دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی چین رادارهای جاسوسی آمریکا را شناسایی کرد

هوش مصنوعی چین رادارهای جاسوسی آمریکا را شناسایی کرد
چین با استفاده از هوش مصنوعی جدید خود سیگنال‌ رادارهای جاسوسی آمریکا را در سراسر اقیانوس آرام شناسایی کرد.
کد خبر : 928749

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) اعلام کرد که با استفاده از هوش مصنوعی جدید (AI) سیگنال‌های راداری هماهنگ در سراسر اقیانوس آرام را شناسایی کرده است. این سیگنال‌ها در دریای چین جنوبی، گوام، جزایر مارشال و آلاسکا پیدا شده‌اند.

به گفته ارتش چین، به نظر می‌رسد ویژگی‌های سیگنال‌ها هماهنگی تاکتیکی را از تاسیسات رادار در این مناطق نشان می‌دهد. هرچند چین اعلام نکرده چه کشور یا کشور‌هایی این سیستم‌های رادار را راهبری می‌کنند، اما موقعیت آنها حاکی از آن است که این دستگاه‌ها متعلق به آمریکاست.

براساس گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، این نخستین باری است که ارتش چین اطلاعات جنگ الکترونیک را به صورت عمومی اعلام می‌کند. همچنین این اولین باری است که آن‌ها به صورت عمومی اعلام می‌کنند چنین قابلیت‌هایی دارند.

اگر چنین هماهنگی بین ایستگاه‌های نظارت راداری درست باشد، انتظار می‌رود که واشنگتن چنین اطلاعاتی را بسیار مورد توجه قرار دهد. به عنوان مثال، شناسایی و نظارت بر دارایی‌های نظامی چین، کلید تلاش‌های این کشور برای مهار تجاوز چین در منطقه خواهد بود.

نیرو‌های دریایی و هوایی چین محدوده عملیاتی خود را در اقیانوس آرام از دریای چین جنوبی تا آلاسکا و منطقه گوام آمریکا گسترش داده اند. این منطقه یکی از مکان‌های کلیدی در دومین زنجیره جزیره‌ای تحت استراتژی واشنگتن برای مهار چین است.

علاوه بر این، جزایر مارشال که در مرکز اقیانوس آرام واقع شده اند، میزبان قدرتمندترین رادار نظارت فضایی ارتش آمریکا هستند. به گفته تیم تحقیقاتی ژو چانگلین از دانشگاه مهندسی اطلاعات نیرو‌های پشتیبانی استراتژیک، چین و رقبای آن هر روز در سراسر جهان درگیر رویارویی الکترونیکی هستند.

ژو و همکارانش در مقاله‌ای که در ماه مه منتشر شد، نوشتند که این رویداد‌ها حجم زیادی از داده‌های سیگنال از جمله اطلاعات مربوط به زمان، فرکانس، مکان و پارامتر‌های الکترومغناطیسی را تولید می‌کنند. این داده‌ها که کشتی‌های جنگی، هواپیما‌ها و ماهواره‌ها می‌توانند آن‌ها را جمع آوری کنند، در سال‌های اخیر از نظر حجم و پیچیدگی به سرعت رشد کرده اند.

به گفته محققان، روش‌های تحلیل سنتی به اندازه کافی سریع و دقیق نبوده اند تا نیاز‌های داده کاوی اطلاعاتی ارتش چین را برآورده کنند؛ بنابراین تیم ژو یک پلتفرم پردازش داده براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی ساخت که تحلیل کلان داده و استخراج اطلاعات را برای ارائه خدمات دقیق و سفارشی برای واحد‌های جنگی ممکن می‌کند.

هماهنگی انسان و ماشین در جنگ الکترونیک

به گفته محققان، سیستم هوش مصنوعی می‌تواند سیگنال‌های تاریخی مملو از نویز و عدم قطعیت را برای شناسایی الگو‌های هماهنگی تاکتیکی الکترونیکی بین انواع مختلف رادار‌های متعلق به کشور‌های مختلف در مکان‌های مختلف تجزیه و تحلیل کند. این مقاله شامل لیستی از رویداد‌هایی است که هوش مصنوعی تصور می‌کند با هم مرتبط هستند و مختصات جغرافیایی آن‌ها را ارائه می‌دهد.

این تیم توضیح داد که این اطلاعات به ارتش چین در برنامه ریزی موثر وظایف جنگ الکترونیک مانند سرکوب الکترومغناطیسی، فریب و پارازیت کمک می‌کند. تیم ژو ادعا می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند انواع رادار‌های ناشناخته را نیز شناسایی کند، پارامتر‌های عملیاتی محرمانه آن‌ها را به درستی تخمین بزند و حتی استقرار آینده ناوگان دریایی خارجی را پیش بینی کند.

هوش مصنوعی در جنگ الکترونیک با دیگر پلتفرم‌های اطلاعاتی مانند ماهواره‌های تصویربرداری همکاری می‌کند تا یافته‌های خود را تایید کند. تیم ژو تاکید می‌کند که متخصصان انسانی نیز در اصلاح پارامتر‌های مدل هوش مصنوعی نقش مهمی داشته اند.

تجهیزات جنگ الکترونیک ارتش چین در سال‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده و استراتژی آن فعال شده است، در حالی که ایالات متحده گاهی اوقات خود را در موقعیت دفاعی می‌بیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته