دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ممنوعیت استفاده از داده‌های اروپا در آموزش هوش مصنوعی «گروک»

ممنوعیت استفاده از داده‌های اروپا در آموزش هوش مصنوعی «گروک»
رسانه اجتماعی ایکس متعهد شد رسانه اجتماعی ایکس متعهد شد از داده‌های کاربران اتحادیه اروپا برای آموزش چت‌بات هوش مصنوعی «گروک» استفاده نکند.
کد خبر : 926842

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دادگاهی در ایرلند اعلام کرد که پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس موافقت کرد که فعلاً سیستم‌های هوش مصنوعی خود را با استفاده از داده‌های شخصی جمع‌آوری‌شده از کاربران اتحادیه اروپا آموزش ندهد تا بتواند رضایت آن‌ها را بگیرند.

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، تنظیم کننده اصلی اتحادیه اروپا برای اکثر شرکت‌های اینترنتی برتر آمریکا به دلیل محل فعالیت آن‌ها در این کشور، این هفته به دنبال دستور تعلیق یا محدود کردن ایکس از پردازش داده‌های کاربران به منظور توسعه، آموزش یا پالایش سیستم‌های هوش مصنوعی خود بود.

ایکس شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک گفته است که به همه کاربران اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که آیا پست‌های عمومی آن‌ها می‌تواند توسط چت بات هوش مصنوعی این پلتفرم یعنی گروک مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. برای این کار کاربران باید باید تیک یک کادر را در تنظیمات حریم خصوصی خود بردارند.

با این حال قاضی لئونی رینولدز گفت روشن است که ایکس پردازش داده‌های کاربران اتحادیه اروپا را برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود در ۷ مه آغاز کرده و گزینه انصراف را از ۱۶ ژوئیه ارائه کرده است. او گفت که این ویژگی نیز در ابتدا برای همه کاربران منتشر نشد.

وکیل این پلتفرم که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد، گفت داده‌های جمع آوری شده از کاربران اتحادیه اروپا بین ۷ مه تا ۱ اوت تا زمانی که دادگاه در مورد حکم کمیسیون حفاظت از داده ایرلند (DPC) تصمیم گیری نکند، مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

این دادگاه اعلام کرد که وکلای ایکس قرار است تا روز ۴ سپتامبر علیه حکم تعلیق پرونده تشکیل دهند.

حساب کاربری ایکس گلوبال در ایکس با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که دستور مورد نظر رگولاتوری غیرموجه، خارج از چارچوب و بدون هیچ توجیه بوده است.

نگرانی‌های رگولاتوری در مورد نحوه استفاده ایکس از داده‌ها، پس از تصمیم پلتفرم‌های متا در ماه ژوئن مبنی بر عدم عرضه مدل‌های هوش مصنوعی متا در اروپا برای مدتی پس از اینکه کمیسیون حفاظت از داده ایرلند به آن گفت که عرضه برنامه خود را به تاخیر بیندازد، دنبال می‌شود.

گوگل آلفابت نیز اوایل سال جاری میلادی پس از رایزنی با رگولاتوری ایرلند، با تاخیر و ایجاد تغییراتی در چت بات هوش مصنوعی جمنای خود موافقت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته