آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۹۶)؛

هوش مصنوعی اسرار سلامتی انسان را از تار مو کشف می‌کند

محققان یک مدل هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند فرآیند مطالعه موهای انسان را به شدت سرعت ببخشد و کار‌هایی را خودکار کند که پیش از آن ساعت‌های زیادی طول می‌کشید.

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ یک برنامه هوش مصنوعی جدید (AI) قرار است روش مطالعه مو توسط دانشمندان را تغییر دهد و پتانسیل توسعه تشخیص‌های سلامتی را با استفاده از چیزی بیشتر از یک تار مو ساده ارائه دهد.

این مدل پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند مطالعه مو را به شدت سرعت ببخشد و کار‌هایی را خودکار کند که پیش از آن ساعت‌های بی شماری طول می‌کشید. به طور معمول، دانشمندان برای بررسی یک رشته مو در یک زمان به میکروسکوپ‌ها متکی هستند. با این سیستم جدید، یک میکروسکوپ می‌تواند به طور همزمان اسلاید‌ها را اسکن کرده و از صد‌ها تار مو به طور همزمان عکس بگیرد.

این داده‌ها در عرض چند ثانیه جمع آوری می‌شوند و اطلاعاتی با وضوح بالا در مورد رنگ، شکل، عرض و طول هر رشته منفرد فراهم می‌کنند. اگرچه این هوش مصنوعی با استفاده از موی موش آزمایش شده است، اما وعده کار با موی تقریبا هر گونه‌ای از جمله انسان را دارد.

مدل هوش مصنوعی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) توسعه یافت و این تحقیق در مجله تحقیقات پوستی منتشر شد.

به گفته رایان دریسکل، استادیار و محقق اصلی این مطالعه گفت: از بسیاری جهات، مو‌های یک فرد تا حدودی بازتابی از سلامتی است. اگر شروع به جدا کردن آن‌ها با موچین کنید، که بسیاری از دانشمندان مو انجام می‌دهند، می‌توانید اکتشافات بسیار جالبی انجام دهید. اما شما این کار را به صورت دستی، درست زیر میکروسکوپ انجام می‌دهید. بنابراین، ایده این بود که یک برنامه کامپیوتری بسازید که این کار را انجام دهد.

جیسون ماکار، دانشجوی فارغ التحصیل علوم زیستی مولکولی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، وظیفه دشوار جدا کردن دستی هزاران تار مو را در آزمایشگاه دریسکل بر عهده داشت. هدف، تجزیه و تحلیل مو برای پروژه‌های تحقیقاتی مختلف با محوریت مو و پوست بود. این فرآیند کند و پر از نیروی انسانی بود و ماکار را ترغیب می‌کرد تا به راه حل کارآمدتری دست پیدا کند.

ماکار این هوش مصنوعی را با آموزش یک مدل بینایی کامپیوتری برای تشخیص مو با استفاده از خوشه محاسباتی قدرتمند کامیاک دانشگاه ایالتی واشنگتن توسعه داد. او سپس از یک میکروسکوپ تخصصی به نام «اپریو جی‌تی ۴۵۰» (Aperio GT ۴۵۰) در آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های حیوانی واشنگتن استفاده کرد تا تصویربرداری از الیاف مو را خودکار کند. این ادغام هوش مصنوعی با تجهیزات تصویربرداری پیشرفته، کاری که زمانی دشوار بود را به یک فرآیند خودکار تبدیل کرده است که می‌تواند صد‌ها نمونه مو را تنها در چند ثانیه انجام دهد.

این کاربرد جدید پیامد‌های گسترده‌ای در تحقیقات پزشکی قانونی گرفته تا پیشرفت در صنعت محصولات مو دارد. با این حال، پتانسیل آن در حوزه تشخیص سلامت را می‌توان مهم‌ترین دستاورد آن دانست. ماکار توضیح داد که با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های دقیق در مورد مو‌های سالم در گونه‌های مختلف، ممکن است بتوان یک سیستم درجه بندی برای سلامت انسان و حیوانات ایجاد کرد.

عدم تعادل هورمونی، کمبود‌های تغذیه‌ای و سایر شرایط همگی به روش‌های قابل تشخیص بر رشد مو تاثیر می‌گذارند. با داده‌های درست می‌توان از این تغییرات برای تشخیص مشکلات سلامتی به سادگی با بررسی مو استفاده کرد.

در حوزه پزشکی قانونی، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند یک تغییر دهنده بازی باشد. این روش نه تنها می‌تواند گونه‌ای از مو‌های خاص را شناسایی کند، بلکه ممکن است اطلاعاتی در مورد سن، سلامت و حتی قومیت در انسان‌ها فراهم کند که همه آن‌ها می‌توانند در تحقیقات جنایی حیاتی باشند.

دریسکل گفت: سازمان‌های مجری قانون وجود دارد که از طبقه‌بندی فیبر مو به عنوان ابزار پزشکی قانونی در تحقیقات جنایی استفاده می‌کند. این روش تا حدودی بحث برانگیز بوده است، زیرا بیشتر این کار توسط تکنسین‌های قانونی انجام شده است که به صورت بصری انواع مو را که در صحنه جرم یافت می‌شود، شناسایی می‌کنند و سپس آن‌ها را در برابر یک پایگاه داده محدود از انواع مو در تمام پستانداران ارجاع می‌دهند.

دریسکل تاکید کرد که سیستم هوش مصنوعی می‌تواند تعصب انسانی را از این تحقیقات حذف کند. با کمک هوش مصنوعی، رشته‌های مو بسیار دقیق‌تر می‌شوند و ایجاد یک پایگاه داده گسترده‌تر می‌تواند به شناسایی دقیق انواع مو از افراد مختلف، به طور بالقوه تا موقعیت آناتومیکی بدن کمک کند. این یک جهش قابل توجه در شیوه‌های فعلی پزشکی قانونی است.