دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سهم ۱۹ درصدی زنان از هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان

سهم ۱۹ درصدی زنان از هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان
بررسی میزان حضور زنان نخبه و فناور در زیست بوم دانشگاهی، نوآوری و فناوری کشور نشان می‌دهد ۳۱ درصد از کل اعضا هیات علمی دانشگاه ها، ۱۹ درصد کل اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش بنیان و ۲۵ درصد نخبگان و استعداد‌های برتر مشمول حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان را تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 928863

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس آمار سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، تعداد زنان عضو هیات علمی تمام وقت در تمام دانشگاه ها، ۱۷ هزار و ۷۵۸ نفر است که معادل ۳۱ درصد از کل اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها می‌باشد، از این تعداد پنج هزار و ۶۸ نفر به وزارت علوم، هزار و ۱۵۷ نفر به دانشگاه پیام نور، ۲۶۹ نفر به دانشگاه فرهنگیان، ۱۸۵ نفر به دانشگاه فنی و حرفه ای، ۷۸۰ نفر به موسسات آموزش عالی غیر دولتی، ۱۰ هزار و ۲۳۱ نفر به وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و ۶۸ نفر به سایر دستگاه‌های اجرایی تعلق دارد.

بنابر گزارش دریافتی از وزارت بهداشت از ۱۰ هزار و ۲۳۱ نفر زن عضو هیأت علمی این وزارتخانه، تعداد چهار هزار و ۲۷۲ نفر در مقطع دکتری تخصّصی بالینی، هفت نفر در دکتری حرفه ای، سه هزار و ۷۸۵ نفر دکتری ph.D، هزار و ۱۴۴ نفر فوق تخصّص و هزار و ۲۳ نفر کارشناس ارشد هستند.

سهم زنان از کل اعضای هیئت علمی در وزارت بهداشت، ۴۶ درصد در دانشگاه پیام نور، ۳۳ درصد در دانشگاه فرهنگیان، ۳۲ درصد، موسسات آموزش عالی غیردولتی، ۲۷ درصد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۶ درصد در وزارت علوم، ۱۹ درصد و در سایر دستگاه‌های اجرایی، هشت درصد است. 

همچنین با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر تعداد ۲۷ هزار و ۲۳۷ نفر در هیأت مدیره شرکت‌های دانش بنیان عضو هستند که پنج هزار و ۱۵۴ نفر، معادل ۱۹ درصد کل اعضا به بانوان تعلّق دارد. از این تعداد ۸۷ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۱۰۳ نفر زیر دیپلم، ۵۸۳ نفر دیپلم، ۱۹۲ نفر کاردانی، هزار و ۹۸۱ نفر کارشناسی، هزار و ۴۲۵ نفر کارشناس ارشد، ۲۲۵ نفر دکتری حرفه‌ای و ۶۴۵ نفر دکتری تخصّصی هستند.

سه هزار و ۱۰۷ نفر در شرکت‌های نوپا، ۷۴۳ در شرکت‌های نوآور و ۲۸۱ نفر در شرکت‌های فناور مشغول به فعالیت هستند. بیشترین تعداد، متعلق به استان تهران (دو هزار و ۲۵۸ نفر) و کمترین آمار متعلق به استان کهکیلویه و بویر احمد (۹ نفر) است.

با توجه به گزارش بنیاد ملی نخبگان از تعداد ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت حمایت این بنیاد می‌باشند، ۱۵ هزار و ۷۷۲ نفر (۲۵ درصد) سهم بانوان است.

از این تعداد، هزار و ۳۵۵ نفر در المپیاد دانش آموزی، ۳۴۷ نفر در المپیاد دانشجویی، ۱۰۹ نفر دانش آموخته برتر آموزشی، پژوهشی و نوآور، ۳۹ نفر ثبت اختراع، ۱۶۲ نفر دانشجوی نمونه کشوری، ۵۳۴ نفر برگزیدگان جشنواره، دو نفر برگزیدگان طرح‌های ادبی و قرآنی، ۲۹۹ نفر برگزیدگان طرح رهنمون، ۲۱۷ نفر برگزیدگان طرح شهید احدی، ۲۱۱ نفر برگزیدگان طرح تهرانی مقدّم، ۲۴۵ نفر برگزیدگان طرح شهید چمران، هزار و ۳۲۵ نفر برگزیدگان طرح شهید احمدی روشن، بیشترین آمار متعلق به استان تهران (پنج هزار و ۴۲۴ نفر) و کمترین آمار متعلق به استان هرمزگان (۵۷ نفر) است.

در جمع‌بندی این گزارش می‌توان گفت آموزش عالی کشور شاهد حضور روزافزون بانوان ایرانی هم در عرصه کسب علم و هم در عرصه‌های ارائه خدمات آموزشی و انجام پژوهش‌های مؤثر، فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی و عرصه‌های تولیدی در قالب واحد‌های نوآور و فناور بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته