دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ضرورت تعریف پروژه‌های اولویت‌دار و بهم‌رسانی بهره‌برداران به شرکت‌های توانمند حوزه فضایی

ضرورت تعریف پروژه‌های اولویت‌دار و بهم‌رسانی بهره‌برداران به شرکت‌های توانمند حوزه فضایی
دبیر ستاد توسعه اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: در راستای توسعه فناوری در حوزه فضایی به تعریف پروژه‌های اولویت دار و بهم رسانی بهره برداران و شرکت‌های توانمند پرداختیم و درصدد پیگیری جدی برای تامین زیرساخت‌های لازم از نظر آزمایشگاه‌ها و فضا‌های نوآوری برای آنها هستیم.
کد خبر : 928085

سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به فناوری‌های نوین بکار رفته در ماهواره‌های هدهد و کوثر به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: در این ماهواره‌ها توسعه فناوری‌های اتصال پذیری در قالب اینترنت اشیا برای اولین بار در کشور محقق شده است. ماهواره کوثر ماهواره تصویربرداری است که با دقت ۵ متری و بهتر از آن خواهد توانست تصاویر کاربردی بومی را بخوبی تأمین کند.

وی افزود:این اولین باری است که یک مجموعه کاملا خصوصی و دانش‌بنیان با حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توانسته است قرارداد تولید ماهواره و پیش فروش تصاویر آن را با سازمان فضایی منعقد کند و این دستاورد را نقطه عطفی در صنعت فضایی کشور باید دانست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری وارتباطات درباره کاربرد‌های عملی برای داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ماهواره‌ها افزود: ماهواره تصویربرداری و سنجش از دور با بیش از ۱۰۰ کاربرد متعدد از جمله آمایش زمین‌های کشاورزی، معادن، جنگل‌ها، فرسایش زمین، خشکسالی، منابع زیر زمینی و ... یکی از فناوری‌های آینده در بهره‌مندی از ارتباطات ماهواره‌ای به شمار می رود.

 دبیر ستاد اتصال پذیری و ارتباطات گفت: توسعه پوشش ارتباطات اینترنت اشیا با هدف هوشمندسازی و اتصال پذیری فراگیر، راهکار اتصال اینترنت اشیا مبتنی بر ماهواره یکی از کاربرد‌های موثر حوزه فضایی خواهد بود.

وی گفت: هوشمندسازی و توسعه اتصال پذیری با ارتقا بهره وری و ارتقا کیفیت خدمات، موجب بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد شد.

کرباسی در ادامه از مهمترین موانع بر سر راه توسعه شرکتهای دانش‌بنیان تحت حمایت ستاد را، زیرساخت فضای کاری، خدمات بیمه دانش‌بنیان، توسعه بازار و تامین منابع انسانی دانست و گفت: ستاد اتصال پذیری و ارتباطات با استفاده از ظرفیت‌های خود در جهت رفع این مشکلات گام‌های مناسبی را برداشته است.

دبیر ستاد اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تلاش برای پرداخت مطالبات جایزه تسهیلاتی نکست، پیگیری و معرفی راهکار‌های مناسب در جهت دریافت بیمه محصولات و خدمات دانش‌بنیان، پیگیری تامین زیرساخت و پیگیری برای رفع مشکلات مربوط به حمایت‌های پیشین شرکت از معاونت را از جمله مأموریت‌های ستاد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد. 

دبیر ستاد توسعه اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: در راستای توسعه فناوری در حوزه فضایی به تعریف پروژه‌های اولویت دار و بهم رسانی بهره برداران و شرکت‌های توانمند پرداختیم و درصدد پیگیری جدی برای  تامین زیرساخت‌های لازم از نظر آزمایشگاه‌ها و فضا‌های نوآوری برای آنها هستیم.

کرباسی در پایان ضمن اشاره به چشم‌انداز برای آینده صنعت فضایی ایران گفت: با توجه به روند ارتقا فناوری در حوزه صنعت ماهواره و کاهش هزینه‌های این حوزه با ظهور ماهواره‌های مکعبی و پرتاب‌های تجمیعی، امید است در آینده نزدیک شاهد حضور گسترده‌تر دانش‌بنیان‌ها باشیم.

وی ادامه داد: این فرایند آینده روشنی را برای دستیابی به ماهواره‌های زمین آهنگ و اقتصاد فضاپایه نوید می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته