دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حفاظت از تاریخ باستانی به کمک ماهواره‌های مداری

حفاظت از تاریخ باستانی به کمک ماهواره‌های مداری
دانشمندان می‌گویند، با استفاده از ماهواره‌ها می‌توان از میراث باستانی در برابر تغییرات اقلیمی حفاظت کرد.
کد خبر : 928697

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی برای میراث باستانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. افزایش سطح آب دریا، طوفان‌های شدید، خشکسالی و فرسایش خاک، همه می‌توانند به تخریب و نابودی سایت‌های باستان شناسی منجر شوند. در این میان، ماهواره‌ها نقش مهمی در حفاظت از این میراث ارزشمند ایفا می‌کنند. 

دانشمندان می‌گویند، ماهواره‌ها می‌توانند تصاویر دقیق و به روز از سایت‌های باستانی تهیه کنند. این تصاویر به باستان شناسان امکان می‌دهد تا تغییرات محیطی مانند فرسایش خاک، تغییر پوشش گیاهی و بالا آمدن سطح آب دریا را به طور مداوم رصد کنند. علاوه‌برلین، تصاویر ماهواره‌ای با استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر، می‌توانند به شناسایی سایت‌های باستانی جدید کمک کنند. این تصاویر به باستان شناسان امکان می‌دهد تا مناطق وسیعی را به سرعت بررسی کنند و به دنبال نشانه‌هایی از تمدن‌های باستانی باشند.

محققان اضافه می‌کنند، با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، می‌توان مدل‌های کامپیوتری برای پیش بینی خطرات احتمالی برای سایت‌های باستانی ایجاد کرد. این مدل‌ها می‌توانند به باستان شناسان کمک کنند تا اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از این سایت‌ها در برابر خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی را انجام دهند.

دانشمندان تاکید می‌کنند، ماهواره‌ها قادر هستند به طور مداوم فعالیت‌های انسانی در اطراف سایت‌های باستانی را رصد کنند که این اطلاعات می‌تواند به باستان شناسان کمک کند تا از تخریب سایت‌ها توسط فعالیت‌های غیرقانونی مانند حفاری غیرمجاز و ساخت و ساز جلوگیری شود.

محققان می‌گویند، مطالعات ماهواره‌ای «می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد تأثیرات آب و هوا بر سایت‌های باستانی ارائه دهد و این نکته‌ای است که نباید آن را نادیده گرفت».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته