دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایده عجیب ناسا؛

دمای محیط مریخ دستکاری می‌شود

دمای محیط مریخ دستکاری می‌شود
دانشمندان ناسا راهی پیشنهاد کرده‌اند که به واسطه آن دمای سیاره سرخ افزایش می‌یابد و به سیاره قابل سکونت تبدیل می‌شود.
کد خبر : 926693

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، محققان می‌گویند، ایده تبدیل مریخ به جهانی مهمان‌نوازتر برای سکونت انسان، یکی از ویژگی‌های معمول داستان‌های علمی تخیلی است، اما واقعیت این است که این نظریه در جهان واقعی قابل اجرا است.

دانشمندان اکنون رویکرد جدیدی را برای گرم کردن سیاره سرخ پیشنهاد کرده‌اند، بدین طریق که ذرات مهندسی شده که از نظر اندازه شبیه به زرق و برق موجود ساخته شده از آهن یا آلومینیوم هستند به جو سیاره سرخ به عنوان ذرات معلق در هوا پمپاژ شود تا گرما پراکنده و درنهایت میزان حرارت سیاره همسایه زمین افزایش یابد. 

به گفته متخصصان ناسا، این ذرات به عنوان یک لایه بازتاب کننده عمل می‌کنند و مانع از خروج گرمای خورشیدی از اتمسفر مریخ می‌شوند. این به افزایش دما و تبدیل شدن بخشی از دی اکسید کربن موجود به گاز منجر خواهد شد.

افزایش دما و تولید گاز‌های گلخانه‌ای، شرایط را برای ایجاد جو و آب مناسب‌تر می‌کند و امر در نهایت شرایط را برای زندگی گیاهان در مریخ مساعد می‌سازد. 

ایده این است که اثر گلخانه‌ای طبیعی در مریخ دستکاری شود تا دمای سطح آن با تقریباً افزایش ۵۰ درجه فارنهایت (۲۸ درجه سانتی‌گراد) مواجه شود.

پژوهشگران توضیح می‌دهند، اگرچه این امر به تنهایی سیاره مریخ را برای مردم قابل سکونت نمی‌کند، اما اجرای آن یک گام ضروری و بالقوه برای اجرای نهایی ایده سکونت انسان در سیاره جایگزین است.

ناسا می‌گوید، هزینه اجرای این طرح به مراتب پایین‌تر از راه‌کار‌های دیگر همچون قرار دادن آینه‌های بزرگ در مدار مریخ است و به راحتی می‌توان مقدار این ذرات را تنظیم و شرایط آب و هوایی را کنترل کرد. فلاوه براین، این ذرات براق و نامرئی پایدار هستند و دائماً در حال بازتاب گرما به سطح مریخ خواهند بود.

ادوین کایت، دانشمند سیاره شناسی دانشگاه شیکاگو که رهبری گروه متخصصان ناسا را بر عهده داشته می‌گوید، راهکار قبلی انتشار مقادیر زیادی گاز‌های گلخانه‌ای بود که به دلیل منابع گسترده مورد نیاز عملا امکان اجرای آن وجود نداشت، در طرح فعلی نانوذرات مهندسی شده جایگزین استفاده از گاز‌های گلخانه‌ای شده و درنهایت همان نتیجه را به دست می‌آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته