دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۹ میلیون دلار صادرات سالانه در حوزه مواد پلیمری و انواع مستربچ و کامپاند

۹ میلیون دلار صادرات سالانه در حوزه مواد پلیمری و انواع مستربچ و کامپاند
یکی از شرکتهای دانش بنیان سالانه ۹ میلیون دلار در حوزه مواد پلیمری و انواع مستربچ و کامپاند داشته است.
کد خبر : 928341

به گزارش  خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک شرکت دانش بنیان یکی از غزال‌های دانش بنیان ایرانی است که در حوزه تولید انواع مستربچ و کامپاند فعالیت دارد و ضمن تامین بخش عمده‌ای از نیاز شرکت‌های تولید کننده پایین دستی در کشور بالغ بر ۳۰ درصد از محصولات تولیدی خود را به کشور‌های مختلف از جمله کره جنوبی، آلمان، ژاپن، روسیه، اوکراین، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، ترکیه، کانادا، عراق و پاکستان و کشور‌های آسیای میانه و قفقاز صادر می‌کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت پویا پلیمر تهران (PPT) با هدف توسعه پیشرفت استفاده از مواد پلیمری در تولید انواع مستربچ و کامپاند در سال ۱۳۷۸ با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و کره جنوبی تاسیس شده است.

محسن هنریان، مدیرعامل شرکت پویا پلیمر تهران در خصوص تولیدات این شرکت گفت: شرکت پویا پلیمر تهران در عرصه‌های صنایع مختلف تولید محصول دارد و نیاز صنایع متنوعی را پوشش می‌دهد. البته این نوع از فعالیت غالبا با توجه به نیاز‌های کلی کشور بوده است که از جمله می‌توان به کم آبی و تنوع شدید اقلیم‌های آب و هوایی و محیط‌های کشت در کشور اشاره کرد که باعث شد تحقیقات گسترده‌ای بر اساس نیاز‌های کاربردی در کشور انجام دهیم و در طول ۲۰ سال اخیر با موفقیت توانسته‌‍ایم انواع کامپاند و مستربچ مرتبط با آن را تولید و در اختیار صنایع قرار دهیم. تولیدات شرکت شامل کامپاند پوشش لوله‌های فلزی و کامپاند‌ها و مستربچ‌های لوله‌ها و نوار‌های آبیاری و ورق‌های ژئوممبران و محصولات مرتبط با صنایع کشاورزی نوین بوده است.

وی ادامه داد: یکی از صنایع بزرگ تاثیرگذار در پیشبرد اقتصاد کشور، صنعت خودرو است و همکاری با شرکت‌های خودروسازی و قطعه ساز و برطرف سازی نیاز این صنعت همواره یکی از برنامه‌های شرکت پویا پلیمر تهران بوده است. صنعت مهم و کاربردی دیگر برای کشور صنعت بسته بندی است که بیش از ۵۰ درصد از محصولات شرکت پویا پلیمر تهران در حوزه صنعت بسته بندی کاربرد دارد. این محصولات در فیلم‌های پلی اتیلنی، استرچ، فیلم شرینک، فیلم‌های BOPP، CPP، رافیا و... کاربرد دارند که به خصوص در تولید افزودنی مات کننده در تولید فیلم‌های BOPP یا افزودنی چسب در فیلم‌های استرچ به خودکفایی رسیده ایم. تا قبل از تولید داخل میزان واردات این افزودنی‌ها بسیار چشمگیر بود که قطعا باعث خروج ارز و وابستگی کشور بوده است.

به گفته او، ظرفیت اسمی سالیانه این شرکت و شرکت‌های تابعه، بالغ بر ۱۲۰ هزار تن در زمینه تولید انواع آمیزه‌های پلیمری و کامپاند‌های مهندسی است.

وی همچنین تصریح کرد: متخصصان شرکت پویا پلیمر تهران، تلاش‌های فراوانی را در تولید کامپاند صنایع الکترونیک و لوازم برقی انجام داده اند و بالاخره با پشتکار توانستیم بخشی از نیاز‌های این صنایع را پوشش دهیم. در ساخت کامپاند ملزومات برقی خانگی و صنایع الکترونیک نظیر کابل تلاش‌های فراوانی انجام شده است و با تکیه به علم و پشتکار محققین و متخصصین شرکت توانسته ایم جایگاه خوبی را در این حوزه کسب کنیم.

هنریان با بیان اینکه یک دسته از محصولات اصلی شرکت پویا پلیمر که حجم بالای از فروش داخلی و خارجی را به خودشان اختصاص داده‌اند، کامپاند‌های کربنات کلسیم است، افزود: کامپاند‌های کربنات کلسیم در گرید‌های متنوعی برای صنایع مختلف به ویژه صنعت بسته بندی کاربرد دارد. یکی از نکاتی که پویا پلیمر به آن اهمیت می‌دهد، بحث‌های زیست محیطی است و استفاده از کربنات کلسیم در ترکیب با مواد پلیمری باعث کاهش مصرف مواد پتروشیمی و انرژی طی فرآیند تولید می‌شود و حضور کربن و تأثیر گاز‌های گلخانه‌ای در تولید محصولات پلاستیکی نهایی را به حداقل می‌رسد.

وی در خصوص صادرات این شرکت تصریح کرد: میزان صادرات ما در سال گذشته نزدیک به ۹ میلیون دلار بوده است و توانستیم عنوان صادر کننده برتر سال را کسب کنیم.

هنریان با اشاره به اینکه بومی سازی محصولاتی که واردات آن به کشور انجام می‌شود از اولویت‌های این شرکت است، اظهار کرد: این محصولات، غالبا محصولاتی حیاتی هستند و برای صنایع پایین دستی ایجاد چالش می‌کنند. ما با تحقیق در صنایع کاربردی کشور سعی می‌کنیم محصولات وارداتی آنها را پوشش دهیم و با مشارکت با بخش فنی و تحقیق و توسعه آنها در تولید نمونه با کیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی گام برداریم واقعیت این است که حرکت در این مسیر ما را به تولید کننده برگزیده در صنعت پلاستیک در سال ۱۴۰۱ تبدیل کرد.

هنریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های شرکت پویا پلیمر تهران هم اشاره کرد و گفت: شروع مشارکت کاری شرکت پویا پلیمر تهران با شرکت Cisco از سال ۱۹۹۸ و شروع تولید صنعتی از سال بعد با ظرفیت سالانه پنج هزار تن بوده است. از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۲۳ با تلاش مداوم توانسته بعد از پنج دوره بروز رسانی به ظرفیت سالانه حدود ۹۰ هزار تن در سال فعالیت خود را ادامه دهد و با توجه ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا که الزامات نظارتی و مشتری مداری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته