دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 09:36

رکورد ذوب یخ‌های گرینلند در سال 2015 + تصاویر

به دنبال ثبت بالاترین درجه حرارت و در نتیجه ذوب شدن یخ‌های منطقه گرینلند در تابستان 2015، محققان به مدارک اولیه‌ای دست یافته‌اند که ذوب شدن یخ‌ها را در گرینلند به آثار قابل انتظار پدیده‌ای موسوم به «توسعه قطبی» ارتباط می‌دهد.
کد خبر : 92652

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sciencedaily، پدیده «توسعه قطبی» در بیان ساده به گرمایش سریع‌تر قطب در مقایسه با باقی‌ نیمکره شمالی است که همزمان با ناپدید شدن یخ دریا اتفاق می‌افتد. بالا رفتن دمای جهانی، ذوب شدن یخ‌های دریای قطب شمال را به دنبال دارد و ترک‌های بازی در آب‌ها ایجاد می‌کند که مقدار بیشتری از تشعشعات خورشیدی را جذب می‌کند و حتی باعث بیشتر گرم شدن قطب شمال می‌شود.


آثار «توسعه قطبی» روی جو بسیار مورد بحث بین دانشمندان است. یکی از فرضیه‌ها مبنی بر این است که تفاوت بین کاهش درجه حرارت بین قطب شمال و عرض‌های جغرافیایی میانی منجر به کاهش جریان تندبادها می‌شود که در عرض‌های جغرافیایی شمالی می‌چرخد و به طور معمول هوای سرد قطبی را جدا از هوای گرم‌تر جنوب نگه می‌دارد. بادهای آهسته‌تر جریان‌های شدیدتری از تندبادها را ایجاد می‌کنند که باعث گرم و مرطوب شدن هوا برای نفوذ بیشتر به سمت شمال می‌شود.



به گفته محققان، این آثار پیش‌بینی شده در گرینلند شمالی طی تابستان 2015 رخ داد که نوسان شمالی تندباد را دربرمی‌گیرد که پیش از این به عرض‌های جغرافیایی نرسیده بود و در این سال‌ها یک رکورد به شمار می‌رود. محققان دانشگاه کلمبیا معتقدند که میزان و محل ذوب شدن یخ‌های گرینلند به سایر تغییرات در نقاط دیگر کره زمین مرتبط است.


اگر کاهش یخ دریا باعث بروز تغییراتی در تندبادها شود، این تندباد گرینلند را تغییر می‌دهد و در عوض، روی سیستم قطبی و آب و هوا تأثیر می‌گذارد. صفحه یخی گرینلند که بعد از قطب جنوب دومین صفحه یخی کره زمین محسوب می‌شود، به اندازه کافی یخ روی خود دارد و در صورت آب شدن تمام این یخ‌ها، سطح آب دریاهای جهان حدود 7 متر بالا می‌آید.


تحقیقات نشان می‌دهد که ذوب شدن تابستانه یخ‌های منطقه شمال غربی گرینلند در ژوئن 2015 و به دنبال هوای پرفشار ناشی از تندبادها آغاز شد. این جریان پرفشار به سمت غرب و بر فراز گرینلند حرکت کرد تا جایی که به اقیانوس قطب شمال رسید و از اواسط ژوئیه، آب و هوای این منطقه را تحت تأثیر قرار داد.


این سیستم پرفشار، آسمان صاف و هوای گرمی را به شمال گرینلند آورد و رکوردی را در دمای سطحی آب‌های این منطقه به ثبت رساند و آب ناشی از ذوب شدن یخ‌ها در شمال غربی گرنلند جریان یافت.


با کاهش میزان بارش برف در تابستان و ذوب شدن برف‌های موجود، میزان انعکاس سطح منطقه نیز کاهش می‌یابد. کاهش انعکاس سطح، انرژی خورشیدی بیشتری را جذب می‌کند که به ذوب شدن بیشتر یخ‌ها نیز کمک می‌کند.



گرینلند شمالی همچنین در ماه ژوئیه نیز بالاترین رکورد وزش باد را به ثبت رساند. این بادها برخلاف جهت معمول غرب به شرق، این بار از شرق به غرب می‌وزیدند. پیش از این، تنها دو سال دیگر شدیدترین بادهای شرقی در ماه ژوئیه در این منطقه به ثبت رسیده است که این دو، بار گذشته سرعت به مراتب کم‌تری نسبت به رکورد اخیر داشتند.


در همین زمان، وزش این تندباد در فراتر از مرزهای شمالی که در ماه ژوئیه اتفاق افتاد، در عرض جغرافیایی 76 درجه و 2 درجه فراتر از شمال به ثبت رسید که نسبت به تندباد به ثبت رسیده در ژوئیه 2009 یک رکورد به شمار می‌رود.


چنین الگوی جوی مشابهی نیز تأثیر متفاوتی روی گرینلند جنوبی داشت. در این منطقه، طی یک دهه گذشته رکوردهای جدیدی از ذوب یخ به ثبت رسیده است. طی تابستان 2015 در جنوب گرینلند، برف بیشتری مشاهده شد و ذوب یخ نسبت به سال قبل کم‌تر اتفاق افتاد.


محققان دانشگاه «شیفلد» در بررسی اثرات پدیده «توسعه قطبی» نشان داده‌اند که بلوک‌های پرفشار متصل به بادهای شمالی تندباد در نزدیکی گرینلند بیشتر شده است. آنها با مطالعه سیستم‌های پرفشار طی 165 سال گذشته دریافتند که 7 سیستم از 11 سیستم اولیه از سال 2007 به بعد اتفاق افتاده‌ است.


افزایش قابل توجه در مسدود کردن هوای پرفشار که در 20 تا 30 سال گذشته اتفاق افتاده بود با ثبت رکورد گرمایش اخیر منطقه گرینلند و تغییرات تندباد مرتبط است به طوری که احتمال بروز تندبادها را طی 5 تا 10 سال آینده افزایش می‌دهد. این می‌تواند شاهدی بر ثبت رکورد ذوب یخ‌های گرینلند در سال‌های 2012 و 2015 باشد.


در قطب شمال آب و هوای متغیری وجود دارد و گرینلند یکی از مناطقی است که می‌توان تغییرات فراوانی را در آن مشاهده کرد. مدل‌های آب و هوایی، چهار درجه سانتی‌گراد افزایش دمای قطب شمال را تا اواسط قرن نشان می‌دهند.


بهار امسال هم، یخ‌های دریای قطب شمال، پایین‌ترین رکورد میزان یخ سال را ثبت کردند. در گرینلند، از اوایل آوریل امسال ذوب زودهنگام یخ‌ها آغاز شده است که نسبت به سال 2012 که از تابستان آغاز شده بود، شروع زودهنگامی به شمار می‌رود.


گزارش: ندا اظهری




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته