دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ضرغامی: اعتبارات موجود، پاسخگوی مرمت ۳۴ هزار بنای تاریخی کشور نیست

ضرغامی: اعتبارات موجود، پاسخگوی مرمت ۳۴ هزار بنای تاریخی کشور نیست
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هم اکنون ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور وجود دارد که اعتبارات کنونی پاسخگوی حفظ، مرمت و نگهداری این آثار نیست.
کد خبر : 926565
 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خانه تاریخی هشترودی زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرمت، حفظ و نگهداری بناهای تاریخی به صورت شایسته آنگونه که باید و شاید انجام نمی‌گیرد افزود: به طور مثال برای ثبت جهانی هگمتانه همدان که افتخار بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود، اعتبارات بالایی صرف شد.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی است اضافه کرد: در دولت سیزدهم اعتبارات این حوزه به ویژه اعتبارات مرمت، چندین برابر شد.

این مسئول ادامه داد: فقط در یک مقطع بودجه ملی ما در این بخش در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ افزایش داشت که این میزان افزایش غیر از اعتبارات استانی در سفرهای استانی را شامل می‌شد.

ضرغامی گفت: به تازگی برای مرمت بازار وکیل که یک بنای بسیار منحصر به فرد در کشور است با همکاری وزارت نفت اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان صرف شد که اقدامی مهم محسوب می‌شود.

این مسئول به راه‌اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این انجمن سال گذشته تصویب شد که هدف آن مشارکت و سرمایه‌گذاری خیرین در این حوزه است که به منظور مشارکت آنها شماره حسابی نیز در اختیار آنان قرار گرفت.

ضرغامی با بیان اینکه اکنون خیرین در این حوزه ورود خوب و حمایت‌های خوبی کرده‌اند افزود: هدف ما این است که خیرین بخشی از کارها را به عهده بگیرند که در این زمینه خیرین برخی شهرها به این موضوع علاقه بیشتری نشان داده‌اند.

وی یادآور شد: یکی از مسائل مورد توجه در مرمت تملک حریم‌هاست که این مهم باید در چارچوب قوانین میراث مرمت و نگهداری شوند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بنای تاریخی هشترودی زنجان که بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد به بهترین حالت تحت نظر کارشناسان امر مرمت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته