دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با اجرای بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی؛

نخستین صادرات برق خورشیدی جهان از استرالیا به سنگاپور انجام می‌شود

نخستین صادرات برق خورشیدی جهان از استرالیا به سنگاپور انجام می‌شود
استرالیا در اقدام جدید و بزرگی به سوی تبدیل شدن به عنوان رهبر انرژی‌های تجدیدپذیر جهان، قصد دارد با اجرای پروژه جدید و عظیم خورشیدی صنعتی در شمال این کشور، برق خورشیدی به سنگاپور صادر کند.
کد خبر : 929010

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، این پروژه خورشیدی صنعتی که «بزرگترین محوطه خورشیدی جهان» خوانده می‌شود، انرژی کافی برای تامین برق سه میلیون خانه را تولید می‌کند.

به گفته «تانیا پلیبرسک» وزیر محیط زیست استرالیا، هدف از این پروژه که متشکل از پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها و در نهایت، کابلی است که استرالیا را به سنگاپور متصل می‌کند، صادرات انرژی مازاد است.

وی طی بیانیه‌ای گفت: این پروژه عظیم بخشی از یک زیرساخت سرنوشت ساز تولید انرژی است. این بزرگترین منطقه خورشیدی در جهان خواهد بود و استرالیا را به عنوان رهبر جهانی انرژی سبز معرفی می‌کند.

این پروژه، برق را از یک مجتمع بزرگ تولید انرژی تجدیدپذیر در «پاول کریک» واقع در قلمرو شمالی گرفته و آن به پنج هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر به سنگاپور منتقل می‌کند.

نخستین صادرات برق خورشیدی جهان از استرالیا به سنگاپور انجام می‌شود

پروژه ۱۲ هزار هکتاری ارتباط انرژی استرالیا - آسیا، واقع در منطقه شمالی بسیار آفتاب گیر استرالیا، توسط شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر «سان کیبل» «SunCable» اجرا خواهد شد. «مایک کنن بروکس» «Mike Cannon-Brookes» میلیونر فناوری و طرفدار محیط زیست از حامیان این پروژه است.

بر اساس اعلام سان کیبل، این پروژه بیش از ۲۰ میلیارد دلار از نظر اقتصادی برای منطقه شمالی سودآور خواهد بود و به طور متوسط سالانه ۶۸۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در طول دوره ساخت و ساز با حداکثر نیروی کار ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر ایجاد می‌کند. این رقم بر اساس دوره ساخت و ۳۵ سال اول بهره برداری محاسبه شده است.

این پروژه مزرعه خورشیدی در یک منطقه علفزار بین «الیوت» و «تننت کریک» واقع شده است. این مجوز همچنین شامل یک کابل زیر آبی به لبه آب‌های استرالیا و یک خط انتقال ۸۰۰ کیلومتری به داروین می‌شود.

به گفته مقامات استرالیا، این مصوبه شامل دستورالعمل‌های سختگیرانه برای حفاظت از محیط زیست، از جمله نیاز به حفاظت کامل از گونه‌های مهمی مانند بزرگ گوش بزرگ (یک گونه جانوری استرالیا) و زیستگاه حیاتی است.

این پروژه چهار گیگاوات برق در ساعت برای مصارف خانگی تولید خواهد کرد. دو گیگاوات اضافی که از طریق کابل زیر آب به سنگاپور تحویل داده می‌شود، حدود ۱۵ درصد از نیاز‌های شهر - دولت را برآورده می‌کند. حدود ۴۰ گیگاوات نیز می‌تواند در باتری‌ها ذخیره شود.

پیش بینی می‌شود این پروژه در سال ۲۰۲۷ تصمیم سرمایه گذاری نهایی (FID) را دریافت کند و تامین برق در اوایل دهه ۲۰۳۰ آغاز شود.

اگرچه استرالیایی‌ها مشتاق‌ترین پذیرندگان پنل‌های خورشیدی خانگی در سطح جهان هستند، دولت‌های متوالی نسبت به تعهد کامل نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر مردد بوده اند.

بر اساس آخرین داده‌های دولت، در سال ۲۰۲۲، انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۲ درصد از کل تولید برق استرالیا را تشکیل می‌دادند، در حالی که زغال سنگ همچنان با ۴۷ درصد بر بازار تولید برق تسلط داشت.

استرالیا همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ و گاز در جهان است، اما مجموعه‌ای از بلایای طبیعی اخیر، مانند سیل و آتش سوزی جنگلی، دولت جدید را به سمت منابع سبزتر تولید انرژی سوق داده است.

پلیبرسک اظهار داشت: «بر اساس آمار IEAA، انرژی تولید شده توسط این پروژه تقریبا شش برابر انرژی است که یک راکتور هسته‌ای بزرگ ۷۰۰ مگاواتی می‌تواند ارائه دهد. این پروژه نه تنها به تبدیل استرالیا به یک ابرقدرت انرژی تجدیدپذیر کمک می‌کند، بلکه تقویت بزرگی برای اقتصاد قلمرو شمالی خواهد بود»

دولت جدید استرالیا ۵۵ پروژه انرژی تجدیدپذیر را طی دو سال راه اندازی کرده است که برای تامین برق تقریبا ۷ میلیون خانه کافی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته