دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحول در صنعت و فناوری با تولید گرافیت خالص ۹۹.۹۹ درصد 

تحول در صنعت و فناوری با تولید گرافیت خالص ۹۹.۹۹ درصد 
محققان یک شرکت دانش بنیان چینی موفق شدند فناوری جدیدی برای تصفیه ۹۹.۹ درصدی گرافیت ابداع کنند؛ دستاوردی که می‌تواند صنایع و فناوری‌های مهم امروزی را دستخوش تحول کند.
کد خبر : 930790

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، گرافیت، شکل کریستالی کربن، در مواد با فناوری بالا، از جمله باتری ها، روان کننده ها، مدادها و بوته‌ها استفاده می‌شود. 

با این حال، امکان تصفیه بیشتر گرافیت آسان نبوده است. ادعا می‌شود که روش‌های متعددی از جمله شناورسازی، شستشوی اسیدی، تصفیه حرارتی و سایر روش‌ها گاهی اوقات تصفیه ۸۰ تا ۹۰ درصدی را امکان پذیر کرده است.

اکنون دانشمندان چینی پیشرفت قابل توجهی در تصفیه گرافیت داشته و به سطح خلوص بیش از ۹۹.۹۹۹۹۵ درصد دست یافته اند. آنها دعا کردند گرافیت فوق العاده خالصی تولید کرده اند که نشان می‌دهد محصولات گرافیتی این کشور آسیایی اکنون می‌توانند با استاندارد‌های پیشرو جهان مطابقت داشته باشند.

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان چینی به نام «مین متالز» «Minmetals» از پیشرفت نوآورانه در فناوری تصفیه گرافیت پرده برداری کرده اند؛ دستاوردی که چین را به عنوان یک رهبر جهانی در ساخت گرافیت بسیار خالص قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، روش محققان چینی با حفظ کیفیت محصول پایدار، ترکیبی از تصفیه فیزیکی - شیمیایی، دمای پایین و بالا و تصفیه خلاء فوق العاده بالا است.

دانشمندان با استفاده از روش ابتکاری خود، خلوص گرافیت را از ۹۵ درصد به ۹۹.۹۹۹۹۵ درصد افزایش داده اند. همچنین گفته می‌شود روش جدید آنها در مقایسه با روش‌های فعلی مقرون به صرفه است.

تحلیلگران می‌گویند گرافیت بسیار خالص که حاوی بیش از ۹۹.۹۹ درصد کربن است، دارای خود روانکاری عالی، رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، دمای بالا و پایداری شیمیایی است.

هر چه خلوص گرافیت بیشتر باشد، روان پذیری، رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی و پایداری شیمیایی گرافیت بهتر می‌شود.

متخصصان می‌گویند: چنین موادی به طور گسترده در بخش‌های صنعتی پیشرفته مانند هوافضا، ابررساناها، مدار‌های مجتمع و نیمه رسانا‌ها استفاده می‌شوند. با این حال این پیشرفت هنوز در مرحله آزمایشی است و قابلیت تجاری سازی آن هنوز باید ارزیابی شود.

گفته می‌شود اگر این گرافیت خالص تجاری شود، چین را قادر می‌سازد تا نقش برجسته‌ای در بازار ایفا کند.

مجریان این طرح معتقدند تقاضا برای گرافیت با خلوص بالا در بخش‌های صنعتی پیشرفته در حال رشد بوده است و پیشرفت فناوری می‌تواند به طور قابل توجهی به آنها آزادی عمل داده و وابستگی‌های شان را کاهش دهد.

محققان اکنون در حال برنامه ریزی برای تولید محصولات گرافیتی با خلوص فوق العاده بالا از جمله مواد الکترود منفی با کیفیت بالا و گرافیت نیمه رسانای کربنی - شکلی از کربن که به دلیل خواصی مانند روان کاری، رسانایی الکتریکی و مقاومت در برابر فرسایش و دما‌های بالا محبوبیت دارد - هستند. 

گرافیت با خلوص بالا، یک ماده معدنی قابل توجه برای صنایع با فناوری پیشرفته است.

شرکت چینی مین متالز، که دارای ذخایر عمده گرافیت در شهر هگانگ، استان هیلونگجیانگ است، یک کارخانه فرآوری با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب