دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شبکه ایکس در برزیل مسدود شد

شبکه ایکس در برزیل مسدود شد
با حکم دیوان عالی برزیل شبکه اجتماعی ایکس در این کشور مسدود شد. این حکم به اعتراض ایلان ماسک و واکنش رئیس جمهور برزیل منجر شد.
کد خبر : 930127

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، نهاد نظارت بر ارتباطات راه دور در برزیل اعلام کرد که دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) را بنا بر حکم قاضی دادگاه عالی این کشور مسدود می‌کند.

این حکم پس از آن صادر شد که ایلان ماسک مهلت تعیین یک نماینده قانونی در برزیل را از دست داد. قاضی الکساندر دو مورائس در ۲۸ آگوست به ماسک هشدار داده بود که اگر در عرض ۲۴ساعت نماینده شبکه اجتماعی ایکس در برزیل را معرفی نکند، این شبکه اجتماعی فیلتر خواهد شد.

ماسک با انتقاد از اقدامات قاضی برزیل، حکم دادگاه را سانسور بی‌دلیل خواند و قاضی مورائس نیز بر لزوم نظارت بر رسانه‌های اجتماعی برای مبارزه با اطلاعات نادرست و مطالب نفرت‌برانگیز تأکید کرد. 
بنا بر قوانین برزیل، فعالیت شرکت‌های خارجی در این کشور منوط به داشتن نماینده قانونی است، اما بر اساس گزارش‌ها، ایکس از اوایل ماه جاری میلادی در برزیل نماینده قانونی نداشته است.
ماسک با ابراز ناامیدی از اقدام برزیل گفت: «آن‌ها دارند منبع شماره ۱ حقیقت در برزیل را تعطیل می‌کنند.»

به دستور قاضی دیوان عالی برزیل، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و فروشگاه‌های اپلیکیشن حداکثر ۵ روز فرصت دارند دسترسی کاربران داخل این کشور به شبکه اجتماعی ایکس را مسدود کنند. از عصر جمعه، برخی از کاربران در برزیل گزارش دادند که دسترسی به شبکه ایکس را از دست داده‌اند. به دستور مورائس عدم رعایت این قانون شامل پرداخت بیش از ۳ میلیون دلار جریمه است.

الکساندر دو مورائس در حکم خود با اشاره به موضوع حاکمیت ملی نوشته است: «ایلان ماسک نسبت به حاکمیت برزیل و به‌ویژه دستگاه قضائی این کشور بی‌احترامی کامل نشان داده و خود را به عنوان یک نهاد فراملیتی و مصون از قوانین داخلی کشور‌ها فرض کرده است.»

این جنجال، رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، را بر آن داشت تا تاکید کند که همه مشاغل باید به قوانین محلی پایبند باشند و ثروت ماسک را دلیلی برای نادیده گرفتن آن دانست.
علاوه بر تعلیق شبکه ایکس، قاضی دستور مسدود کردن حساب‌های بانکی استارلینک (Starlink) در برزیل را صادر کرد. استارلینک با ادعای تبعیت از دستورات قضایی، درخواست توقف این تصمیم را داده است، اما این درخواست رد شد.

ماسک بر اساس این حکم، همه دفتر‌های نمایندگی خود را در برزیل تعطیل کرد، ولی اظهار داشت که استارلینک به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهد و تا زمان حل اختلاف خدمات آن رایگان خواهد بود.
کسب‌وکار و افرادی که از طریق دورزدن فیلترینگ و با استفاده از وی‌پی‌ان‌ها به ایکس دسترسی پیدا کنند، با جریمه‌های مالی سنگین روزانه تا حدود ۹ هزار دلار، مواجه خواهند شد.

قاضی مورائس تاکید کرده است که کسانی که دموکراسی و حقوق بشر را تضعیف می‌کنند باید پاسخگو باشند و این امر منعکس‌کننده تنش‌های جاری بین قوه قضاییه برزیل و سرمایه‌گذاری‌های ماسک در این کشور است.

برچسب ها: ایلان ماسک برزیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته