دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رفع مشکلات صنایع غذایی کشور با عارضه یابی و هم آفرینی

رفع مشکلات صنایع غذایی کشور با عارضه یابی و هم آفرینی
پژوهشگران مرکز هم آفرینی پارک علم و فناوری البرز ضمن ارتباط صنعت و دانشگاه، عارضه صنایع غذایی و فناوری زیستی را با کمک نوآوران دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برطرف می‌سازند.
کد خبر : 931323

ابوطالب قلیچ زاده، یکی از اعضای این مرکز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: داستان هم آفرینی (توسعه و تولید قراردادی) این مجموعه که نخستین مرکز هم آفرینی کشور است، از عارضه یابی مشکلات صنایع غذایی و فناوری زیستی آغاز می‌شود. پس از آن به واحد تحقیق و توسعه می‌رسد تا بتوانند محصول نهایی تولید کنند. 

وی افزود: در کنار عارضه یابی واحد تحقیقات بازار را نیز داریم. این واحد به صورت تخصصی و منحصر به فرد کار تحقیقات بازار صنایع را انجام می‌دهند. در واقع مجموعه کاملی از تحقیق و توسعه آماده می‌کنیم تا ضمن توسعه محصول جدید، ایراد‌های آنها نیز برطرف شود.

وی اظهارکرد: امروزه در کارخانه‌های صنایع غذایی مشکلات بسیار زیاد است. خط تولید این صنایع بهره وری لازم را ندارند. محصولات این صنایع نوآورانه و خلاقانه نیستند. بسیاری از آنها مشکل توزیع و فروش دارند. مجموعه ما عارضه‌های این صنعت را بررسی و راه حل‌هایی برای آنها پیدا می‌کند. در این مسیر امکان دارد کار تحقیقات بازار آنها را نیز انجام دهیم. اگر نیاز به توسعه محصول جدید نیز داشته باشند یعنی نوآوری راه اندازی کنند، در تحقیقات بازار مشخص می‌شود که این شرکت نیاز به تولید محصول جدید دارد تا بتواند با رقبای خودش رقابت کند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله واحد تحقیق و توسعه فرمولاسیونی برای آنها ایجاد می‌کند. در مرحله بعد حتی اگر نیاز باشد محصول در خود کارخانه تولید نشود، ساز و کار بدون کارخانه برای آنها اجرا می‌کنیم. اکنون این مجموعه به شبکه‌ای از صنایع غذایی کشور دسترسی دارد که خط تولید‌های آنها می‌تواند کار تولید محصولات بدون کارخانه را انجام دهد. اکنون در صنایع دیگر این کار رواج دارد، اما این سیستم در صنایع غذایی به تازگی راه اندازی شده است.

وی به مشکلات این مجموعه پرداخت و گفت: کمک واحد‌های دولتی برای ساخت شبکه تولید بدون کارخانه یا شبکه‌های صنایع غذایی می‌تواند موثر واقع شود. به عنوان مثال ما مراکزی برای ایجاد این شبکه نیاز داریم. اگر یک واحد دولتی کنار ما باشد به راحتی می‌توانیم این شبکه‌ها را ایجاد کنیم.

قلیچ زاده گفت: مجموعه ما بیش از حمایت‌های مادی نیاز به حمایت‌های معنوی دارد. با حمایت‌های دولتی می‌توانیم این سیستم را بزرگتر کنیم و به همه صنایع غذایی کشور دسترسی داشته باشیم. این مجمموعه اکنون با تمامی پارک‌های علم وفناوری کشور ارتباط دارد. این ارتباط باید برای تمامی صنایع غذایی کشور ایجاد شود.

وی یادآورشد: هدف اصلی این مرکز ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. اکنون برای تحقق این مهم یک نیاز فناورانه را به نوآوران، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور معرفی می‌کنیم. اخیرا یک نیاز فناورانه را به علوم پزشکی معرفی کردیم. فناوران دانشجو و فارغ التحصیلان نیز توانستند نیاز کارخانه‌ای را برطرف کنند که این امر منجر به عقد قرارداد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب