دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصویب پیشنهاد استاندارد بین المللی نانوامولسیون‌های ایران در سازمان بین المللی استانداردسازی

تصویب پیشنهاد استاندارد بین المللی نانوامولسیون‌های ایران در سازمان بین المللی استانداردسازی
پیشنهاد استاندارد بین المللی ایران در حوزه نانوامولسیون‌ها در سازمان بین المللی استانداردسازی (ایزو) تصویب شد.
کد خبر : 928861

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیشنهاد جدید استاندارد با عنوان «فناوری نانو- نانوامولسیون‌ها – مشخصات، ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری» که از طرف ایران از حدود یک سال پیش به ایزو ارائه شده بود پس از بررسی‌های فنی و تخصصی در رای گیری توسط ۴۰ کشور عضو کمیته فناوی نانو سازمان ایزو به عنوان یک پروژه جدید استاندارد پذیرفته شد.

این استاندارد برای تعیین ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری نانوامولسیون‌ها است. نانوامولسیون‌ها به طور روز افزون در صنایع مختلف، از جمله داروسازی، لوازم آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

استاندارد پیشنهادی که با مسئولیت یکی از شرکت‌های تولیدی فناوری نانو کشورمان و با حمایت ستاد نانو در سازمان ایزو ارائه شده است، روش جامعی برای بررسی ویژگی‌های مختلف نانوامولسیون‌ها، ارائه خواهد داد. همچنین روش‌های اندازه‌گیری استاندارد را برای اطمینان از ثبات و قابلیت اطمینان در آزمایش‌ها مشخص خواهد کرد. با ایجاد دستورالعمل‌های واضح، این پروژه به دنبال تسهیل کنترل کیفیت بهتر، افزایش ایمنی محصولات و ترویج نوآوری در توسعه محصولات مبتنی بر نانوامولسیون است.

استفاده گسترده از نانوامولسیون‌ها به دلیل خواص منحصر به فرد آنها، از جمله حل‌پذیری و زیست‌دسترس‌پذیری بهتر، بازار رو به رشدی دارند. عدم وجود استاندارد بین المللی برای تعیین ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان، محققان و سازمان‌ها تنظیم گر ایجاد کرده است. نبود یکنواختی در محصولات نانوامولسیون‌ها می‌تواند منجر به تفاوت‌هایی در کیفیت و اثربخشی محصولات شود.

این استاندارد به تولیدکنندگان کمک خواهد کرد تا محصولات نانوامولسیون با کیفیت بالا تولید کنند و در عین حال از رعایت الزامات قانونی اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، استاندارد همکاری میان ذینفعان را توسعه خواهد داد

لازم به ذکر است فرایند تدوین یک استاندارد بین‌المللی میانگین ۳ سال زمان نیاز دارد. از ۱۱۰ استاندارد بین المللی منتشر شده در کمیته نانو ایزو، ۱۲ استاندارد با مسئولیت کشور ایران راهبری و تدوین شده است و ۳ پروژه استاندارد نیز هم‌اکنون با رهبری ایران در مراحل مختلف در ایزو در حال تدوین قرار دارند. در حال حاضر در شاخص تعداد استاندارد‌های بین‌المللی نانو تدوین شده بعد از کشور‌های آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، کشور ایران در کنار کشور انگلستان جایگاه چهارم را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته