دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین محدودیت‌‌های آمریکا را با خدمات ابری دور می‌زند

چین محدودیت‌‌های آمریکا را با خدمات ابری دور می‌زند
نهاد‌های دولتی چین از خدمات ابری سرویس‌های وب آمازون و رقبای آن به منظور دسترسی به تراشه‌های پیشرفته آمریکایی و قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
کد خبر : 930818

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تک رادار، نهاد‌های دولتی چین از خدمات ابری سرویس‌های وب آمازون (AWS) و رقبای آن به منظور دسترسی به تراشه‌های پیشرفته آمریکایی و قابلیت‌های هوش مصنوعی که در این کشور محدود شده اند، استفاده می‌کنند.

با دسترسی به فناوری‌های خارج از کشور از طریق خدمات رایانش ابری، سازمان‌های چینی می‌توانند کنترل‌های صادرات ایالات متحده را برای دستیابی به فناوری پیشرفته دور بزنند.

این خبر پس از حدود دو سال تلاش دولت آمریکا برای اعمال مقررات سخت گیرانه و محدود کردن صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین به منظور جلوگیری از پیشرفت‌های فناوری ارتش این کشور منتشر شد.

چین هنوز به فناوری ممنوعه آمریکا دسترسی دارد

مقررات ضد چین وضع شده توسط آمریکا مانع از دسترسی این کشور به چنین فناوری از طریق سرویس‌های ابری نمی‌شود، بلکه صادرات یا انتقال مستقیم کالا، نرم افزار یا فناوری ملموس را متوقف می‌کند، بنابراین این کشور می‌تواند دسترسی خود را حفظ کند.

تحقیقات رویترز از بیش از ۵۰ سند مناقصه ارسال شده به پایگاه داده عمومی چین در سال گذشته نشان می‌دهد که حداقل ۱۱ نهاد چینی به دنبال دسترسی به فناوری‌های محدود آمریکایی یا سرویس‌های ابری هستند که چهار مورد از آن‌ها سرویس‌های وب آمازون را به عنوان ارائه دهنده خدمات ابری خود معرفی کرده اند، هرچند آن‌ها از طریق واسطه‌های محلی به این سرویس دسترسی پیدا کرده اند.

یکی از این نمونه ها، پرداخت ۲۰۰ هزار یوان (۲۸ هزار دلار) دانشگاه شنژن برای دسترسی به سرور‌های ابری مجهز به تراشه‌های انویدیا A ۱۰۰ و H ۱۰۰ است که برای صادرات به چین ممنوع شده اند.

سرویس‌های وب آمازون که حدود یک سوم بازار ابری جهانی یا همان ترکیب مایکروسافت و گوگل را تشکیل می‌دهد، بیان می‌کند که با تمام قوانین کاربردی ایالات متحده مطابقت دارد.

درنتیجه، به نظر می‌رسد دولت آمریکا به طور فزاینده‌ای نگران این روزنه است و قانون گذاران اقدامات جدیدی را برای تنظیم دسترسی از راه دور به فناوری‌های آمریکایی ازطریق سرویس‌های ابری پیشنهاد می‌کنند. تاثیر محدودیت‌های صادراتی فعلی نیز در حال بررسی است.

سخنگوی این شرکت تایید کرد: سرویس‌های وب آمازون با تمام قوانین کاربردی آمریکا از جمله قوانین تجاری در رابطه با ارائه خدمات در داخل و خارج از چین مطابقت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب