دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی رئیس‌جمهور:

سهم تحقیق و توسعه ایران از تولید ناخالص داخلی ۷ دهم درصد است

سهم تحقیق و توسعه ایران از تولید ناخالص داخلی ۷ دهم درصد است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور سهم تحقیق و توسعه ایران از GDP را هفت درصد اعلام کرد و گفت: اکنون سهم بخش خصوصی از GDP سه دهم درصد است. این میزان در کشور‌های پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد و در کشور‌هایی همانند چین، امریکا، ژاپن و کره جنوبی سهم تحقیق و توسعه از ۳.۵ درصد است.
کد خبر : 928599

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در دومین مجمع شبکه ملی مدیران تحقیق، توسعه و نوآوری کشور گفت: ورودی‌های اکوسیستم نوآوری کشور شامل زیر ساخت‌ها، نیروی انسانی و تامین مالی میشود. معتقدم اگر این ۳ ورودی با کیفیت باشد حکمرانی مناسبی در کشور صورت می‌گیرد که می‌توانیم نسبت به رفع موانع اقدام کنیم.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی، بازوی تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری است که ذیل این صندوق، صندوق‌های پژوهش و فناوری شکل گرفته اند. باید بررسی کنیم که آیا افزایش سرمایه آنها متناسب با افزایش تورم بوده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه اولیه صندوق نوآوری ۱۰ همت است، این عدد کافی نیست، زیرا در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم. قرار است تعداد این شرکت‌ها تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت بالغ برسد از اینرو برای تامین مالی این تعداد شرکت نیاز به خلق منابع جدید داریم.

به گفته وی، ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش بنیان، یکی از منابع تأمین مالی این شرکت هاست. اعتبار مالیاتی در سال گذشته ۴۲۰۰ میلیارد تومان تایید شده که ۱.۵ میلیارد تومان آن استفاده شده است. ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان نیز با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت تصویب شده است.

ویفت: بر اساس این ماده، صنایع و واحد‌های تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحد‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قرارداد‌های تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه ها، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. در حال حاضر عملکرد دانشگاه‌ها در ارتباط با این بند قانونی پایین بوده است.

وی تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در اجرای این بخش قانونی حمایت‌های لازم را خواهد داشت. در این راستا تفاهم نامه‌ها و همچنین قرار داد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها و دانشگاه حمایت خواهد شد. شرکت‌ها بعد از بارگذاری مستندات خود، ما آنها را ارزیابی می‌کنیم و ما در این ارزیابی‌ها دید همکارانه خواهیم داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به سهم تحقیق و توسعه از GDP اشاره کرد و گفت: اکنون سهم ما در این زمینه پایین و در حدود ۷ دهم درصد است، سهم بخش خصوصی در این زمینه ۳ دهم درصد است در حالی که این میزان در کشور‌های پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد GDP است. در این میان کشور‌هایی همانند چین، امریکا، ژاپن و کره جنوبی سهم تحقیق و توسعه از ۳.۵GDP درصد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته