دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت باتری نسوز با ۲۰ سال دوام و ۹۵ درصد قابلیت بازیافت

ساخت باتری نسوز با ۲۰ سال دوام و ۹۵ درصد قابلیت بازیافت
یک شرکت هلندی باتری خانگی جدیدی را بر پایه فناوری سرب اسید ساخته که می‌تواند ایمنی و قابلیت اطمینان را در حوزه انرژی به ارمغان بیاورد.
کد خبر : 927825

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا به نقل ازIE، شرکت «ESS۴U» باتری خانگی کورمیت را که یک باتری ژل اسید سرب است با همکاری «VDL Groep» شرکت معروف هلندی ساخته است.

مقامات شرکت ESS۴U می‌گویند: «ما سال‌ها تجربه استفاده از فناوری ژل برای پروژه‌های بزرگ صنعتی انرژی خورشیدی خارج از شبکه را در اختیار داریم. اگرچه این باتری‌ها به اندازه گزینه‌های محبوب لیتیوم یون انرژی ندارند، اما مزایای عمده‌ای را ارائه می‌کنند.»

طراحی ضد آتش برای امنیت 

سازندگان مدعی هستند سیستم کورمیت ضد حریق است، به این معنی که خطر آتش گرفتن این باتری‌ها وجود ندارد.

شرکت ESS۴U بیش از ۲۰ سال است که از پیل‌های ژل باتری استفاده می‌کند. این پیل‌های باتری تنها پیل‌هایی هستند که قابلیت اشتعال ندارند و از این رو کورمیت صد درصد نسوز است.

با توجه به حوادث جهانی فعلی که در آن چندین حادثه آتش سوزی به دلیل باتری‌های لیتیوم یون رخ داده است، امنیت باتری بسیار مهم می‌شود. مثلا مدتی پیش در اوکلاهاما، یک سگ خانگی شارژر تلفن دارای باتری لیتیوم یون را جوید و همین کار موجب آتش گرفتن خانه شد.

همچنین گزارشی منتشر شده بود که در آن کامیون‌های مدیریت زباله شاهد بیش از ۱۰ هزار مورد آتش سوزی در سال ناشی از باتری‌های لیتیوم یون در استرالیا بوده اند. بنابراین، تقاضا برای باتری‌های ایمن‌تر به طور تصاعدی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد کورمیت در موقعیت پیشرو قرار داشته باشد.

شرکت ESS۴U ادعا می‌کند کورمیت را می‌توان هم در فضای سربسته و هم در فضای باز قرار داد. هنگامی که یخ می‌زند، تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد به کار خود ادامه می‌دهد. حتی در طول تابستان گرم نیز کورمیت تا ۵۵ درجه سانتیگراد همچنان کارآمد است.
کورمیت می‌تواند ۱۷.۶ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کند که قادر است بسته به استفاده، برای یک خانواده معمولی از چند ساعت تا یک روز، انرژی داشته باشد.

این باتری با نرخ تخلیه ۲.۴ کیلو وات، می‌تواند به راحتی با لوازم خانگی روزمره کار کند و با ۲ کیلو وات شارژ می‌شود و امکان شارژ سریع از طریق پنل‌های خورشیدی یا شبکه را فراهم می‌کند.

طول عمر باتری یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ است که تا حد زیادی از طول عمر معمول باتری‌های لیتیوم یونی فراتر می‌رود. این شرکت انرژی تاکید دارد تقویت کننده ESS۴U باعث می‌شود سلول باتری ژل ۲۰ سال دوام بیاورد.

همچنین این باتری «تنها باتری خانگی است که قابلیت بازیافت ۹۵ درصدی دارد» و «۵۰ درصد از مواد بازیافتی ساخته شده است.»

در این بین فقط وزن باتری است که می‌تواند مساله ساز باشد. این باتری با وزن ۵۵۰ کیلوگرم، نسبت به رقبای لیتیوم یونی خود کمی سنگین‌تر است، مثلا «تسلا پاور وال ۳» «Tesla Powerwall ۳» برای ذخیره میزان انرژی مشابه، تنها ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد؛ و همین امر ممکن است نصب آن را به خصوص در خانه‌هایی با فضای محدود دشوار کند.

البته هدف ESS۴U فراتر از استفاده خانگی است. آنها در حال برنامه ریزی یک سیستم بزرگتر برای راه اندازی‌های تجاری و صنعتی بزرگ هستند که ۷۴۰ کیلووات ساعت ذخیره سازی را ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، باتری خانگی کورمیت فقط در هلند نصب می‌شود. اما از آنجایی که افراد بیشتری در مورد کورمیت و فواید آن مطلع می‌شوند، می‌تواند در بازار‌های دیگر، به ویژه جایی که ایمنی و تولید محلی مهم است، مطرح شود.

با این حال، راه اندازی کورمیت را می‌توان یک پیشرفت بزرگ در عرصه ذخیره سازی انرژی در خانه در نظر گرفت. هدف آن ارائه یک گزینه ذخیره انرژی ایمن‌تر و پایدارتر از باتری‌های لیتیوم یون است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته