دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های شدید با عرضه دو محصول پوستی

درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های شدید با عرضه دو محصول پوستی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان دو محصول پوستی به داروخانه‌ها عرضه کرده‌اند که برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های درجه ۳، کاربرد دارد.
کد خبر : 930886

سارا پوستی، پژوهشگر یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید محصولات متعدد سلولی، بافتی و ژن درمانی فعالیت دارد. به تازگی نیز دو محصول پوستی این مجموعه که ورقه سلولی بافتی هستند وارد لیست رسمی دارویی کشور شده اند. این محصولات برای افرادی که دچار دیابت شدید هستند و زخم پای دیابتی شان منجر به قطع عضوشان می‌شود یا افرادی که دارای مشاغل سخت هستند و دچار سوختگی‌های درجه سه و کوفتگی‌های عمیق شده اند، کاربرد دارد.

وی افزود: این ورقه‌های سلولی زمانی که روی ناحیه سوختگی یا زخم‌های پای دیابتی پیوند زده شوند، باعث ترمیم کامل بافت از دست رفته می‌شوند و جلوی قطع عضو را می‌گیرند. در حال حاضر ایمنی، استریلیتی، هویت، اثربخشی، درجه خلوص و عملکرد محصول نهایی این دو محصول از طریق آزمایش‌های مختلف کنترل کیفی مورد تایید متخصصان قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: این محصولات به دلیل اثربخشی زیادی شان اکنون در لیست دارویی کشور قرار گرفته اند. امیدواریم هرچه زودتر این دو محصول به تولید انبوه برسند و در دسترس همه افرادی که درگیر بیماری دیابت یا سوختگی‌های شدید هستند، قرار گیرد تا مانع نقص عضوشان شود.

وی بیان کرد: اکنون نمونه‌های مشابه این محصول به دلیل تحریم‌ها با هزینه‌های گزافی در اختیار بیماران قرار می‌گیرند، اما اکنون این محصولات با قیمتی کمتر و با کیفیتی مشابه نمونه‌های مشابه خارجی وارد لیست دارویی داروخانه‌ها شده اند و در دسترس بیماران قرار دارند.

وی به مشکلات اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک سری از مواد این محصولات در داخل تامین می‌شوند، اما برخی دیگر از مواد‌های مورد نیاز باید وارد شوند. متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌ها تامین این مواد روی هزینه این محصولات تاثیر می‌گذارد از اینرو از دولت و مسوولان توقع داریم بودجه‌های مناسبی در اختیار سازمان‌های فعال در این عرصه قرار دهد تا پژوهشگران بتوانند در تولید این محصولات به خودکفایی برسند و محصولاتی با هزینه کمتر و دسترسی آسان‌تر در اختیار بیماران قرار دهند.

پوستی یادآورشد: تاکنون مشکلی بابت پس زدن این محصولات در هیچ بیماری مشاده نشده است و بیماران با استفاده از این محصولات بهبود پیدا کرده اند. همچنین این مجموعه یک سری محصولات نیز تولید کرده است که هنوز تجاری سازی نشده اند؛ هنوز روی یک سری از بیماران تزریق نشده اند.

وی درباره محصولات تجاری سازی نشده این مجموعه گفت: یکی از این محصولات، مجموعه‌ای از سلول‌های اپی تلیالی رنگدانه دار شبکیه چشم است. منشا این سلول ها، سلول‌های بنیادی پرتوان رویانی است. این محصول برای پیوند به بیماران دارای تحلیل در ماکولای شبکیه وابسته به سن، پیوند به بیماران اشتارگارت دارای تحلیل ژنتیکی ماکولای شبکیه کاربرد دارد.

این پژوهشگر افزود: محصول دیگر نیز یک محصول سلولی منجمد شده از پیش ساز‌های مولد دوپامین مغز میانی مشتق از سلول‌های بنیادی رویانی انسانی است که برای درمان بیماری پارکینسون کاربرد دارد. محصول دیگر این مجموعه نیز برای درمان گروهی از سرطان‌های خونی و لنفاوی بزرگسالان کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از محصولات این مجموعه که هنوز تجاری سازی نشده حاوی سلول مزانشیمی استرومایی کلونال است؛ ویژگی قدرت ترمیمی و تمایز آن به رده‌های سلولی دیگر و ترشح عوامل ضد التهابی این سلول، آن را به عنوان امن‌ترین و در دسترس‌ترین سلول برای درمان و کاهش عوارض انواعی از بیماری‌ها در پزشکی بازساختی مطرح کرده است. 

وی در پایان گفت: این محصول نیز برای درمان بیماران دچار کمردرد مزمن ناشی از تخریب دیسک، درمان بیماران دچار آرتریت رومائوئید، خاصیت تعدیل کننده‌گی سیستم ایمنی، توانایی کاهش پاسخ التهابی و در نتیجه کاهش ترشح سایتوکین‌های ضدالتهابی، توانایی ترمیم بافیت‌های آسیب دیده مانند استخوان و غضروف، خاصیت القا رگ‌زایی با ترشح فاکتور‌های دخیل در فرآیند رگ‌زایی و در نتیجه رسیدن اکسیژن و مواد مغزی به سلول‌ها در ناحیه آسیب دیده کاربرد دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب