دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رکورد لکه‌های خورشیدی قابل رویت شکسته شد

رکورد لکه‌های خورشیدی قابل رویت شکسته شد
دانشمندان ناسا می‌گویند، تعداد لکه‌های خورشیدی قابل رویت به نقطه رکوردشکنی رسیده و بیش از تمام زمان‌های دیگر است.
کد خبر : 927971

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، اخترشناسان اخیرا متوجه افزایش قابل توجهی در تعداد لکه‌های خورشیدی قابل مشاهده روی سطح خورشید شده‌اند. این افزایش به حدی چشمگیر است که برخی از دانشمندان معتقدند خورشید ممکن است در حال شکستن رکورد تعداد لکه‌های خورشیدی قابل مشاهده در تاریخ منظومه شمسی باشد.

دانشمندان صد‌ها لکه خورشیدی منفرد را بر روی تصاویر تهیه شده توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) کشف کرده‌اند.

محققان توضیح می‌دهند، در تصور عام لکه‌های خورشیدی بسیار کوچک به نظر می‌رسند، اما، آنها در واقع مناطق تاریک و معمولاً به اندازه کل زمین در سطح خورشید هستند. بعلاوه، میدان‌های مغناطیسی قوی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند شعله‌های خورشیدی را که پالس‌های تابش الکترومغناطیسی را به فضا پرتاب می‌کند، منتشر کند. 

به گفته محققان، این موارد در واقع انفجار‌هایی هستند که منجر به پرتاب جرم تاجی (CME) و طوفان‌های خورشیدی روی زمین می‌شوند.

لکه‌های خورشیدی نواحی تاریک‌تر و سردتر روی سطح خورشید هستند که به دلیل فعالیت‌های مغناطیسی شدید ایجاد می‌شوند. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند که جریان پلاسما (ماده‌ای که خورشید از آن تشکیل شده است) در این نواحی به طور موقت کندتر شود و دمای آنها را کمتر از مناطق اطراف کند.

 

اخترشناسان می‌گویند، خورشید در چرخه‌ای ۱۱ ساله از فعالیت‌های مغناطیسی قرار دارد که به آن چرخه خورشیدی می‌گویند. در طول این چرخه، تعداد لکه‌های خورشیدی به طور طبیعی افزایش و کاهش می‌یابد. در حال حاضر خورشید در حال نزدیک شدن به اوج فعالیت خود در این چرخه است که به آن حداکثر خورشیدی می‌گویند؛ اما نکته قابل توجه این است که افزایش تعداد لکه‌های خورشیدی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر زمین داشته باشد.

تحقیقات نشان داده، فوران‌های خورشیدی باعث اختلال در ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ها می‌شود و تشعشعات آن برای فضانوردان خطرناک و دردسرساز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته