دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خبر خوش از یک مصوبه؛

قالب‌های جدید ارائه محتوا در فضای مجازی را توسعه دهیم

قالب‌های جدید ارائه محتوا در فضای مجازی را توسعه دهیم
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در قالب‌های جدید، محتوا‌هایی مثل دیوان حافظ جذاب‌تر و در دسترس‌تر است لذا ما باید قالب‌های جدید ارائه محتوا را در فضای مجازی توسعه دهیم.
کد خبر : 926416

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات و تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه الکامپ، با بیان اینکه ما اگر چارچوب‌های تنظیم‌گری را ارتقا ندهیم، فرایند را نمی‌توانیم با سرعت طی کنیم، گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال جزو سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی است و فعالیت عمده و زحمت توسعه آن بیشتر برعهده بخش خصوصی است.

 آقامیری با اشاره به اینکه یک اتفاق اساسی در حوزه زیست ما در حال رخ دادن است، اظهار داشت: امروز آموزش، کسب و کار و فعالیت‌های تخصصی و خیلی از کار‌های دیگر مردم به فضای مجازی منتقل شده و ممکن است در آینده بخش‌های سنتی کلا از بین برود و به فضای مجازی منتقل شود لذا ما اگر در حوزه خدمات و محتوا تغییر جدی ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم خود را به سطح مورد نیاز برسانیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما میراثی تاریخی در حوزه ادبیات داریم، مانند شاهنامه و یا آثار سعدی و حافظ که محتوای فرهنگی ما را شکل می‌دهد، گفت: امروزه دسترسی به این محتوای فرهنگی به فضای مجازی منتقل شده است؛ شاید حافظ خواندن از روی مانیتور جذاب نباشد، اما در قالب‌های جدید مانند پادکست جذاب‌تر و در دسترس‌تر است لذا ما باید قالب‌های جدید ارائه محتوا را در فضای مجازی را توسعه بدهیم.

وی افزود: یک گام جدی این است که در محتوا و ارائه خدمات، قالب‌های فضای مجازی را توسعه دهیم تا مردم بهترین استفاده را داشته باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اختلاف‌نظر بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه سیاستگذاری، اظهار داشت: تقابل دوم که چالش آن بیشتر است و تبیین آن به کمک نیاز دارد، مسئله رقابت طیف سنتی و طیف جدید در بخش خصوصی است. ما در تعاملات با بخش خصوصی شاهد این بودیم که بخشی از مشکلات حاصل رقابت بخش سنتی با کسب و کار‌های جدید است که در اقتصاد دیجیتال شکل می‌گیرد و هنوز ساز و کار درستی ندارد. باید در لایه گفتمان سازی و رقابت، صحنه را مدیریت کنیم.

 آقامیری خاطرنشان کرد: نهاد‌های متولی مثل شورای رقابت و تنظیم گران بخشی نیاز دارد که چارچوب‌ها را شفاف کنند که کدام مقررات و دستورالعمل‌ها باید عوض شود تا شاهد رقابت این دو بخش باشیم؛ ما در صنایع مختلف با این مسئله درگیر هستیم و تلاش مشترک بین دولت و انجمن‌های صنفی را برای حل این مشکل می‌طلبد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اگر از ادبیات خودتنظیم گری و فضاسازی توسط فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال استفاده کنیم، سرعت بیشتری در پیمودن این مسیر خواهیم داشت، تصریح کرد: ما اولین گام در خودتنطیم‌گری را شروع کردیم و سایر حوزه‌ها را هم در این فرایند وارد می‌کنیم تا بخش انجمن‌ها و تشکل‌ها، متولی این حوزه باشند و بتوانند فرایند ارتقای کسب و کار را انجام دهند. فرایند رفت و برگشت بین تنظیم گران بخشی و حاکمیت و تجربه جدید در این حوزه باید در کنار هم قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه افزایش سرعت در تنظیم‌گری می‌تواند به ارتقای اقتصاد دیجیتال و توسعه خدمات منجر شود، اظهار داشت: در حوزه تسهیم درآمد محتوا در شورای عالی مصوبه داشتیم و به زودی فرایند ابلاغ آن طی می‌شود تا توسعه دهندگان خدمات و کاربران از هم منفعت ببرند و این مسئله، اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که امیدواریم به توسعه خدمات و محتوا در این حوزه بینجامد.

 آقامیری ادامه داد: ما یک مسیر بلند و پرچالش پیش رو داریم و طی کردن این مسیر، باید تجربه خوبی از چند ذی نفعی باشد؛ من خواهش میکنم از همه عزیزان در طی این مسیر ما را از نظراتشان محروم نکنند و در تعامل حداکثری فعالیت کنیم و امیدوارم در چند ماه آینده شاهد خبر‌های خوبی در این حوزه باشیم.

در این مراسم همچنین از برگزیدگان بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران با حضور دکتر آقامیری تقدیر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته