دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بارش شهابی به ماهواره‌ها آسیب می‌زند

بارش شهابی به ماهواره‌ها آسیب می‌زند
متخصصان می‌گویند، برخی از ماهواره‌هایی که مجهز به سپر محافظتی نیستند، در برابر بارش شهابی که این روز‌ها به اوج خود می‌رسد، آسیب می‌بینند.
کد خبر : 926211

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشنمندان می‌گویند، گاهی اوقات ممکن است بارش شهابی که از گرد و غبار به جا مانده از دنباله دار‌ها ایجاد می‌شود برای ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی بین المللی خطرناک باشد.

محققان توضیح می‌دهند، بارش شهابی اگرچه فرصت تماشایی آسمان را برای رصدگران روی زمین فراهم می‌کند، اما واقعیت این است که گاهی با آثار به جامانده از خود، نه تنها برای ماهواره‌ها، بلکه برای ایستگاه مداری نیز تهدید به حساب می‌آید.

بیل کوک، رئیس دفتر محیط زیست شهاب سنگ ناسا در مرکز پرواز فضایی مارشال در آلاباما می‌گوید، این خطر برای فضانوردان و افراد ساکن در داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی صفر است. فضانوردان از این جهت در برابر شهاب‌سنگ‌ها محافظت می‌شوند، که ایستگاه فضایی بین‌المللی مجهز به «سپر ویپل» است. این سپر که از نام مخترعش، فرد ویپل (Fred Whipple) - که مدل گلوله برفی کثیف را که آرایش دنباله‌دار‌ها را توصیف می‌کند، نام گرفته دارای ورقه‌های فلزی است که شهاب‌سنگ‌ها قادر به انحراف آن نیستند و انرژی شهاب‌ستگ‌ها در اثر برخورد با آن پراکنده می‌شود.

به گفته منجمان، شهاب‌باران هر ساله در اواخر ماه جولای و اوایل ماه اوت رخ می‌دهد و ذرات و خرده سنگ‌های کوچک زیادی به همراه دارد. ذرات و خرده سنگ‌های موجود در شهاب باران اما، به بدنه و قطعات ماهواره‌ها برخورد می‌کنند و به آنها آسیب می‌رسانند. این آسیب‌ها ممکن است باعث اختلال در عملکرد ماهواره‌ها یا در مواردی شدید، از کار انداختن کامل آنها شود.

برای کاهش این خطرات آژانس‌های فضایی ناسا و روسکوسموس رصد و پیش بینی وضعیت شهاب باران، تغییر مسیر یا ارتفاع ایستگاه فضایی در زمان اوج شهاب باران استفاده از سپر‌های محافظ در برخی از ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی را در اولویت قرار داده‌اند.

ناسا شرح می‌دهد، با اقدامات پیشگیرانه و واکنش سریع، می‌توان خطرات بارش شهابی را که دانه‌های غبار کیهانی به جا مانده از دنباله‌دار‌ها هستند به حداقل رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته