دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

سه عامل دیرکرد تحقق اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه /تعداد شاغلین شرکت‌های استارتاپی به ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد

سه عامل دیرکرد تحقق اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه  تعداد شاغلین شرکت‌های استارتاپی به ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد
یک استاد دانشگاه؛ عدم تامین مالی شرکت‌های استارتآپی، ریل گذاری اشتباه در مسیر سیاست‌گذاری‌های کلان و از همه مهمتر اثرگذاری تحریم بر اقتصاد را سه عامل اصلی در دیرکرد تحقق اقتصاد دیجیتال در اقتصاد و بازار سرمایه می داند.
کد خبر : 930893

حمید میرمعینی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مبنی براینکه فناوری و تکنولوژی چقدر وارد بازار معاملات بورسی کشور شده است، گفت: این منطق دارای دو جنبه است. تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان محور و کسب و کار‌های نوپا را از طریق بازار سرمایه و پذیرش این شرکت‌ها به نوعی که سرمایه مورد نیازشان را تامین کند و یک وظیفه شتاب دهنگی (acceleration) بسیار محدود بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متاسفانه پذیرش شرکت استارآپی در بورس نداشته ایم. در این چند سال اخیر فقط چند شرکت محدود مانند تپسی وارد بازار سرمایه شدند و البته تا امروز برنامه‌ای هم برای پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود ندارد.

فعالیت ضعیف شرکت‌های صاحب ایده و کسب‌وکار‌های نو در بورس

معینی با بیان اینکه علی رغم اینکه برای پذیرش و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکار‌های نو در بورس تفاهم نامه‌هایی با معاون علمی ریاست جمهوری منعقد شده است، گفت: تابلو‌های فناوری‌های نوین و ایده‌های نو در فرابوس ایجاد شده که شاید خیلی خروجی اثرگذاری نداشته باشد، اما این به تنهایی نمی‌تواند حمایت از حضورو فعالیت شرکت‌های صاحب ایده و کسب‌وکار‌های نو را در بورس نشان دهد.

اقتصاد دیجیتال

به گفته این استاد دانشگاه؛ مشکلات جذب پذیرش این شرکت‌ها زیاد و احتمال ریسک حضور در این بازار بیش از هر بازاردیگری است. برخی تنگ نظری‌ها و بی اعتقادی‌ها به حضور و فعالیت شرکت‌های نوپا و استارت آپی از دیگر موانعی است که باعث دلسردی این شرکت‌ها برای پذیرش در بازار سرمایه شده است.

اقتصاد دیجیتال در بازار بورس ایران

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: به اندازه‌ای که اقتصاد دیجیتال در دنیا درحال پیشرفت است و تقریبا ۲۰ درصد GDP را تشکیل می‌دهد ما نتوانسته ایم از ظرفیت این شرکت‌ها در بازار مهم کشورمان استفاده کنیم.

میرمعینی با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۲۲ حدود ۳۴۰ میلیون شاغل در شرکت‌های استارتاپی و اقتصاد دیجیتال فعال بودند و به نظر می‌رسد این رقم تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۶۰۰ میلیون نفر برسد که سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد ایران، بسیار ناچیز و از فعالیت در بخش‌های مختلف اقتصاد دانش‌بنیان جا مانده است.

وی گفت: عدم تامین مالی شرکت‌های استارتآپی، ریل گذاری اشتباه در مسیر سیاست‌گذاری‌های کلان و از همه مهمتر اثرگذاری تحریم بر اقتصاد، سه عامل اصلی در دیرکرد تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد و بازار‌ سرمایه کشوراست.

بازار سرمایه روز به روز آگاهانه‌تر به رشد خود ادامه می‌دهد

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازارسرمایه باید رویکرد جدیدی به جذب و پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و کسب‌وکار‌های نو داشته باشد. بازار سرمایه روز به روز آگاهانه‌تر به رشد خود ادامه می‌دهد.

میرمعینی ادامه داد: بازار سرمایه علی رغم تمام محدودیت‌ها و محرومیت‌ها و همه مشکلات در بطن خود داشته سعی بر تولید ایده و ابزار‌ها و خدمات جدید در سطح استاندارد‌های بین المللی دارد وبه موجب آن نهاد‌های حرفه ای‌تر تشکیل و رقابت بیشتری در این بازار ایجاد شده است.

بازار سرمایه

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سعی بر تولید ایده و ابزار‌ها و خدمات جدید در سطح استاندارد‌های بین المللی دارد، گفت: افزایش رشد معاملات الگولیتمی، تامین مالی از طریق نهاد‌ها وصندوق‌های مختلف مالی، معاملات ربات‌ها و به کارگیری استراتژی‌های مختلف، اوراق یا ابزار مشتقه ها، بورس کالا و اوراق بهادر نشان می‌دهد بازارسرمایه ایران حرکت از حالت سنتی به سمت بازار استاندار‌های سایر بورس‌های جهان را آغاز کرده است، اما این حرکت در مقایسه با سایر بورس های جهان بسیار ضعیف وکُند است.

عقب ماندگی در تحقق اهداف توسعه‌ای و فناوری در بازار سرمایه 

به گفته میرمعینی؛ با تجربه رونق مناسب یک دوره در بازار، می‌توان عقب ماندگی در تحقق اهداف توسعه‌ای و فناوری در بازار سرمایه را جبران کرد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: بازار سرمایه ایران از لحاظ خصوصیات و معیار‌های مختلف با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد و همین باعث شده که از لحاظ تکنولوژی این بازار در رتبه پایین سایر بورس‌های جهان قرار بگیرد و از شاخصه‌های توسعه یافتگی و به کارگیری ابزار‌های اقتصاد دیجیتال و مدل‌های جدید حاکم بر معاملات، تحلیل و شفافیت و قوانین نظارتی و اجرای این قوانین، عقب بماند.

این کارشناس بازار سرمایه، اجرای ناقص و عدم پیگیری و جدیت در اجرای قوانین را دلیلی بر وضعیت فعلی بازار سرمایه ایران می‌داند و برخورد قاطعانه در اجرای مصوبات، قوانین و تصمیمات درست و به موقع در این بازار را، راهکاری برای تحقق رساندن بورس ایران به استاندار‌های جهانی می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب