دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف مواد شگفت‌انگیزی که راز منشا ماه را برملا می‌کند

کشف مواد شگفت‌انگیزی که راز منشا ماه را برملا می‌کند
دانشمندان در بررسی نمونه‌های بازگشته از ماموریت کاوش قمر زمین مواد شگفت‌انگیزی کشف کرده‌اند که سر منشا ماه را آشکار می‌کند.
کد خبر : 926447

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان دانه‌های گرافن طبیعی را در نمونه‌های خاک ماه کشف کرده‌اند که به طور بالقوه معمای شکل‌گیری ماه را حل و فصل می‌کند.

این نمونه‌ها در سال ۲۰۲۹ توسط چانگ‌ای‌۵، پنجمین ماموریت اکتشافی چین برای کاوش ماه و نخستین ماموریت این کشود برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین، از قمر جمع آوری شد.

به گفته متخصصان، این یافته ممکن است درک اجزای شیمیایی، قسمت‌های جغرافیایی و تاریخ ماه را این بار از نو و به صورت دقیق تعیین کند.

محققان توضیح می‌دهند، گرافن شکلی از کربن یا آلوتروپ است که از یک لایه اتم تشکیل شده است که در یک ساختار لانه زنبوری قرار گرفته‌اند. این ساختار نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توسط آندره گیم و کنستانتین نووسلوف کشف شد و در سال ۲۰۱۰، این دو به دلیل خواص فیزیکی قابل توجه گرافن و کاربرد‌های بالقوه آن در الکترونیک، ذخیره انرژی، سنجش و زیست پزشکی و بسیاری موارد دیگر جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.

این ماده شگفت انگیز که در نمونه‌های ماه کشف شده ممکن است به منشأ و تشکیل ماه کمک کند. ماده مذکور به طور گسترده در سطح ماه یافت شده و این ترکیب در شرایط خاص و متفاوت با شرایط موجود در زمین ایجاد شده است.

بر اساس تحلیل نمونه‌های ماه که توسط دانشمندان صورت گرفته، گرافن احتمالاً در اثر برخورد شدید جسمی به سطح ماه تشکیل شده است. این برخورد باعث ذوب شدن سنگ‌های سطح ماه و واکنش بین آهن و اکسیژن موجود در آن‌ها شده است.

این کشف می‌تواند به درک بهتر چگونگی تشکیل و تکامل ماه کمک کند. دانشمندان معتقدند که ماه احتمالاً در اثر برخورد یک جسم بزرگ به زمین تشکیل شده و این برخورد باعث جدا شدن بخشی از زمین و تشکیل ماه شده است.

وجود گرافن در نمونه‌های ماه نشان می‌دهد که این فرضیه می‌تواند صحیح باشد، چراکه این ماده تنها در شرایط خاص و شدید مانند یک برخورد قوی به وجود می‌آید.

دانشمندان معتقدند که این کشف جدید می‌تواند به درک بهتر چگونگی تشکیل و تکامل ماه و همچنین سایر اجرام آسمانی در منظومه شمسی کمک کند. آنها همچنان در حال تجزیه و تحلیل بیشتر نمونه‌های ماه هستند تا اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته