دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استخراج عمیق‌ترین نمونه سنگ از گوشته زمین

استخراج عمیق‌ترین نمونه سنگ از گوشته زمین
دانشمندان با استفاده از یک کشتی حفاری اقیانوس، عمیق‌ترین نمونه‌برداری تاریخ بشریت از گوشته زمین را عملیاتی کردند.
کد خبر : 927164

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، به تازگی دانشمندان توانستند نمونه سنگی را از عمیق‌ترین بخش پوسته زمین، گوشته به دست آورند.

دانشمندان می‌گویند این دستاورد علمی بسیار بااهمیت است و می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره ساختار و ترکیب گوشته زمین فراهم کند.

گوشته زمین که بین پوسته و هسته قرار دارد، در واقع لایه‌ای ضخیم و نیمه‌جامد است که حدود ۲۹۰۰ کیلومتر از مرکز زمین را در بر می‌گیرد. گوشته زمین اهمیت بسیاری در فرآیند‌های زمین‌شناختی مانند گردش مواد در درون زمین، فعالیت‌های آتشفشانی و حرکات پوسته زمین دارد.

با این حال، دسترسی به نمونه‌های مستقیم از گوشته زمین همواره چالش بزرگی برای دانشمندان بوده، عمق گوشته و فشار بالای موجود در آن، جمع‌آوری نمونه‌های سنگی را بسیار دشوار می‌کند. تا به امروز، نمونه‌های گوشته منحصر به فردی که توسط دانشمندان بدست آمده است، از طریق آتشفشان‌ها، گسل‌ها و مناطق وارونه پوسته به دست آمده‌اند، اما اخیراً گروهی از دانشمندان موفق شده‌اند نمونه‌ای بزرگ از گوشته زمین را در عمق ۴۱۶۰ فوتی (۱۲۶۸ متری) زیر بستر اقیانوس اطلس به دست آوردند. این نمونه استوانه‌ای شکل می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره ترکیب شیمیایی، ویژگی‌های فیزیکی و تاریخچه گوشته زمین در اختیار بگذارد.

محققان می‌گویند، نمونه به دست آمده از حفاری بینشی درباره ترکیب قسمت بالایی گوشته و فرآیند‌های شیمیایی که هنگام تعامل این سنگ با آب دریا در طیف وسیعی از دما‌ها شکل می‌گیرد، ارائه می‌دهد.

به گفته آنها، چنین فرآیند‌هایی ممکن است زیربنای ظهور حیات روی زمین در میلیارد‌ها سال پیش بوده باشد.

تحلیل و مطالعه این نمونه ممکن است به درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری و تکامل زمین منجر شود. همچنین این کشف می‌تواند به پیشرفت مطالعات زمین‌شناسی و برنامه‌های اکتشافی آینده کمک کند.

دانشمندان امیدوارند که با توسعه روش‌های جدید، در آینده بتوانند نمونه‌های بیشتری را از اعماق گوشته زمین جمع‌آوری کنند و به فهم بهتری از این لایه حیاتی دست یابند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آتشفشان زمین گسل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته