کشف آنتی بیوتیک‌های جدید و قدرتمند از اعماق دریا

دانشمندان گزینه‌های بالقوه‌ی آنتی بیوتیکی را در میکروارگانیسم‌های دریایی قطب شمال کشف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، بحران بهداشت جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی منجر به افزایش علاقه به اکتینوباکتری‌های دریایی به عنوان منبع بالقوه آنتی بیوتیک‌های جدید و موثر شده است.

دکتر «پایوی تاملا» «Päivi Tammela» و همکارانش در دانشگاه هلسینکی فنلاند بر روی اکتینوباکتری ها، نوعی باکتری که در خاک و سایر محیط‌ها یافت می‌شود، تمرکز کردند.

تاملا گفت: «اکتینوباکتری‌ها ترکیبات زیست فعال زیادی را منتقل کرده اند که برخی از آنها اکنون به عنوان آنتی بیوتیک و سایر داروها، مانند دارو‌های ضد سرطان و تعدیل کننده ایمنی استفاده می‌شوند.»

وی ادامه داد: «پس از پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیک مورد استفاده‌ای که از اکتینوباکتری‌ها کشف شد، استرپتومایسین بود که اولین داروی موثر بر سل ریوی قلمداد می‌شود.»

در حالی که ۷۰ درصد آنتی بیوتیک‌های فعلی از اکتینوباکتری‌های خاک سرچشمه می‌گیرند، بخش عمده‌ای از محیط‌های زمین برای کشف آنتی بیوتیک دست نخورده باقی مانده است. به همین دلیل، محققان تصمیم گرفتند این مولکول‌های جدید را در اقیانوس منجمد شمالی جستجو کند.

اما آنها به دنبال نوع رایجی که باکتری‌ها را به طور کامل از بین می‌برد، نیستند. آنها در جستجوی ترکیباتی هستند که می‌توانند توانایی باکتری‌ها در ایجاد بیماری و به عبارتی «ویرولنس» (قدرت عفونت زایی) آنها را کاهش دهند.

تاملا می‌گوید: «هدف قرار دادن ویرولنس به جای کشتن باکتری ها، به عنوان یکی از گزینه‌های درمان عفونت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و خطر کمتری برای مقاومت ضد میکروبی دارد.»

پژوهشگران نمونه‌هایی را از اقیانوس منجمد شمالی جمع آوری و آنها را از نظر خواص ضد ویرولنسی آزمایش کردند. برای این کار، از روش‌های آزمایشگاهی پیچیده برای تجزیه و تحلیل عصاره‌های اکتینوباکتری‌های دریایی استفاده کردند.

این دانشمندان پس از ماه‌ها تحقیق، به یک ترکیب طبیعی رسیدند که می‌تواند عفونت زایی یک سویه خطرناک باکتری E. coli را مهار کند.

تاملا توضیح داد: «ما در اکتینوباکتری‌های اقیانوس منجمد شمالی ترکیبی را کشف کردیم که هم بیماری زایی باکتری E. coli (EPEC) را بدون تاثیر بر رشد آن مهار می‌کند و هم یک ترکیب بازدارنده رشد است.

EPEC یکی از علل اصلی اسهال شدید، به ویژه در کودکان زیر پنج سال است؛ به پوشش روده می‌چسبد و سموم مضر را به سلول‌های میزبان تزریق می‌کند و عملکرد طبیعی سلول‌ها را مختل کرده و منجر به بروز بیماری می‌شود.

در این مطالعه، ترکیبات از چهار گونه اکتینوباکتری جمع آوری شده در طی یک سفر تحقیقاتی نروژی به دریای قطب شمال در سال ۲۰۲۰ استخراج شد. اکتینوباکتری‌های جدا شده در محیط آزمایشگاهی کشت، استخراج و در برابر EPEC آزمایش شدند.

تاملا افزود: «بیشتر چالش‌ها مربوط به نمونه‌ها بود: فرآیند طولانی که از کشت و استخراج تا تقسیم بندی و جداسازی شروع می‌شد.»

فرآیند غربالگری دو ترکیب ناشناخته قبلی را با فعالیت ضد ویروسی یا ضد باکتریایی قوی شناسایی کرد. یک ترکیب از سویه ناشناس Rhodococcus به نام T۰۹۱-۵ جدا شد و دیگری از سویه ناشناس Kocuria با برچسب T۱۶۰-۲ به دست آمد. از میان این دو، ترکیب T۰۹۱-۵ به دلیل عدم تأثیر آن بر رشد EPEC امیدوارکننده‌ترین است.

مجریان این پژوهش تاکید دارند اینها یافته‌های بسیار اولیه هستند و قبل از اینکه بدانیم آیا گزینه‌های خوبی برای کاربرد‌های درمانی هستند یا خیر، باید بیشتر بررسی شوند.

تایج این تحقیقات در نشریه Microbiology منتشر شده است.