دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه الکترونیک چاپی با هزار برابر شارژ بیشتر/ تحقق اینترنت اشیا به واقعیت نزدیک شد

توسعه الکترونیک چاپی با هزار برابر شارژ بیشتر  تحقق اینترنت اشیا به واقعیت نزدیک شد
محققان با ارتقاء الکترونیک چاپی فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند خراب شدن غذا را بدون باز کردن بسته بندی آن تشخیص دهد.
کد خبر : 928663

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، محققان فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد که آیا غذا بدون باز کردن بسته بندی خراب شده است یا خیر، که انقلابی در صنعت غذا و نوشیدنی ایجاد کرده است.

تصور کنید بدون نیاز به باز کردن یخچال، بدانید شیرتان خراب شده است.  یک فناوری به نام الکترونیک چاپی می‌تواند روزی چنین نوآوری‌هایی را ممکن کند.

الکترونیک چاپی به مدار‌های الکترونیکی که در ورق‌های نازک و قابل خم شدن قرار گرفته‌اند اطلاق می‌شود.

این فناوری در حال حاضر برای ساخت هر چیز از سلول‌های خورشیدی سقف خودرو‌ها گرفته تا نمایشگر‌های گوشی‌های هوشمند انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروهی از محققان دانشگاه سایمون فریزر (SFU) و دانشگاه ساسکاتوان با استفاده از موسسه تحقیقاتی منبع نور کانادا (CLS) در دانشگاه ساسکاتوان (USASK)، ماده‌ای را توسعه دادند که تا هزار برابر شارژ بیشتری نسبت به فرم‌های فعلی الکترونیک چاپی ذخیره می‌کند.

کار این گروه می‌تواند مفهوم اینترنت اشیا را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

اینترنت اشیا شامل اضافه کردن لوازم الکترونیکی چاپی به اشیا روزمره - برای مثال کارتن شیر و یخچال - است تا ارتباط بین این اشیا و گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌های ما را ممکن کند.

چنین پیشرفتی می‌تواند دنیایی از امکانات فناورانه را به روی ما باز کند. به طور مثال برای صنعت غذا، این کار ضایعات و فساد را در تمام سطوح زنجیره تامین به حداقل می‌رساند.

اینترنت اشیا به واقعیت نزدیک‌ می‌شود

واقعیت بخشیدن به اینترنت اشیا نیازمند مدار و عملیات پیشرفته است که فقط با وسایل الکترونیکی امکان پذیر است که می‌توانند در حالت‌های ولتاژ مثبت و منفی کار کنند.  

لورن کایک، استادیار دپارتمان شیمی دانشگاه سایمون فریزر و تیم او توانسته‌اند به چنین ماده‌ای دست پیدا کنند.

کایک گفت: من فکر می‌کنم این ماده ظرفیت تجاری سازی الکترونیک چاپی را دارد و واقعاً عملکرد قوی‌تری را ارائه می‌دهد.

محققان در این روش از نور سینکروترون شدید برای تجزیه و تحلیل مواد و بهبود عملکرد آن استفاده کردند. آن‌ها یافته‌های خود را در مجله ACS Applied Materials and Interfaces منتشر کردند.

شناسایی ذرات در مقیاس نانو

کایک گفت که موسسه تحقیقاتی منبع نور کانادا به ما اجازه می‌دهد تا ساختار نانومقیاس ماده خود را درک کنیم که عملکرد خوب و آنچه مانع آن می‌شود را ممکن می‌سازد. داده‌هایی که ما در سنکروترون جمع آوری کردیم، راه‌هایی برای مهندسی بهتر مواد فراهم می‌کند.

کایک انتظار دارد لوازم الکترونیکی چاپی تا حدود هفت سال دیگر وارد بازار شوند. هنگامی که زمان فرا رسد، می‌توان به راحتی از مواد آن‌ها در زمان ساخت نمونه‌های اولیه استفاده کرد.

او گفت: توسعه مواد جدید یک خط تحقیقاتی بسیار مهم است، زیرا همیشه می‌توان از یک ماده بهتر در برنامه‌ای که کشف شد، استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته