دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟

سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟
امروزه دانشمندان برای تحقق فناوری‌های نوظهور و حرکت در مرز‌های دانش به ابزار‌های دقیقی نیاز دارند که کار‌ها را آسان و عملی کند و دراین بین لیزر و فوتونیک یکی از مهمترین فناوری‌هایی است که تمامی رشته‌های صنعتی و علمی به آن وابسته هستند.
کد خبر : 929962

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازایمرجینگ یوروپ ، لیزر که بیش از نیم قرن از عمر آن می‌گذرد در درایو‌های دیسک نوری، چاپگر‌های لیزری، اسکنر‌های بارکد، ابزار‌های توالی یابی DNA، ارتباطات نوری فیبر نوری و فضای آزاد، تولید تراشه‌های نیمه رسانا (فتولیتوگرافی)، جراحی لیزر و درمان‌های پوستی، برش و جوش مواد و مصارف نظامی، خودرو و فضایی کاربرد دارد.

 این نور می‌تواند کار‌های زیادی انجام دهد، از فرسایش و رسوب مواد گرفته تا حفاری، برش، اتصال، ایجاد تغییرات متالورژیکی و ایجاد کشش درونی در شیشه و همچنین ایجاد زبری، صاف کردن و تمیز کردن سطوح. 

مزایای لیزر به همین جا ختم نمی‌شود. یکی از بزرگترین مزیت‌های لیزر این است که می‌توانند هر ماده‌ای را که بخواهید از فلزات و شیشه گرفته تا پلاستیک و حتی پوست، پردازش کند.

این فناوری با این حجم از کاربرد و اهمیت در یک کشور کوچک اروپایی به خوبی رشد و چشم جهان را به خود جلب کرده است: لیتوانی!

بخش فوتونیک لیتوانی در دهه گذشته با نرخ ۱۶.۲ درصد رشد کرده که ده برابر از میانگین اروپا پیشی گرفته است.

حدود ۹۵ دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از فناوری لیزر لیتوانی استفاده می‌کنند، میزان موفقیتی که می‌تواند به ترکیب منحصر به فرد عوامل تاریخی و رویکرد استراتژیک نسبت داده شود.

«آنتاناس لاوروتیس» «Antanas Laurutis» مدیر عامل «آلتکنا» ارائه دهنده بین المللی لیزر اپتیک مستقر در لیتوانی گفت: «ما اولین لیزر خود را در سال ۱۹۶۶ شلیک کردیم، تنها شش سال پس از اولین لیزر جهان. با وجود وسعت کوچک کشورمان، جامعه علمی ما همیشه در ساختن چیزی از هیچ بوده است، چرا که در زمان شوروی سابق همیشه کمبود منابع داشتیم.»

در حال حاضر، لیتوانی در سی و پنجمین سال خود به عنوان یک کشور مستقل، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های لیزر شناخته شده بین المللی را تولید می‌کند.

لاوروتیس افزود: «مرکز صنعت لیزر لیتوانی که از سطوح بسیار ابتدایی، توسعه یافته است، اکنون دارای یک زنجیره ارزش کامل است، از تولید اپتیک تا یکپارچه سازی سیستم ها، دستاوردی که این کشور را از نظر استراتژیک در بطن بازار جهانی قرار می‌دهد. این زنجیره جامع با بزرگترین کانون‌های لیزر جهان رقابت کرده و لیتوانی را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری خارجی و تجمیع بیشتر صنعت تبدیل می‌کند.»

صنعت لیزر لیتوانی در حال حاضر دارای راه حل‌های متنوعی مانند رشد و آماده سازی مواد، قطعات نوری، مکانیکی و الکترونیکی دقیق، ساخت قرارداد‌های زیرمونتاژ، طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های نوری و لیزر‌های پیشرفته، خدمات یکپارچه سازی، تولید سیستم‌ها و حتی محصولات نهایی ساخته شده با سیستم‌های لیزری است.

همین امر موجب شده شرکت‌های لیزر لیتوانیایی نیز بر چندین بخش کلیدی در سطح جهانی تاثیر بگذارند.

صنعت نیمه رسانا‌ها که پیش بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار آمریکا برسد، یکی از آنهاست. لیزر‌های لیتوانیایی در تولید جهانی نیمه رسانا‌ها ضروری هستند، فرآیند‌های دقیق را امکان پذیر می‌کنند و به رشد بازار جهانی لوازم الکترونیکی مصرفی به ارزش ۷۷۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کمک می‌کنند.

بخش دیگر، بازار واقعیت افزوده (AR) است که پیش بینی می‌شود از ۹۳.۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۱.۸۶ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۲ افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که بازار این ابزار که توسط نیمه رسانا‌های مرکب فعال می‌شود، از ۱۸.۴۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۲۱.۷۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ افزایش یابد.

لاوروتیس می‌افزاید: «پیش بینی می‌شود بازار‌هایی که ما در آنها فعالیت می‌کنیم حداقل هفت درصد نرخ رشد مرکب سالانه تا سال ۲۰۳۰ داشته باشند.»

وی ادامه داد: «در حالی که برخی از بخش‌ها مانند نمایشگر‌ها و نیمه رسانا‌ها در حال حاضر در رکود هستند، انتظار می‌رود رشد تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. ما همچنین شاهد روند‌های بومی سازی جدید هستیم که با بسته شدن در‌های قدیمی، فرصت‌های نوینی را فراهم خواهند کرد.»

از آنجایی که بازیگران بازار لیزر لیتوانی این تغییرات را هدایت می‌کنند، تطبیق تمرکز با بخش‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند برای ادامه رشد حیاتی خواهد بود.

آلتکنا بر بخش‌های پررونق مانند تولید نیمه رسانا، فضا و خودرو تمرکز کرده است. ارائه اپتیک و زیرمجموعه‌های پیچیده برای چنین صنایعی ما را ملزم می‌کند که مسیر خود را تغییر دهیم و برای رشد مورد انتظار آماده شویم.

بازار جهانی لیزر در سال ۲۰۲۲ به ۱۷.۸۲ میلیارد دلار رسید. پیش بینی می‌شود از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ با ۷.۸ درصد نرخ رشد مرکب سالانه افزایش یابد و لیتوانی به طور قابل توجهی در این رشد مشارکت دارد.

این کشور در حال حاضر یک بازیگر اصلی در فناوری‌های لیزر علمی و صنعتی است و راه حل‌های لیزر را به بیش از ۸۰ کشور صادر می‌کند و با سازمان‌هایی از جمله ناسا و سرن همکاری می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته