دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ستار هاشمی:

فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست

فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست، زیرا هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده است.
کد خبر : 930254

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ امروز مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم و سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و جمعی از فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

ستار هاشمی اظهار کرد: سلام عرض می‌کنم محضر امام حاضرمان، امام زمان (عج) و از صمیم قلبم درود می‌فرستم بر بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و گرامی می‌دارم یاد همه شهدا، خاصه شهدای دولت و شهدای خدمت بالاخص شهدای شاخص و شناخته شده آنها شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله شهید رئیسی؛ و سلام عرض می‌کنم خدمت همه دوستانم که همگی با امید و انگیزه برای ساخت ایران قوی‌تر در روز‌های آینده در این جلسه حاضر شده‌اند.

وی افزود: اجازه می‌خواهم که از مقدمات بکاهم و از ایران آینده سخن بگویم.خانم‌ها و آقایان! به وفاق ملی، به عنوان جدی‌ترین پیمان مشترک دولت چهاردهم معتقدم و بر این باورم که در همه ساحت‌های حکمرانی این وفاق ملی باید مصداق پیدا کند و توسعه داده شود. این وفاق باید در حکمرانی جدید، یا حکمرانی دیجیتال هم بسط داده شود.

وی تصریح کرد: صریح بگویم؛ دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است؛ که به حق رهبر عزیز انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند: «مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد». فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است. واقعیتی که همه ما هر روز داریم آن را زندگی می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: واقعیت آن است که هم باید با کمک نهاد‌های قانونگذار از طریق وضع قوانین روزآمد حکمرانی خوب داشته باشیم، و هم خوب حکمرانی کنیم: یعنی قوانین را با شیوه‌های روزآمد، دقیق و شفاف به بهترین شکل اجرا کنیم و کاری کنیم که مردم از حکمرانی ما راضی باشند.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، همواره سرمان برای قانونمند کردن این فضا در برابر مردم عزیز بالاست و برای سوالات آنها همیشه پاسخ خواهیم داشت. باید بپذیریم که یکی از ویژگی‌های حکمرانی دیجیتال، قانونگذاری و اجرای آن در اتاق شیشه‌ای است. یعنی افکار عمومی همیشه دارند ما را می‌بینند، قضاوت می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند؛ خدا نکند این واکنش موجب سلب اعتماد جامعه از تصمیمات ما بشود.

ستار هاشمی گفت: زمانی که بپذیریم مردم این روز‌ها در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آن وقت قبول می‌کنیم که باید برای آنها بهترین شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: زندگی خوب در دنیای دیجیتال یا دنیای آینده، هم با کیفیت و به‌روز و بر لبه دانش است، هم امن است و هم آگاهی دهنده و الهام بخش. زندگی که قابلیت دارد جان‌ها را نجات دهد و اگر به خوبی نظم نداشته باشد، می‌تواند جان‌ها و فکر‌ها را از بین ببرد.

ستار هاشمی افزود: وظیفه ما به عنوان حاکمیت این است که بهترین شرایط زندگی دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم، به آنها آگاهی بدهیم، کیفیت کاربری را بالا ببریم و ایران آینده را برای آنها که قصد و هدفشان ناامن کردن برای اقشار مختلف جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان است، ناامن کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است که معتقدیم در هر گام برنامه‌های طراحی شده، باید به آن‌چه اسناد بالادستی از ما می‌خواهد، بیش از گذشته جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: حاکمیت برای بهبود جایگاه حکمرانی خود نیاز به ابزار‌های قوی دارد. ابزار‌هایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرز‌های دیجیتال ایران برقرار کند.

ستار هاشمی تصریح کرد: فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده، هم امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کار‌ها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند.

وی ادامه داد: این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند. باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست‌های کلی، شرایط موجود را به نفع رشد کسب و کار‌ها و جلب رضایت مردم تغییر داد.

ستار هاشمی ادامه داد: در این مسیر سخت، پر چالش و پر از تلاطم برای بازنگری در این سیاست ها، به همیاری همه دستگاه‌های کشوری، لشگری و حاکمیتی از یک سو، و همکاری همه فعالان این صنعت مهم در لایه‌های مختلف از سوی دیگر نیاز دارم؛ که اگر این همیاری نباشد، دستور رهبرمان، تدابیر رئیس جمهوری، انتظارات نمایندگان محترم مجلس و مطالبات مردم عزیز بر زمین خواهد ماند: چشم‌ها را باید شست...

وی افزود: بار دیگر اعلام می‌کنم که به بند بند اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های حاکم بر برنامه هفتم پیشرفت پایبندم و فرمایشات رهبر عزیز انقلاب را سرلوحه اصلی کار خود در این وزارت مهم و حیاتی می‌دانم.از زحمات همه وزرای سابق بالاخص دوست و برادر عزیزم آقای دکتر زارع‌پور در دولت سیزدهم سپاسگزارم و معتقدم در این سال‌ها زمینه‌های زیرساختی خوبی برای پیشرفت حکمرانی دیجیتال ایران فراهم شده است.

ستار هاشمی عنوان کرد: آینده از آن ایرانی است و ایران آینده و قوی، زیباترین تصویری است که برای رسیدن به آن مسیری سخت و دشوار داریم، اما همه چیز برای تماشای این تصویر زیبا فراهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب