانست گواهی استاندارد سیستم مدیریت کیفیت، ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵ را کسب کند.

اندازه‎ گیری غلظت آلاینده‎‌ها و پارامتر‌های آب

در خصوص دستگاه "طیف سنج ایستا"، که آخرین دستاورد شرکت است، گفت: ایستا علاوه بر کاربرد‌های متداول یک طیف‌سنج نوری که برای اندازه گیری جذب و عبور نور از مواد مایع و شفاف استفاده می‌شود، می‌تواند به عنوان آنالایزر آب و پساب نیز به کار رود. این محصول، نرم افزار خاص خودش را دارد و برای تشخیص و اندازه‎ گیری غلظت آلاینده‌ها و پارامتر‌های مختلف آب طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویش تدبیر کرانه افزود: این دستگاه ایستا در دو مدل ISTA-UV و ISTA-Vis تولید می‌شود و یک طیف‌سنج نوری تک پرتو سبک و کم حجم است که می‌تواند به صورت رومیزی و یا پرتابل در اختیار کاربران آزمایشگاه‌ها و میادین عملیاتی قرار گیرد.

زارع، ضمن اشاره به اینکه در این صورت با افزودن معرف‌های مخصوص به آب و درنتیجه تغییر رنگ آب، ایستا قادر به اندازه گیری غلظت پارامتر‌های مختلف در آب و پساب نظیر COD، یون‌هایی مانند نیترات، نیتریت، فسفات و … فلزاتی نظیر آهن، منگنز، روی و دترجنت است، اذعان کرد: همچنین از ایستا می‌توان در تعیین رنگ مواد و ترکیبات رنگی بر اساس روش CIELAB استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ایستا از یک صفحه نمایش ۸ اینچ لمسی برخوردار است که کاربری را بسیار آسان می‌کند؛ همچنین مجهز به حافظه داخلی، درگاه USB و Wi-Fi برای ذخیره سازی و یا انتقال داده‌های کاربر است.

وی ضمن اشاره به اینکه سل هولدر چند منظوره ایستا برای استفاده با انواع سل (کووت ۱ سانتیمتری، کووت ۱ اینچی، کووت ۵ سانتیمتری و ویال استوانه‌ای ۱۶ میلیمتری) طراحی و ساخته شده است؛ مطرح کرد: نرم افزار بسیار قوی ایستا حاصل تلاش متخصصان شرکت فیزتک است و سعی شده تا تمام آنچه یک کاربر در ارتباط با روش اسپکتروفتومتری لازم دارد در آن گنجانده شود.

به گفته زارع، در نرم افزار ایستا، کاربر به خوبی قادر خواهد بود طیف کامل عبوری یا جذبی ماده را در بازه مورد نظر ببینید، آن را با فرمت اکسل، ذخیره و یا چاپ کند.

وی ضمن اشاره به اینکه در اندازه گیری غلظت، می‌توانید منحنی کالیبراسیون را با روش‌ها و مواد مخصوص به خود رسم و ذخیره کنید؛ افزود: معادله خط و ضریب همبستگی (R۲) به طور خودکار توسط نرم افزار محاسبه شده و کاربر می‌تواند به جای خط، از منحنی‌های درجه بالاتر برای رسم منحنی کالیبراسیون استفاده کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: آنچه به طور معمول برای پردازش داده‌ها مورد نیاز است، نظیر هموارسازی، محاسبه نسبت قله‌ها و … در نرم افزار ایستا گنجانده شده است. علاوه بر اینها، با نرم افزار قدرتمند ایستا در اندازه‌گیری‌های سینتیکی قادر خواهید بود تغییرات طیف جذب یا عبور را با گذشت زمان ملاحظه کرده و ذخیره کنند که این ویژگی بسیار مهم فرد را قادر می‌سازد تا پارامتر‌های خاصی مثل مقدار فعالیت آنزیمی را اندازه گیری و محاسبه کند.

مریم زارعی در پایان طراحی و ساخت ابزار‌های نوآورانه برای اندازه گیری، تحلیل و کنترل فرآیند‌ها به منظور بهره برداری پژوهشگران، متخصصین و صنعتگران حوزه‌های مختلف علوم تجربی در جهت افزایش کیفیت زندگی بشر در محیطی سالم را چشم انداز شرکت خواند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب