دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۳۲)؛

منظور از انرژی تجدیدپذیر چیست؟

منظور از انرژی تجدیدپذیر چیست؟
انرژی تجدیدپذیر انرژی تولید شده از منابعی مانند خورشید و باد است که به طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شوند و تمام نمی‌شوند. 
کد خبر : 928290

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، از انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان برای تولید برق، گرمایش و سرمایش آب و حمل و نقل استفاده کرد. انرژی‌های تجدید ناپذیر، در مقابل منابع محدودی از قبیل سوخت‌های فسیلی قرار می‌گیرند که مقدار آن‌ها محدود و بازه جایگزینی آنها بسیار طولانی است. 

برخلاف دیگر منابع انرژی که در شمار محدودی از کشور‌ها متمرکز شده‌اند، منابع انرژی تجدیدپذیر و فرصت‌های چشمگیر برای بهره‌وری انرژی در مناطق جغرافیایی گسترده‌ای وجود دارد. استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گوناگونی فناورانه منابع انرژی، منجر به امنیت چشمگیر انرژی و منافع اقتصادی می‌شود.

این امر همچنین باعث کاهش آلودگی محیط زیست مانند آلودگی هوا ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و بهبود سلامت عمومی، کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی و صرفه جویی در هزینه‌های بهداشتی مربوطه می‌شود که سالانه تنها در ایالات متحده به چند صد میلیارد دلار می‌رسد. 

پیش‌بینی می‌شود منابع انرژی تجدیدپذیر که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انرژی خود را از خورشید می‌گیرند بتوانند تا ۱ میلیارد سال دیگر انرژی موردنیاز بشریت را تأمین کنند. همچنین تخمین زده می‌شود در آن زمان زمین به قدری گرم شود که آب به صورت مایع دیگر نتواند وجود داشته باشد.

انرژی‌های تجدیدپذیر انواع مختلفی دارند که در ذیل به آنها اشاره می‌شود؛

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی فراوان‌ترین منبع انرژی در بین تمام منابع است و حتی در هوای ابری نیز قابل استفاده است. میزان جذب انرژی خورشیدی توسط زمین تقریباً ۱۰ هزار برابر بیشتر از میزان مصرف انرژی توسط بشر است.

فن‌آوری‌های خورشیدی می‌توانند گرما، سرما، روشنایی طبیعی، برق و سوخت را برای کاربرد‌های مختلف تأمین کنند. فناوری‌های خورشیدی نور خورشید را از طریق پنل‌های فتوولتائیک یا از طریق آینه‌هایی که تابش خورشیدی را متمرکز می‌کنند، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

انرژی باد

انرژی باد با استفاده از توربین‌های بادی بزرگ واقع در خشکی یا دریا از انرژی جنبشی هوای در حال حرکت بهره می‌برد. انرژی باد هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما فناوری‌های انرژی باد در خشکی و دریا در چند سال گذشته برای به حداکثر رساندن برق تولیدی - با توربین‌های بلندتر و قطر روتور بزرگتر - تکامل یافته است.

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی از انرژی حرارتی قابل دسترسی از درون زمین استفاده می‌کند. گرما با استفاده از چاه یا سایر وسایل از مخازن زمین گرمایی استخراج می‌شود.

مخازنی که به طور طبیعی به اندازه کافی داغ و نفوذپذیر هستند، مخازن هیدروترمال نامیده می‌شوند، در حالی که مخازنی که به اندازه کافی داغ هستند، اما با تحریک هیدرولیکی بهبود یافته اند، سیستم‌های زمین گرمایی پیشرفته نامیده می‌شوند.

برق آبی

نیروگاه برق آبی از انرژی آب در حال حرکت از ارتفاع بالاتر به پایین‌تر استفاده می‌کند. این انرژی را می‌توان از مخازن و رودخانه‌ها تولید کرد. نیروگاه‌های برق آبی مخزنی، به آب ذخیره شده در مخزن متکی هستند، در حالی که نیروگاه‌های برق آبی رودخانه‌ای انرژی را از جریان موجود در رودخانه مهار می‌کنند.

انرژی اقیانوس

انرژی اقیانوس از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که از انرژی جنبشی و حرارتی آب دریا - مانند امواج یا جریان‌ها - برای تولید برق یا گرما استفاده می‌کنند.

بیوانرژی

بیوانرژی از انواع مواد آلی، به نام زیست توده، مانند چوب، زغال چوب، کود و سایر کود‌ها برای تولید گرما، برق و محصولات کشاورزی برای بیوسوخت‌های مایع تولید می‌شود. بیشتر زیست توده در مناطق روستایی برای پخت و پز، روشنایی و گرمایش فضا و به طور کلی توسط جمعیت فقیرتر در کشور‌های در حال توسعه استفاده می‌شود.

در پایان باید گفت که انرژی‌های تجدیدپذیر نقشی حیاتی در مقابله با تغییرات آب و هوا و ایجاد آینده‌ای پایدار ایفا می‌کنند. آنها منابع انرژی پاک، فراوان و مقرون به صرفه‌ای هستند که می‌توانند به ما کمک کنند تا از وابستگی به سوخت‌های فسیلی بکاهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته