دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1403 - 09:06
رئیس فدراسیون دانش آموزی در گفت و گو با آنا:

ما مجاز هستیم در 35 رشته فعالیت کنیم /امیدواریم طرح آمایش سرزمین با رفتن هاشمی ابتر نماند

ما مجاز هستیم در 35 رشته فعالیت کنیم  امیدواریم طرح آمایش سرزمین با رفتن هاشمی ابتر نماند
رئیس فدراسیون دانش آموزی گفت:هر فدراسیونی اگر تنها در یک رشته فعالیت می کند اما ما مجاز هستیم که در 35 رشته فعالیت کنیم.
کد خبر : 930026

حسین بابویی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فعالیت های فدراسیون دانش آموزی عنوان کرد: فدراسیون ورزشی دانش آموزی بزرگترین فدراسیون پایه ای کشور است. هر فدراسیونی اگر تنها در یک رشته فعالیت می کند اما ما مجاز هستیم که در 35 رشته فعالیت کنیم. برای تمام مقاطع تحصیلی و دانش آموزان نخبه و استثنایی هم فعالیت داریم. بزرگترین رویدادهای ورزشی پایه کشور ما کمک وزارت آموزش و پروش اجرا می شود و قابل مقایسه با هیچ فدراسیون دیگری نیست.

وی افزود: مثلا میلیون ها نفر دانش آموز در سطح مناطق مختلف کشور مخاطب مسابقات و جشنوراه های ورزشی ما هستند. مسابقات ما در سطوح مختلف برگزار می شود. در سال تحصیلی جاری در 15 رشته مسابقات و آموزش را ساماندهی کردیم که کار از سطح مدرسه آغاز شد و سپس به منطقه، استان و بعد به مرحله کشوری رسید. در این دوره از مسابقات در مرحله کشوری ما 18 هزار شرکت کننده نخبه ورزشی داشتیم. در قبال این فعالیت وسیع قریب به 1800 نخبه خالص ورزشی در 15 رشته از سوی کمیته های استعداد یابی شناسایی شدند. ما این استعدادیابی را در اختیار فدراسیون ها و باشگاه ها قرار می دهیم.

بابویی ادامه داد: بزرگترین فعالیت ورزشی در کشور توسط فدراسیون دانش آموزی انجام می شود اما رسانه ها دنبال اخبار داغ هستند و خیلی به مسائل اصلی و اساسی توجه نمی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که 1800 نخبه شناسایی شده مربوط به کدام رشته ها می شوند، گفت: در 35 رشته ما امسال مجاز به فعالیت هستیم. مثلا در بدمینتون، بسکتبال، والیبال، فوتبال، تنیس روی میز، هندبال، شنا، دوومیدانی، ژیمناستیک، فوتسال و ... فعالیت می کنیم. چهلمین دوره مسابقات دانش آموزی بعد از انقلاب را برگزار کردیم که به جرات می توانم بگویم که بزرگترین مسابقات بدون رقیب را در سطح پایه برگزار کردیم.

بابویی در خصوص اینکه چقدر از این گزارش ها به وزارت ورزش ارائه می شود و تعامل با وزارت ورزش در این زمینه چقدر است، گفت: آنها در جریان کامل امورات ما هستند و از توانمندی ها و ظرفیت ورزش دانش آموزی مطلع هستند اما برنامه هایی که مشترک در نظر گرفته شده بود در مقطعی انجام شد اما در یک برهه ای به دلیل تغییرات مدیریتی که در وزارت ورزش شد، تا کار به عملیات برسد کامل پیش نرفت. در پی اداور مختلف این اتفاقات افتاده است. گاهی ما می خواستیم به فعالیت ها توسعه دهیم و وزارت ورزش هم می خواست کار عمق پیدا کند اما به دلیل تغیرات مدیریتی آن طور که دو طرف می خواستیم کار پیش نرفت.

وی در خصوص اینکه این عدم مشارکت از روی بی توجهی بوده یا مسائل دیگر گفت: خب بخشی از ماجرا همین است که البته تغییر مدیریتی عامل آن بوده است.برخی از فدراسیون ها کمتر به ظرفیت ورزش دانش آموزی توجه می کنند ما بر اساس تکالیف خودمان کار می کنیم و البته علاقه داریم با فدراسیون ها تعامل داشته باشیم اما این شرط هم هست که وزارت ورزش و فدراسیون ها علاقه مندی خود را عملیاتی کنند واز محصول فدراسیون دانش آموزی برای ادامه فرایند فعالیت ها بهره مند شوند. خروجی محصولات ما ورودی برای همه فدراسیون هاست. ما کار شناسایی را انجام می دهیم و آنها را هدایت می کنیم اما از یک جا به بعد دیگر وظیفه ما نیست و این فدراسیون ها هستند که باید استعدادها را زیر بال و پر خود بگیرند.

بابویی در جواب به این پرسش که تا به حال کدام فدراسیون از استعدادیابی فدراسیون دانش آموزی استفاده کرده، گفت: نمونه آخرین کار ما تیم والیبال دانش آموزی است که در اردیبهشت ماه قهرمان جهان شد و حتی بعد از مسابقات به دعوت مقام معظم رهبری به دیدار ایشان رفتیم. آن تیم همه تیم دانش اموز بودند و مربیان هم معلمان مدرسه بودند. ما در این زمینه تعامل خوبی با فدراسیون والیبال داشتیم و از این تیم در رده های پایه استفاده می کند. مثلا در بسکتبال و دوومیدانی و کشتی ارتباط خوبی داریم. این استقبال برای تعامل به نفع هر دو طرف است.

وی افزود: تعاملات باید ادامه دار باشد. اینکه فدراسیون دانش آموزی علاقه مند به تعامل با فدراسوین ها باشد فقط کافی نیست. نیاز به این داریم که سیاست گذاری کلان در کشور شود. سیاست باید این باشد که کار از مدارس آغاز شود. این باید جزو قوانین اصلی در ورزش کشور باشد. این فرایندی که بتواند تعامل با فدراسیون ها داشته باشیم خواست ما و آن فدراسیون بوده است و اگر ما این تعامل را نداشته باشیم و فدراسیون هم علاقه مند نباشد هیچ تبعات قانونی ندارد چون تکلیف برای دو طرف نیست اما نیازمند سیاست گذاری کلان داریم تا این فرایند قانونی شود تا زیر ساخت ها و منابع انسانی و به نوعی سازماندهی بر اساس تکلیف قانونی انجام شود. دلیل اینکه این را می گویم این است که ممکن است من از این فدراسیون بروم و مدیر بعدی اصلا علاقه نداشته باشد با فدراسیون ها تعامل کند.امیدوار هستیم با حضور دکتر دانیا مالی این اتفاق رخ بدهد.

رئیس فدراسیون دانش آموزی در مورد طرح آمایش سرزمینی و اینکه این طرح چقدر می تواند به فدراسیون دانش آموزی کمک کند، گفت: این طرح بسیار خوبی بود که آقای هاشمی به شدت پیگیر آن بود. در مجموع این طرح یکی از بهترینها در ورزش کشور است و جامعه ورزشی امیدوار است که طرح آمایش سرزمینی ابتر نماند. وقتی دست به امایش می زنیم چند موضوع چند وجهی است. همه ابعاد فرهنگی، زیرساختی، منابع انسانی و غیره را در بر می گیرد. این کار خوبی است که ان شالله تداوم پیدا کند.

بابویی ادامه داد: ما 18 میلیون دانش آموز داریم که در 120 هزار مدرسه تحصیل می کنند. این مدارس خودش یک فرصت ساماندهی است. اگر این مدارس را نداشته باشیم چطور یم خواهیم ساماندهی دانش آموزان را پیدا کنیم؟ اگر ما روی ورزش مدارس تمرکز کنیم در واقع در حال قوی کردن ورزش 18 میلیون نفر در ایران هستیم. همه می توانند مخاطب ورزش همگانی و یا بعد ها در ورزش حرفه ای فعالیت کنند. وقتی نتایج آمایش سرزمین در ورزش را به دست بیاوریم که مثلا استان های ما در بخش های مختلف در چه زمینه هایی استعداد دارند از این مزیت ها می توانیم در جهت تقویت ورزش در بخش های مختلف کشور استفاده کنیم. مثلا ممکن است بخش لرنشین کشور در یکی دو ورزش استعداد بیشتری داشته باشند یا در بخش شمالی کشور دانش آموزان رد رشت ها یدیگری استعداد بهتری داشته باشند. به هر حال به دلیل شرایط فرهنگی متفاوت، تغذیه و شرایط فیزیکی و آب وهوایی همه دانش آموزان در یک رشته ورزشی استعداد ندارد و این بسته به مکانی که بزرگ شده اند ممکن است فرق کند.

رئیس فدراسیون دانش آموزی تاکید کرد: ما اگر آمایش سرزمین را درست انجام دهیم و نقشه راه بدهند مرحله بعدی دسترسی به آن استعدادهاست که بهترین جا همین مدارس است. پس ما باید طرح آمایش را در مدارس کشور اجرا کنیم. مدیران، مربیان و خانواده ها اگر آموزش ببینید این طرح آمایش می تواند از نقطه صفر به درستی اجرا شود. شورای عالی ورزش کشور بهترین نقطه برای تصمیم گیری و قانونی کردن تصمیمات است. در آن شورا که مصوباتش حکم قانون را دارد باید سیاست گذرای شود که هر بخش وظیفه خود را بداند و بعد همه به عنوان زنجیره خدمت  کار را شروع کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به استعدادیابی ها مشخص است که کدام استانها در کدام رشته ها مستعدتر هستند، عنوان کرد: به صورت تجربه بله مشخص است. مثلا در طول 40 سال گذشته که مسابقات داشتیم می توانیم بگوییم که بدمینتون برای استان زنجان است. یا مثلا والیبال برای استان های مازندران، تهران، گلستان و آذربایجان غربی بهتر پروش بازیکن دارد. در بسکتبال فهمیدیم استان اصفهان سرآمد است. کشتی در مازندارن، لرستان و خوزستان بهتر است. در فوتبال گیلان، مازندران، تهران، خوزستان و اصفهان پیشتاز هستند. البته مطالعات پژوهشی هم در این زمینه داریم و شاید گاهی پیش بیاید که در دوره هایی رشته هایی که مخصوص یکسری استان ها هستند در یک استان دیگر موفق می شود.  آمایش سرزمینی در نهایت باید خروجی بگیرد که رشته ها در کدام استان ها بهتر جواب می دهند.

بابویی در جواب به این پرسش که کدام استان ایران در پرورش استعداد ضعیف است، گفت: ما اصلا استان ضعیف نداریم. سرشار از استعداد هستیم اما به جهت اینکه در بحث توزیع منابع در طی سالها آن عدالت و روال درست طی نشده باعث شده تا برخی رشته ها در برخی استان ها خوب پیش نرود. وقتی شما منابع را درست توزیع نکنی نمی توانی استعداد هم پیدا کنیم. مثلا برخی استان ها سرانه ورزشی 70 سانتی متر است اما در یک استان سرانه ورزش یک سانتی متر مربع می شود. استان هایی داریم که از حیث منابع عقب ماندگی داریم اما استان هایی که امکانات بهتر داشتند به تبع نتایج بهتری گرفته اند. یک استان در یک رشته ده ها مربی خوب پرورش داده است اما استان داریم که اصلا مربی ندارد که بخواهد رشته مورد نظر را توسعه دهد.عدالت در ورزش یعنی همان آمایش سرزمین را ببینیم و آنجا مشخص می شود هر استان چقدر منابع و سرانه ورزشی دارد. بعد بر اساس آن می توانیم خط نرمالی را تعریف کنیم. یعنی آن استانی که منابع کمتری دارد به استان های پیشرفته برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانش آموز ورزش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب